Velký zvrat. Blanka se má otevřít už 15. září

Vymění se jen část kabelů

Velký zvrat. Blanka se má otevřít už 15. záříAKTUALIZOVÁNO 1
Domov

Filip Nachtmann

Tunelový komplex Blanka se otevře 15. září. Po měsících průtahů to vedení Prahy slíbil generální ředitel Inženýringu dopravních staveb (IDS) Bohumil Kvasnička. Dohoda vznikla na středečním kontrolním dnu v tunelu Blanka. Zkušební provoz v tunelu by navíc mohl být zahájen už na konci srpna.

„Dnes byl v tunelu Blanka kontrolní den, v rámci nějž se Metrostav a IDS ztotožnily se závěry memoranda z minulého týdne. Na základě toho stanovil generální ředitel IDS Bohumil Kvasnička předběžný termín uvedení do provozu na 15. září 2015,“ řekl deníku ECHO24.cz Pavel Kočiš z IDS.

Podle něj navíc všichni zhotovitelé tunelu na základě žádosti radního Dolínka přislíbili, že budou usilovat o ještě dřívější otevření komplexu.

„Budeme se snažit o otevření ve zkušebním provozu už k 20. srpnu tohoto roku. Tedy ještě před zahájením intenzivního provozu v září,“ dodává Kočiš.

Vymění se jen část kabelů

Otevření Blanky se naposledy odkládalo kvůli kabelům, které poškodila voda při přívalových deštích. Bez slaboproudých kabelů nešlo tunel otevřít, slouží totiž mimo jiné k řízení signalizace. Ačkoliv se zdržení mělo původně protáhnout až do příštího roku, dnes to vypadá, že se kabeláž podaří vyměnit výrazně rychleji.

Nebude totiž nutné měnit desítky kilometrů kabelů, ale pouze asi pět až deset procent z nich. Konkrétně jde o 14 či 15 kilometrů kabeláže. Společnost ČKD Praha DIZ má na výměně začít pracovat ihned. Pokud se má tunel otevřít v polovině září, musí být ČKD s výměnou hotová do konce července. A připraveni už jsou i lidé z Metrostavu.

„Stavební část tunelu má totiž životnost zhruba 100 let. Technologická část se mění výrazně častěji. Takže s výměnami se už předem počítá a nejde o žádné velké bourání,“ říká Metrostav.

„Naše práce je takzvaná stavební přípomoc. Staráme se o požární průchodky, z nich kabely odstraníme a budeme je montovat na nové. Někde možná rozebereme dvojité podlahy. To není nic těžkého,“ říká mluvčí Metrostavu František Polák a vysvětluje: „Stavební část tunelu má totiž životnost zhruba 100 let. Technologická část se mění výrazně častěji. Takže s výměnami se už předem počítá a nejde o žádné velké bourání.“

Středečního kontrolního dne v Blance se za město účastnila také primátorka Adriana Krnáčová (ANO). Ta v minulosti na projektanty a technology vyvíjela kvůli odkládanému termínu otevření komplexu velký tlak. Dokonce o nich mluvila jako o debilech.

Více čtěte: Krnáčová k Blance: Kabely projektoval asi nějaký debil