Příliš sexuální Neptun? Facebook zablokoval fotku historické sochy
Cenzura na Facebooku
Sociální síť Facebook opět čelila vlně kritiky. Její algoritmus, který automaticky detekuje a maže příspěvky se sexuálně explicitním a nemravným obsahem, zablokoval fotku, na níž byla socha Neptuna z italského města Bologna. Programu vadilo, že byl bůh moří nahý, píše server The Guardian.
Italská spisovatelka Elisa Barbari chtěla fotkou sochy Neptuna propagovat svou facebookovou stránku „Příběhy, kuriozity a pohledy z Bologně“, sociální síť ale snímek automaticky označila za „sexuálně explicitní“. Její zveřejnění údajně porušovalo pravidla užívání Facebooku i její reklamní služby pro zviditelnění příspěvků.
Nepomohla ani námitka na technické podpoře sociální sítě. „Použití fotografií či videí s nahými těly není povoleno ani v případě, že jde o umělecký nebo vzdělávací záměr,“ odvětil jí Facebook. Zablokování příspěvku se sochou Neptuna rozhodilo spisovatelku i obyvatele italské Bologně, kteří sochu z 16. století považují za symbol renesančního umění v severní Itálii. „Jak může být umění, naše vlastní socha Neptuna, předmětem cenzury?“
Facebook se omluvil
Facebook se později za odstranění příspěvku omluvil. „Náš tým týdně zpracovává miliony reklamních i nereklamních příspěvků a občas se prostě stane, že náš program či pracovníci špatně vyhodnotí závadný obsah. Tato fotografie není v rozporu s pravidly používání sociální sítě a jejích reklamních služeb. Omlouváme se za chybu, zadavateli jsme dali vědět, že reklamní příspěvek projde,“ píše mluvčí sociální sítě v prohlášení.
Již v minulosti byla sociální síť Marka Zuckerberga kritizována za podobné přešlapy. Vloni Facebook zablokoval příspěvek s „napalmovou dívkou“, fotografií, jež získala Pulitzerovu cenu v roce 1972. Snímek, který se stal symbolem války ve Vietnamu, byl algoritmem rovněž označen za „sexuálně explicitní“. I zde se pracovníci Facebooku později omluvili a spolu s obnovením příspěvku uznali „historickou důležitost fotografie“.
Obzvlášť v posledních měsících čelí sociální síť ostré kritice ze strany uživatelů za zmatené cenzurování příspěvků, stejně i tak za pomalé odstraňování spamů a falešných zpráv z dezinformačních portálů. Olej do ohně přilil i zájem Facebooku znovu vstoupit na čínský trh – firma se totiž musí přizpůsobit místním cenzurním organizacím a vyvinout speciální algoritmus pro blokování a odstraňování „nechtěných“ příspěvků.