Co vlastně Češi chtějí od prezidenta?

Přímá volba = rozchod s dědictvím Masaryka

Co vlastně Češi chtějí od prezidenta?TÝDENÍK ECHO 5
Domov
Lukáš Novosad
Sdílet:

Když před dvěma týdny někdejší šéf tuzemské Akademie věd Jiří Drahoš oznámil svůj úmysl kandidovat na příštího českého prezidenta, přineslo jeho prohlášení začasto nadšení ve smyslu: „Ano, to je konečně on!“ Zvýšené pozornosti se ale vlastně těší kdekterý kandidát na tento úřad – prostě proto, že samotný úřad je našinci vnímán výjimečně, skoro posvátně. Čím to je? Jak to vzniklo a jak dlouhé to ještě může mít trvání? O smyslu a historii českého prezidentství diskutují náměstek generálního ředitele Národního muzea Michal Stehlík, ředitel pražského Polského institutu Maciej Ruczaj a generální sekretář Ekumenické rady církví Petr Jan Vinš.

Proč má úřad prezidenta u nás takové postavení, jaké má? Je to, jak běžně lze číst nebo slyšet, ztrátou Boha či krále, a přitom potřebou jeho náhražky?

Stehlík: Vezměme to od Masaryka: univerzitního profesora, který „zakládá stát“ a jezdí po legiích v kabátě a klobouku a který najednou, už jako prezident, neváhá v bílé uniformě několikrát vyjet na koni z lánského zámku, aby jeho právě pořizovaný filmový záběr byl dokonalý. Je to naplňování formy, kterou lidé očekávali. Masaryk neustále hlásal demokratičnost, a přitom atributy jeho funkce včetně prezidentského a diplomatického protokolu byly výrazně přebrány z Rakouska. Vůbec nešlo o konkrétní pravomoci, nýbrž o to, aby ho lidi vnímali jako hlavu státu. Šlo o přebírání obrazu vladaře. Ten musel zůstat stejný, aby ho lidé mentálně pochopili a přijali i v novém státě. Ostatně když trochu poskočíme: když se komunista Klement Gottwald nechal v roce 1948 zvolit prezidentem, ve svatovítské katedrále si nechal sloužit Te Deum.

Vinš: A arcibiskupa Josefa Berana, který jej sloužil, internovali až potom. Smím-li ještě navázat na Masaryka, u něj vlastně se dá sledovat kontinuita i diskontinuita. Nový československý stát se zoufale snažil maximálně se odpoutat od habsburského dědictví: rušila se šlechta, řády, zkrátka všechny velké symboly řekněme dvorského pořádku. Na druhou stranu zůstávaly některé vnější vizuální prvky. To, co v císařském protokolu bylo dáno hierarchizací dvora, to se Masaryk snaží nahradit intelektuální hierarchií. Apelem na humanistické hodnoty, na vzdělání a propojení humanistických myšlenek s myšlenkou národní.

Stehlík: Ale když se na Masaryka podíváme podrobně, vidíme, že neustále byl individuál. Neměl za sebou partaj a ani humanismus, který hlásal, sám nereprezentoval se vším všudy. Byl v tom zjevný rozpor: stvořil monarchistický obraz s demokratickými ideály.

Vinš: On ten Masarykův humanismus ve skutečnosti byl elitářský. Zatímco habsburská monarchie byla spojená s katolickou církví, hierarchicky strukturovaným komunitním prvkem, Masarykův humanismus v posledku byl záležitostí právě individua.

Ruczaj: Já myslím, že zdejší obraz prezidentského úřadu či mýtu funguje tak dobře kvůli vrozenému konzervatismu české společnosti. Hloupá fráze tvrdí o Polácích, že jsou konzervativní společnost. Poláci takoví nejsou, to je katolická společnost. To jsou sice roviny, které se v některých punktech překrývají, totožné ale nejsou. Naopak Češi jsou bytostně konzervativní. Nemůžete nebýt konzervativní v zemi, která se za tisíc let na mapě Evropy nepohnula ani o píď, která vždycky byla tady, je a bude, která tisíc let má stejného panovníka. Mívám z české společnosti často dojem touhy po soběstačnosti. Ráda tvoří uzavřený kruh, naopak nerada má novinky. To nemyslím negativně, ale nedůvěra k cizímu a novému tu je. Takže ona reprodukce modelu vladaře mi přijde přirozená právě v tomto smyslu – jako následek místního konzervativního duševního založení.

Celý Salón čtěte na EchoPrime nebo v aktuálním vydání Týdeníku Echo.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články