Aero Vodochody je již z části maďarské. O nákupu letounů s ním jedná česká armáda

LETOUNY PRO ARMÁDU

Aero Vodochody je již z části maďarské. O nákupu letounů s ním jedná česká armáda
Letoun L-39NG Foto: Aero Vodochody
2
Ekonomika

Echo24

O nákupu cvičných letounů L-39NG pro českou armádu může být rozhodnuto do konce letošního roku. Jedná se čtyři letouny a dva v rámci opce. Při návštěvě Aera Vodochody s maďarskou delegací to uvedl ministr obrany Lubomír Metnar (za ANO). O případném nákupu letounů Maďarskem se podle něj nejednalo.

"Nejenom ministerstvo obrany, ale i LOM Praha intenzivně jedná se zástupci Aera Vodochody," uvedl ve středu ministr. Stávajícím letounům v centru leteckého výcviku podle něj za dva roky končí životnost, takže je třeba letouny vyměnit, aby byl zajištěn další výcvik českých pilotů i zahraničních partnerů. Zakázka byla několikrát odložena. Jako důvod už dříve Metnar označil jednání o podmínkách nákupu.

Tucet nových letounů L-39NG koupí Vietnam, další státy projevily zájem, kromě Maďarska je mezi nimi například Senegal. Jedná se o nový cvičný letoun, který zároveň může plnit roli lehkého bitevníku.

Aero nyní patří firmě, v níž má většinu maďarský finančník

Prodej Aera Vodochody je dokončený. Nově patří společnosti HSC Aerojet, v níž má většinu maďarský finančník Szalay-Bobrovniczky. Menší podíl vlastní česká skupina Omnipol. Vedení společnosti se dnes ujímá Viktor Sotona, ve funkci nahradí Dietera Johna. Aero dosud vlastnila skupina Penta. Součástí prodeje je i letiště Vodochody, řekla mluvčí Omnipolu Marika Přinosilová. Aero zaměstnává přes 1300 lidí, je největším tuzemským výrobcem letecké techniky.

Smlouva o prodeji byla podepsána v červenci, transakci posuzoval i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který v srpnu povolil vstup maďarského partnera. Aero Vodochody. "Aero bude i nadále rozvíjet všechny tři pilíře svého podnikání, kterými jsou výroba a vývoj vlastních letounů, dále MRO zakázky na údržbu a opravy letounů, a rovněž výrobní programy aerostructures, tedy dodávky leteckých celků domácím a zahraničním zákazníkům," uvedl Sotona, který dosud vedl společnost Era, která vyrábí i vyvíjí systémy pro zajištění letového provozu. Pod jeho vedením dosáhla firma rekordních tržeb a zdvojnásobila počet zaměstnanců.

Skupina, která patří Szalay-Bobrovniczkému, a Omnipol prostřednictvím společné firmy HSC Aerojet se sídlem v Budapešti získají společnost Vodochody Holdings HU, tedy i Letiště Vodochody a Aero Vodochody Aerospace. Zajímavostí je, že všechny typy proudových letounů vyrobených v Aeru využívalo i Maďarsko. Také Omnipol má k největšímu tuzemskému výrobci letadel historický vztah, v uplynulých dekádách byl zodpovědný za vývoz většiny letounů z tamní produkce. Od roku 2015 je též strategickým partnerem projektu L-39NG.