Fiat 500 X: Povedený vůz s neotřelým stylem
TEST
Delší dobu jsme se nevěnovali italským automobilkám, jejichž pozice na českém trhu nejsou v posledních letech nijak oslnivé. Například Fiat sice nabízí různá auta, ale v podstatě sází na deriváty novodobé pětistovky. Jedním z nejzajímavějších je i 500 X.
Pokud se podíváte na nabídku automobilky Fiat, kromě poloužitkových modelů typu Qubo a Doblo Panorama zde najdeme velmi staré Punto, ne zrovna „čerstvou“ Pandu a velký, relativně oblíbený Freemont. No a potom paletu modelů postavených na bázi modelu 500. Kromě běžného modelu, kabrioletu jsou zde ještě velkoprostorové modely 500 L a 500 Living či nově verze 500 X, která je nabízena i s pohonem všech kol, což z ní činí zajímavého zástupce třídy crossover, jež je v současnosti jakousi módní vlnou. Vůz ovšem nestojí na pětistovce, ale sdílí platformu s Jeepem Renegade (Jeep je součástí koncernu Chrysler, který v současné době Fiatu patří), což z něj dělá větší a schopnější auto.
Velmi dobrá výbava
Fiat nabízí celkem šest výbav modelu 500 X, přičemž tři základní, Pop, Plus a Lounge, se týkají verzí s pohonem pouze předních kol. Pro malé SUV je ale určitě vhodnější verze s pohonem obou náprav – pokud takovou chcete, musíte si připravit 579 900 Kč, což je v rámci SUV normální cena za model s dvoulitrovým turbodieselem, čtyřkolkou a slušnou výbavou. Já jsem zašel ještě dál a k testu vybral verzi Cross Plus s off-roadovým vzezřením, čtyřkolkou, motorem 2.0 Multijet (140 koní) a novým, devítistupňovým automatem. Navíc se jedná o verzi Opening Edition, což znamená cenu 718 900 Kč, ale velmi dobrou výbavu obsahující například i navigaci.
Interiér na mě působí moderně, neotřele a svěže. Oceňuji nejen kvalitu materiálů, ale i citlivé složení jednotlivých ploch a hran. Dokonce i 6,5palcový displej navigace v horní části palubní desky příliš neruší a vypadá celkem vkusně. Sedadla jsou zajímavě tvarovaná a nabízejí poněkud zvláštní pozici za volantem, na kterou jsem si chvilku zvykal. Bočním vedením příliš neoplývají, zato jsou celkem pohodlná. Vzadu je pro dospělého člověka místa méně – což je daň za přitažlivý vnější design modelu. I když dnešní crossovery jsou právě spíše o designu, důležité jsou i přepravní kapacity. Zavazadlový prostor o objemu 350 až 910 litrů je spíše podprůměrný, tohle auto není vyloženě stěhovák, jedná se víc o imageovou záležitost.
140 koní
Devítistupňový automat funguje ve spojení se 140koňovým turbodieselem velmi dobře. Má ideálně nastavené dráhy, přeřazuje bez zaváhání či jiných rušivých vlivů. Samotný motor je v rámci své kategorie spíše průměrný, v městských rychlostech a nižších otáčkách trochu hlučnější, na dálnici pak předvádí svou sílu hlavně ve středních otáčkách. Točivý moment 350 Nm je k dispozici již od 1750/min. Reakce motoru se dají ještě trochu vylepšit ovladačem jízdních režimů. Celková spotřeba kolísá od lehce podprůměrných 9 l ve městě po 6 l při konstantní jízdě po okresce. V průměru spotřebuje kolem 7 až 7,5 l / 100 km.
Co se týče podvozku, je dobře nastaven pro rychlejší ježdění. Řízení nabízí příjemný pocit, snadno se s ním zatáčí a je citlivě nastaveno. Podvozek dobře sedí na kvalitních površích, ovšem na děravé silnici je to výrazně horší. I kvůli použití 18palcových kol s nízkými pneumatikami je jízda zbytečně tvrdá, rázy od asfaltu jsou citelné a příčné nerovnosti znamenají nepříjemné uskakování.
V terénu je situace o trochu lepší. Líbí se mi možnost deaktivace stabilizačního systému – neruší pak například při jízdě v bahně. Čtyřkolka automaticky přiřazuje do akce zadní kola pomocí mezinápravové spojky. Přiřazení probíhá okamžitě a nerušivě. Čtyřkolka v tomto případě spíše pomáhá na nezpevněných (nebo například zasněžených) cestách, není to off-road, nemá smysl zkoušet víc. Na to zkrátka auto není stavěno…
Plusy:
Sladění pohonného ústrojí, motor, převodovka, svébytný styl
Minusy:
Komfort na nerovné silnici, menší zavazadlový prostor
Verdikt:
Fiat 500 X se celkově povedl – v rámci malých SUV patří mezi lehký nadprůměr. Líbí se mi jeho neotřelost, ale trochu mě zklamaly některé nedostatky. Těmi mám na mysli zejména zbytečně tvrdý podvozek nebo menší zavazadlový prostor. Jedná se zkrátka o záležitost image. Co se týče ceny, doporučujeme vyzkoušet některou z levnějších verzí.