Budou dálnice II. třídy. Jet 130 km/h půjde i na části silnic
Novinky pro řidiče
Rozdělení dálnic na dvě kategorie, zvýšení rychlosti na vybraných silnicích I. třídy nebo nová pravidla pro odtah vozidel a likvidaci vraků. Ministerstvo dopravy připravilo obsáhlou úpravu zákona o provozu na pozemních komunikacích, která pro řidiče bude znamenat řadu změn. Do praxe se mají dostat od ledna 2016.
„Dálnice se podle svého určení a dopravního významu rozdělují na dálnice I. třídy a dálnice II. třídy,“ stojí v návrhu, který resort Antonína Prachaře (ANO) poslal do připomínkového řízení. Jako dálnice II. třídy mají být podle zákona vedené všechny stávající rychlostní silnice, které naopak ze slovníku motoristů vymizí.
Jednou z odlišností dvou tříd dálnic může být například to, že dálnici II. třídy stačí pro začátek postavit jenom z poloviny. Tedy ve dvou až třech pruzích pro jeden směr, ovšem s příslušným ochranným pásmem. „Pokud je zajištěna bezpečnost provozu, může být pozemní komunikace zařazena do kategorie dálnice II. třídy i před dokončením výstavby druhého směrově odděleného jízdního pásu,“ uvádí novela.
„Bude to spíš naše interní členění, pro řidiče se nic nemění. Vjede na dálnici a bude se tam moci chovat jako na dálnici,“ řekl serveru ECHO24.cz mluvčí ministerstva Martin Novák. Čistě podle paragrafů může být i na dálnicích druhé kategorie nejvyšší povolená rychlost 130 kilometrů v hodině. Ministerstvo dopravy počítá ale s tím, že ji na konstrukčně nevyhovujících místech omezí na 110 km/h.
Na části silnic I. třídy bude možná rychlost až 130 km/h
Kde budou moci naopak řidiči přidat plyn, jsou některé silnice I. třídy. Novela chce úsekům bez úrovňového křížení a s oddělenými místy napojení pro vjezd a výjezd přepustit označení „silnice pro motorová vozidla“ i s touto dopravní značkou. Na nich by mohla auta jezdit 110kilometrovou rychlostí – a díky dodatečnému značení by se tu mohl zvýšit rychlostní limit až na 130 km/h.
Větší přísnost čeká naopak na tranzitní nákladní dopravu. Na silnicích II. a III. třídy bude možné kamiony s hmotností přes 12 tun zakázat nebo omezit.
Podmínkou pro „stotřicítku“ na silnicích I. třídy bude podle ministerstva dopravy vyhovující bezpečnostní situace. Předpokladem je to, že budou na těchto silnicích dva pruhy v každém směru, které budou stavebně oddělené. Kromě odpočívadel nesmí být v okolí také žádné nemovitosti.
Větší přísnost čeká naopak na tranzitní nákladní dopravu. Na silnicích II. a III. třídy bude možné kamiony s hmotností přes 12 tun zakázat nebo omezit. Řidiči musí mít ale v takovém případě místo objet jinudy – klidně i po zpoplatněné komunikaci. „Za tranzitní nákladní dopravu se nepovažuje užití silnice nezbytné pro dosažení místa nakládky, vykládky, údržby nebo opravy vozidla nebo sídla nebo provozovny dopravce,“ upřesňuje zákon.
Sešrotování vraků po dvou měsících
Tvrdší postup novela umožní vůči autovrakům. Pokud budou odstavené někde na silnici, měli by je majitelé odstranit na vlastní náklady. Když to neudělají, dostanou od správního úřadu výzvy s maximálně dvouměsíční lhůtou, aby svoje pochybení napravili. A když nezabere ani to, předá vlastní pozemní komunikace na náklady majitele vrak do „zařízení ke sběru, výkupu, zpracování, využívání nebo odstraňování autovraků“. Nově zaváděná je tu i pokuta až 200 tisíc korun.
Legislativní novinkou u odtahů vozidel například kvůli čištění ulic bude povinnost vrátit je na místo. Majitelé si budou muset ale v takovém případě zaplatit náklady související s přemisťováním svého vozu. V platnosti přitom zůstává sedmidenní lhůta, ve které musí provozovatel komunikace oznámit příslušné omezení předem. Výjimkou jsou tu živelné katastrofy nebo třeba státní návštěvy.
Novela má usnadnit také povolování veřejně prospěšných staveb, za které budou dálnice, silnice pro motorová vozidla a silnice I. třídy ze zákona považovány. Ministerstvo zvýšit náhradu za zřízení věcného břemene kvůli přeložce inženýrských sítí na tisíc korun. Nyní jde často jen o desetikoruny, s čímž lidé často nesouhlasí.