Zapomeňte na Humberto, Českem hýbe nový cirkus

CIRKUS jako divadlo

Zapomeňte na Humberto, Českem hýbe nový cirkus
Alexis Rouvre Foto: tremblay-en-france.fr
12
Panorama
Sdílet:

Vrcholové sportovní výkony, prolínání akrobacie s moderním tancem a beatboxem nebo žonglování s lanem. Scéna se z ohromných šapitó přesunula do divadel nebo pod širé nebe. Klasický cirkus, jak ho známe z dětství, vystřídal ten nový. Pryč jsou sloni i lvi, neodolatelné krasojezdkyně, provazochodci, polykači šavlí nebo chrliči ohně. 

V neděli v prostorách Paláce Akropolis začal Cirkopolis Fest. Festival nového cirkusu představí francouzské, belgické a španělské umělce. Festival zahájilo představení Cru francouzsko-katalánské dvojice Fet a Mà. Dále divákům ukáže spojení žongláže i akrobacie s beatboxem a současným tancem v pojetí francouzských Subliminati Corporation.

Neuvěřitelné žonglování s lanem provede jeden z nejinovativnějších evropských žonglérů Alexis Rouvre. V režii Florenta Bergala pak diváci mohou shlédnout společné improvizované představení evropských cirkusových umělců. První ročník festivalu potrvá do 16. dubna.

Letní Letná nebo Cirk La Putyka

Festival Letní Letná nebo soubor Cirk La Putyka jsou další z výrazných projektů českého nového cirkusu. Letní Letná se koná tradičně na konci srpna a pravidelně se na ní představují největší hvězdy evropského i českého cirkusu. Letos se bude konat již po jedenácté.

Cirk La Putyka, divadelní soubor, který působí v divadle La Fabrika, se snaží nekopírovat francouzské cirkusové vzory a jít si vlastní cestou. Vytváří unikátní představení, ve kterých překračuje hranice mezi akrobacií, moderním tancem, loutkovým divadlem, hudbou a sportovními výkony. V nejnovější inscenaci Play představuje dětské hřiště plné prolézaček a houpaček, které hlídá vysloužilý cirkusák.

České divadelní prostředí je s artistickým uměním i jeho estetikou spjato dlouhodobě. Cirkusové tendence lze nalézt již v období české divadelní avantgardy ve 20. a 30. letech, především v tvorbě jejích hlavních představitelů Jiří Frejka nebo Jiří Vokosvec a Jan Werich.

Nový cirkus jako umělecký směr na pomezí divadla a cirkusu vznikl v 70. letech 20. století ve Francii. Tehdejší umělci se pokoušeli představení oživit o výrazné divadelní prvky a reagovat tak na krizi tradičního pojetí cirkusu. Nový cirkus se stal součástí francouzské národní identity a jako nový inspirativní žánr začal pronikat do okolních evropských zemí. Postupem času se svým mísením cirkusových, tanečních, hudebních, divadelních, výtvarných i filmových postupů stal fenoménem po celém světě.

V polovině 90. let se dostal i k nám. Průkopníky nového cirkusu tehdy bylo Divadlo Continuo a Divadlo bratří Formanů. 

Sdílet:

Hlavní zprávy