Borat Kazachstán pobouřil, vděčí mu ale za turisty
FILM JAKO LÁKADLO
„V Kazachstánu už ženy mohou cestovat uvnitř autobusů a homosexuálové už nemusí nosit modré klobouky,“ prohlásil kazašský reportér Borat v talk show Davida Lettermana na jedné z nejsledovanějších televizních stanic CBS. Podobnými výroky fiktivní novinář Borat pobouřil mnohé obyvatele Kazachstánu, ale zároveň dostal středoasijskou republiku do hledáčku zahraničních cestovatelů. Osm let po uvedení filmu „Borat: Nakoukání do amerycké kultůry na obědnávku slavnoj kazašskoj národu“ chce země pomocí miliardových investic podpořit turistický ruch v zemi.
Činitelé odpovědní za rozvoj turismu v Kazachstánu chtějí podle informací Rádia Svobodná Evropy do roku 2020 zvýšit počet přijíždějících zahraničních turistů. Z dnešních 8 milionů návštěvníků ročně se chtějí dostat dvojnásobek. Mají k tomu pomoct investice ve výši deset miliard dolarů – přibližně šest miliard by mělo jít od soukromých investorů. Směřování investic naznačuje, že Kazachstán chce přilákat hlavně bohaté turisty.
V zemi se rozběhly stavby nových hotelů a renovace lyžařských rezortů. Navzdory investicím však Kazachstán musí ujít ještě dalekou cestu, než se dostane na přední příčky žebříčku turistických destinací. Zatím je cestovní ruch závislý hlavně na domácích turistech a návštěvnících ze zemí bývalého Sovětského svazu, hlavně z Ruska a středoasijských zemí.
Nejde o to, že by Kazachstán neměl turistům s tučnými konty co nabídnout. Jezera, hory, stepi, horké minerální prameny, archeologické památky připomínky sovětské minulosti – možností je řada. To samo o sobě nestačí, chybí potřebná infrastruktura. Kromě toho cizince často odradí nutnost vyřídit si vízum.
V červenci proto Kazachstán zavedl dočasný bezvízový režim pro deset zemí – ve výčtu nechybí Spojené státy, Japonsko, Německo nebo Velká Británie. Občané těchto států mohou bez víza zůstat na území Kazachstánu až 15 dní a to několikrát po sobě. Podle kazašských médií se vláda chystá do konce roku zrušit váza pro občany dalších 48 zemí.
Nikdo nemluví anglicky a záchody jsou pro ostudu
Samotní turisté a podnikatelé v cestovním ruchu potvrzují, že v zemi chybí dopravní infrastruktura a nedostatky se najdou i v oblasti ubytování a služeb „Skoro nikdo v oblasti služeb nemluví anglicky a v lokalitách pro turisty chybí značky a nápisy v cizích jazycích,“ stěžovala si japonská turistka ekonomickému online deníku kapital.kz. "V kavárnách a restauracích často zapomínají vracet drobné,“ dodala Japonka.
Nízkou kvalitu služeb znává i Galija Izbastova, ředitelka kazašské pobočky online cestovní agentury I-Travel Agency. „Hodně hotelů se ani neblíží jakémukoliv mezinárodnímu standardu. Připustila i to, že koupelny a toalety v některých ubytovacích zařízeních jsou pro ostudu. Izbastova se obává, že turisté se těžko pohrnou na nové sjezdovky a k jezerům, pokud se příslušné úřady nepostarají o „základní problémy“ v oblasti cestovního ruchu.
Doma není nejlépe
Přílišná orientace na bohaté turisty by se Kazachstánu mohla i vymstít. Luxusní předražené služby totiž odradí domácí cestovatele.
Zájem Kazachů v dovolenou ve vlasti v posledních letech klesl, protože při porovnání ceny ubytování, jídla a dopravy jsou pro ně atraktivnější pobyty v zahraničí. Za dovolené mimo Kazachstán utratí tamní obyvatelé ročně kolem 400 milionů dolarů.
Asel Sandjbatová z města Almaty potvrdila, že kvůli vysoké ceně vyměnila dovolenou v horském rezortu Borovoje na severu Kazachstánu za pobyt v Turecku. "Šokovalo mě, že deset dní v Borovoje stojí více než 1900 dolarů – a to je jenom za přespání a snídani,“ řekla žena.
Majitelka soukromé cestovní kanceláře Marina Sudakova věří, že řešením by bylo zaměřit snahu na střední třídu. Kazachstán podle ní potřebuje více tříhvězdičkových hotelů, dostupnou zábavu a zázemí pro rodiny.
Uškodily zelené plavky?
Film z roku 2006 „Borat: Nakoukání do amerycké kultůry na obědnávku slavnoj kazašskoj národu“ pobouřil kazašskou veřejnost přehnaně stereotypním vyobrazením člověka ze zaostalé východní země objevujícího velký západní svět. Borat ve filmu vypráví, jak si koupil ženu, která byla dobrá zejména při práci s pluhem. Nechápe, proč nemůže pít alkohol když řídí. Prudérní americkou společnost dráždí rasistickými výroky. Kultovními se staly zelené plavky kazašské plavecké reprezentace.
Kazašská vláda se tolik obávala, že film poškodí pověst země, že zaplatila za reklamní spoty na zpravodajské televizní stanici CNN, aby ukázala pravou tvář Kazachstánu. „Je to lživá kampaň Uzbekistánu. Tvrdí, že ženy mají u nás rovná práva a tolerujeme všechna náboženství – to jsou výmysly!“ reagoval na kampaň po svém Borat.