Nafta je zase levnější než benzin. Snížení spotřební daně se nemusí projevit, varují experti

CENA NAFTY A BENZINU

Nafta je zase levnější než benzin. Snížení spotřební daně se nemusí projevit, varují experti
Vývoj cen nafty a benzinu je nadále proměnlivý. Foto: Shutterstock
1
Ekonomika

Benzin v Česku dál výrazně zdražuje, naopak nafta v uplynulém týdnu opět zlevnila. Zhruba po třech měsících je tak nyní nafta levnější než benzin. Natural 95 stojí nyní v průměru 46,21 koruny za litr, od minulé středy zdražil o 91 haléřů. Cena nafty klesla o 16 haléřů na průměrných 46,19 koruny za litr. Vyplývá to z údajů společnosti CCS, která ceny sleduje. V meziročním srovnání jsou nyní paliva výrazně dražší než loni, benzin zhruba o 14 a nafta o 16 korun. Podle analytiků bude benzin dále zdražovat, a to až o desítky haléřů.

„V nejbližším týdnu očekáváme ještě zdražení benzinu o několik desítek haléřů. Cena nafty bude stagnovat. Následně od 1. června nastane snížení spotřební daně o 1,5 Kč na litr, což by se mělo rychle projevit na koncových cenách,“ uvedl analytik společnosti Finlord Boris Tomčiak. Nicméně rostoucí cena ropy bude tento efekt podle něj tlumit. Cenu nafty ovlivňuje přes zimu topná sezona, která zvyšuje poptávku po topné naftě, a tím pádem podporuje nárůst její ceny.

Hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda uvedl, že tempo zdražování benzinu je opět mimořádné a na rozdíl od Tomčiaka varuje před optimismem v souvislosti se snížením spotřební daně. „Od 1. června začíná platit čtyřměsíční snížení spotřební daně z pohonných hmot o 1,50 Kč/l. To však řidiči nakonec nemusí vůbec pocítit. Právě proto, že rozsah snížení daně se příliš neliší, jak nyní vidíme, od rozsahu několikadenního pohybu tržní ceny pohonných hmot. Navíc, čerpací stanice nepromítnou snížení daně v celém rozsahu,“ varuje Kovanda.

Počátek motoristické sezony zvyšuje podle analytika XTB Jiřího Tylečka tržní poptávku po palivech, ta ovšem naráží na vysoké velkoobchodní ceny. „Česká koruna posilovala v posledních dnech k americkému dolaru, ale pozitivní dopad nečekám vysoký. Zatím tedy nic nenasvědčuje tomu, že by se napjatá situace měla v dohledné době změnit. Motoristé se těší na pokles spotřební daně od začátku června, nicméně dopad bude spíše pozvolný. A pokud narazí na zhoršující se situaci na trhu, nemusí se nakonec v cenách vůbec projevit,“ uvedl Tyleček.

„Opatření bude stát český stát miliardu korun měsíčně, přitom je poměrně pravděpodobné, že cena pohonných hmot bude v červnu, tedy po snížení daně, vyšší než teď. To vyvolá frustraci řady motoristů. Krok navíc s gustem napadne opozice,“ dodává k tomu Kovanda.

Naposledy byl v Česku benzin dražší než nafta letos na začátku března, tehdy ceny paliv rostly shodně ke 40 korunám za litr. Kolem 10. března vystoupaly v důsledku ruského vpádu na Ukrajinu na rekordní maxima. Benzin stál v průměru víc než 47 korun za litr, průměrná cena litru dieselu přesáhla 49,50 koruny.

Podle Kovandy je klíčovým klíčovým tlakem na růst cen ropy, což je hlavní důvod zdražování benzínu v Česku, je nyní chystané embargo EU na její dovoz z Ruska. „Embargo by zvýšilo cenu ropy na světových trzích, a tedy i pohonné hmoty v ČR. Bruselu se zatím embargo nedaří prosadit, neboť proti se staví Maďarsko. Jeho premiér Viktor Orbán hrozí embargo vetovat. Orbánův postoj je poslední překážkou zavedení embarga. Lídři zemí EU se na společném summitu sejdou příští týden. Budou tak mít možnost na Maďarsko zatlačit a přimět jej k odkývnutí embarga. Pokud by se tak stalo, třeba v rámci nějakého politického obchodu Bruselu a Budapešti, cena ropy na světových stoupne okamžitě,“ uvedl Kovanda.

V současné době nejlevnější benzin natankují řidiči v Královéhradeckém kraji, kde je litr v průměru za 45,84 koruny. Nafta je nejlevnější v Jihočeském kraji, litr tam prodávají průměrně za 45,59 koruny. Naopak nejdražší paliva nabízejí pumpy v Praze, kde litr benzinu stojí průměrně 46,75 koruny. Nafta se tam tankuje za 46,79 koruny za litr.

Vláda reaguje na zvýšení cen pohonných hmot snížením spotřební daně z nafty a benzinu, od začátku června do konce září se sníží o 1,50 koruny na litr. Další změnou je konec povinného přimíchávání biosložky do motorové nafty a benzinu od letošního července. Omezí se i okruh vozidel, za která musí podnikatelé platit silniční daň. Zaměstnanci, kteří využívají k soukromým účelům služební nízkoemisní vozidla, například elektromobily, se dočkají daňového zvýhodnění proti klasickým vozidlům na benzin nebo naftu.