Bosí muslimové protestovali modlitbou na Letné
PROTEST PROTI ZÁSAHU
Přes tři stovky muslimů v pátek vyzulo své boty a pokleklo k modlitbě pod širým nebem na Letenské pláni. Chtěli upozornit na nesouhlas s policejním zásahem, který před týdnem přerušil jejich nejdůležitější modlitbu týdne. Chtěli však také ukázat, jak modlitba běžně ukryta za zdmi mešity vypadá. Podle nich právě takhle vypadala modlitba i minulý pátek ve chvíli, kdy se zbraněmi a v botách vstoupili policisté do dvou objektů Islámské nadace nedaleko Václavského náměstí a na Černém Mostě.
Podle Muneeba Hassana Alrawiho, předsedy Ústředí muslimských obcí v České republice, nevadí muslimům, že policie přišla a hledala důkazy. Jako projev neúcty k náboženství však chápou narušení modlitby a pošlapání posvátného místa botami. „Vtrhnout na páteční modlitbu, to je stejné jako na nedělní mši. Pokud byl opravdu zadržen Vladimír Sáňka (předseda brněnských muslimů), tak to je úplně absurdní, protože to je velmi umírněný člověk, žádný fanatik a naopak stimuluje, aby ten náš islám, který je, nevybočoval,“ zastal se muslimů Eduard Gombár, který je ředitelem Ústavu Blízkého východu a Afriky na pražské Filozofické fakultě.
Nenávistné diskuze
Muslimové se především obávali, že zásah poškodí jejich pověst u české veřejnosti. „Negativní ohlasy se objevují zatím jen na diskuzích na internetu, ale jsou plné nenávisti a jdou mnohdy až za hranice zákona. Proto se budeme bránit soudně,“ popsal pro server ECHO24.cz nepříjemný dopad policejního zásahu Alrawi. Naopak byl potěšen, kolik intelektuálů a odborníků se této menšiny zastalo. „Prvním, kdo nás minulý pátek podpořil, byl docent Vojtíšek,“ řekl Alrawi. Vedoucí katedry religionistiky na Husitské teologické fakultě Univerzity Karlovy, Zdeněk Vojtíšek, který se věnuje mimo jiné také mezináboženskému dialogu, dorazil také na Letnou a po celou dobu stál po boku modlících se muslimů.
Čtěte také: Hurá na Al-Kajdu! Další ostuda české policie
V povzdálí postávaly dvě skupinky protestujících, na které dohlíželo sedm policistů. Nejprve se projevila pětice mužů, kteří při předříkávání modlitby jednou vykřikli slovo „lháři“. Později se přidal ještě muž s plastovou trumpetou a další s píšťalkou. Všechny muže nakonec umírnila dvojice policistů.
Proti muslimům byla protestovat také kandidátka do Evropského parlamentu Jana Volfová. Ta se zdržela jakýchkoli hlasitých projevů a na chodníku stála se žlutým letáčkem: „Islám v České republice NECHCEME!“
Soucit s protestujícími
Původem ruský muslim, který se před deseti lety do Čech se přestěhoval kvůli násilnému náboženskému útlaku a nepřál si uvést své jméno, vyjádřil protestujícím svůj soucit. „Chápu je, že cítí hrozbu a je mi to líto. Ten strach vyvolává naše odlišné chování, ale také zprávy, které vytváří kolem muslimů tu atmosféru. Přitom je to jen strach z neznámého,“ vysvětlil muž. Podle něj je atmosféra nenávisti způsobena horšící se ekonomickou situací. „Začíná hon na čarodějnice. Nebral bych to ale jako rasismus. Je to spíš nepochopení. Padají gesta a slova, které ve výsledku nikdo nemyslí vážně,“ komentoval muslim současnou vlnou akcí a projevů, které jsou zaměřeny nejen na muslimy, ale například také na Romy.
Začíná hon na čarodějnice. Nebral bych to ale jako rasismus. Je to spíš nepochopení.
Po modlitbě se dali muslimští muži společně do řeči, třásli si pravicemi a pojídali baklavu, kterou mezi nimi roznášely malé děti. Ty seděly po celou dobu spolu s ženami vzadu za muži. Mezi nimi byla i Sára Brandejská, která konvertovala k islámu z vlastního rozhodnutí před třinácti lety. Prý našla v tomto náboženství, na rozdíl od křesťanství, klid.
Závadné Základy tauhídu
Sára Brandejská se také rozhovořila o knize Základy tauhídu od Bilála Philipse, jejíž obsah údajně způsobil páteční čtyřhodinový zásah. Knihu přitom bylo možné zakoupit v běžném internetovém knihkupectví a dostupná je také volně na internetu. „Mám ji doma už dva roky a nevidím na ní nic závadného nebo nenávistného. Já už jsem zvyklá tyto texty číst, a tak mi to nepřijde oproti Koránu nijak odlišné. V Koránu je samozřejmě i násilí, ale musíte to chápat v kontextu doby, kdy byl napsán,“ upozornila Sára Brandejská, která jako bývalá křesťanka dala za příklad Bibli, ve které se násilí také často vyskytuje.
Čtěte také: Odpálit se není sebevražda, hlásá autor knihy. Kvůli ní se v Praze zatýkalo
Ona sama v Česku nemá problém s tím, že je muslimka. Ostatní ženy v šátcích neboli hidžábech, které se při rozhovoru pro ECHO24.cz shlukly kolem starší ženy, přidávaly do pléna své zážitky s konvertováním.
Víte, přejít na islám nejde ze dne na den, a tak jsem se postupně více zahalovala, takže to nikomu nepřišlo.
Iva Špírková, která je učitelkou v mateřské škole, zatím prý žádný problém neměla a z práce ji, i přesto, že nosí hidžáb, nevyhodili. „Víte, přejít na islám nejde ze dne na den, a tak jsem se postupně více zahalovala, takže to nikomu nepřišlo,“ popsala reakce okolí na změnu víry Špírková. Na zahalování jí nejvíce baví, že vyniknou oči a lidé se jí do nich dívají. To potvrdily i ostatní přihlížející muslimky. Jedna z nich dokonce radostně děkovala Bohu za šátek, protože před tím, než se stala muslimkou, jí muži zírali jen na poprsí, a tak se cítí díky šátku svobodnější.