Ortel nad Čechy
Do minulé soboty většina populace o sestavě Ortel, produkující rytmické tříakordové zvuky, nikdy neslyšela, i když jejich nejznámější videoklip Mešita má na serveru YouTube 2,8 milionu zhlédnutí. Příznivci této skupiny se rekrutují ze subkultury krátkých sestřihů a černých triček s nápisy odkazujícími na staré gotické písmo švabach.
Tato komunita ráda křičí, mává fanglemi, nechtějí mezi sebe žádné čmoudy a na všechny otázky spojené s národní identitou a náboženstvím mají rázné a jednoznačné odpovědi. Dlouhá léta věnovali svoji péči české romské komunitě, ale v pravidelných intervalech si vzpomínali také na Židy. To vše bezohledně opustili a veškerou svou pozornost soustřeďují na vnitropolitické otázky na Blízkém východě a začali se věnovat studiu Koránu a islámu. To je teď v kurzu, a dokonce se na tom dá slušně vydělat.
Dokládá to krásné druhé místo, které Ortel obsadil v dekadentní hudební anketě Český slavík. O jedno místo dokonce předskočil i populární skupinu Kryštof známé stáje aglomerátu Agrofert Andreje Babiše. A to už je slušný výsledek, i když pravda, k dobrému umístění v někdejší svazácké anketě není třeba stovky tisíc hlasů. Dostatek pozornosti doručí televize Nova, jež show každý rok vysílá – a letos si našla téměř jeden a půl milionu diváků.
Výsledek ankety vyvolal rozhořčení v jiné skupině obyvatel, která si péči a přístup k bližnímu představuje trochu jinak. Fenomén uskupení, jako je Ortel, není ničím novým, jde v zásadě o hodně zmutovanou a směšnější obdobu skupiny Orlík Daniela Landy z přelomu 80. a 90 let.
Otázek, které vyvolává faktické etablování sestavy Ortel v české populární hudbě, je ale víc. Nesouvisí jen se zakazováním veřejné produkce či aspoň s požadavkem, aby se pořadatelé ankety, její hlavní sponzor, výrobce minerální vody Mattoni, nebo někteří umístění interpreti od Ortelu distancovali.
Efekt zákazu vystupování Ortelu či jeho vyloučení z ankety je více než sporný a naopak by skupinu mohl dál popularizovat. Největší problém je ve stavu, v němž se česká společnost, která přímo s islámem a islamismem konfrontována není, nachází. Bojí se ho a nějakým způsobem odmítá většina české populace, což dokládá i poslední průzkum IVVM. Podle něj roste obava z příchodu migrantů ze zemí Blízkého východu.
Tyto odmítavé reakce jsou zdaleka největší i ve srovnání s ostatními zeměmi střední Evropy, dokonce i ve srovnání s Maďarskem, jež se muselo celé léto vyrovnávat s náporem desítek tisíc migrantů. Nic nezmůže okřikování a obviňování z xenofobie a netolerance. Ostrakizací, nálepkováním, xenofobií ze strany některých elit a médií se na stavu věcí nic nezmění. Jen si uleví, potvrdí si, že stojí na správné straně, kde je výrazná menšina populace, a tenze se naopak prohloubí.
Tohle bude mnohem složitější a bude třeba podstatně víc trpělivosti, aby se aktuální společenský stav změnil. Je to úkol pro politiky a elity, aby našli způsob, jak veřejnost uklidnit a zbavit strachu, který je přirozený a také pochopitelný.