Kamery místo zrcátek. To je Lexus ES 300h

AUTO

Kamery místo zrcátek. To je Lexus ES 300h
Foto: Lexus
11
Auto
Sdílet:

Lexus se po boku Audi a Hondy stává dalším výrobcem, který na našem trhu nabízí vůz s kamerami místo klasických zpětných zrcátek. Vnucuje se otázka, jestli takové řešení dává smysl.

Lexus ES v roce 2018 nahradil model vyšší střední třídy v podobě GS a přijel na nové platformě, kterou sdílí s modelem Toyota Camry. Nabízen je pouze s jednou (samozřejmě hybridní) motorizací značenou jako 300h a s karoserií typu sedan. Na délku měří téměř pět metrů, což ho zařazuje mezi vyšší střední třídu, jejímiž tradičními zástupci jsou vozy jako BMW řady 5, Mercedes třídy E, Audi A6 nebo Jaguar XF. Ovšem už samotné použití pouze jednoho druhu pohonu naznačuje, že přístup k řešení mobility je v podání značky Lexus odlišný od ostatních.

A není to jen otázka pohonu. Už vnější vzhled, který nedávno prošel omlazením (viz vozidlo na fotografiích) v polovině životního cyklu, ukazuje, že Lexus plně našel svůj designový jazyk a značka rozhodně zůstává na silnicích snadno rozeznatelná. Ať už se zaměříme na komplikované tvary, ohromnou masku chladiče, či světlomety, nové ES vypadá zcela jedinečně. Facelift přinesl i nové designy (jak jinak než efektních) disků kol.

Facelift se samozřejmě dotkl i poklidné atmosféry vnitřního prostoru – k dispozici jsou nové barvy, dekory i povrchy, ale také multimediální systém s dotykovým displejem. Při prvním pohledu dokáže snadno vyděsit i jeho velikost, ale lépe se s ním manipuluje, protože se přiblížil a lehce natočil k řidiči. Ovládání automobilu pomocí dotykové „myšky“ na středovém panelu sice trochu ztrácí význam, ale stejně nebylo nikdy úplně intuitivní. Samozřejmostí je modernizace funkcí či možnosti zrcadlení chytrého telefonu. Člověka, který se při jízdě raději soustřeďuje na samotné řízení, potěší skutečnost, že Japonci nezapomněli na svůj styl mnoha rozmanitých klasických tlačítek, která usnadňují ovládání nejrůznějších funkcí.

Novinkou jsou také zmíněné couvací kamery. Ve zkratce řečeno: jsou nabité funkcemi, ale vyžadují zvyk. Člověk totiž podvědomě kouká nejprve ven, až potom přeostří do interiéru na obraz kamery. Obrazovky navíc nezapadají do stylu interiéru vozu a spíš v něm ruší. Při běžném používání je tento prvek problematický – a někdy matoucí. Referenční čáry sice ukazují odstup od vozidel, ale v reálném provozu se na to nelze soustředit. Je to využitelné spíš při parkování. Efekt rybího oka se aktivuje při jízdě s blinkrem či při couvání – eliminuje mrtvý úhel, ale hodně zkresluje velikost a vzdálenost objektů. Dobré je, že zrcátka hlídají slepý úhel a obsahují i regulaci jasu, takže v noci vás neoslňují ani světlomety vozidel za vámi.

Celý nápad s ostřením pohledu do interiéru namísto ven je kontroverzní. A těžko se rozšíří do všech vozů. Je to technologická vychytávka, která nabízí i zajímavé funkce, ale člověk se neustále ptá na její smysl. Podle našeho názoru by se částka 50 000 Kč (příplatek za tuto novinku) dala rozhodně ušetřit…

Ať už s kamerami místo zrcátek, nebo bez nich, Lexus ES je stále skvělé auto s neopakovatelnou atmosférou. Velkoryse koncipovaný interiér je bezchybně zpracovaný, plný luxusu, ale i prostoru (zejména na zadních sedadlech). Zavazadelník o objemu 450 litrů není z největších, ale je dostatečný. Kožená sedadla jsou měkká, podvozek houpavě neutrální, s vysokou úrovní komfortu a hybridní pohon poslední generace je naladěn tak jemně, že při běžném cestování o něm skoro nevíte. Stačí trochu zesílit audio Mark Levinson a nebude vám vadit ani hučení při sešlápnutí pedálu, když bezstupňová převodovka motor vytočí. Hybridní pohon s výkonem 218 koní není určen ke sportování (0–100 km/h za 8,9 s), ale spíš se nenápadně schovává, aby nerušil charakter luxusního sedanu. A potěší spotřebou do 6 litrů na 100 km.

Lexus ES 300h se nyní prodává za ceny od 1 249 000 Kč do 1 599 000 Kč s tím, že vás nepřekvapí dlouhé seznamy příplatkových prvků. A to je také fajn.

Plusy:

Komfort podvozku, interiér, kvalita, cena.

Minusy:

Kamery zpětných zrcátek (příplatek), nepříliš charakterní pohon.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz