1 Ruská pravidla

Rusko zrušilo poslední televizi Krymských Tatarů

, NOVÉ

Témata: ,

Televizní stanice ATR, poslední, která vysílala v jazyce Krymských Tatarů, musela po středeční půlnoci ukončit činnost. Ostatní stanice skončily už dříve. Opatření ruské vlády se dotklo i kanálů pro děti a těm, kdo se mu vzepřou, hrozí vysoké pokuty nebo i trestní stíhání. Informovala o tom organizace Amnesty International

Všem médiím, která působí na Krymu, bylo v dubnu loňského roku přikázáno, aby požádala o novou registraci pod ruskou správou. Do dnešní půlnoci potom měla čas, aby tak učinila. Noviny, televizní stanice a webové stránky, které vytváří obsah v krymské tatarštině požádaly – v předtuše problémů – o prodloužení licence v dostatečném předstihu.

Ruské úřady ovšem jejich žádosti prakticky ve všech případech z nejrůznějších důvodů zamítly. Většině ruskojazyčných médií se naproti tomu podařilo licenci získat jen chvíli potom, co o její prodloužení požádaly. Vedení těch médií, která by  po 1. dubnu pokračovala v činnosti bez prodloužené licence, hrozí trestní stíhání a pokuta ve výši až půl miliardy rublů (219 575 000 korun).

„Úderem půlnoci utichnou všechna média vysílající v krymské tatarštině, která byla pod neutuchajícími útoky už od ruské anexe,“ řekl včera Denis Krivošev, zastupující ředitel Amnesty International pro Evropu a Střední Asii. „Tento dotěrný útok na svobodu projevu, převlečený za administrativní proceduru, je surový pokus potlačit nezávislá média, umlčet disent a zastrašit komunitu Krymských tatarů,“ dodal.

Dosud se pouze jednomu médiu Krymských Tatarů, listu Yeni Dunya, podařilo získat novou registraci. Ostatním ruský úřad, který měl registrace na starosti, odmítl licenci prodloužit kvůli nejrůznějším formalitám nebo „nesrovnalostem“. Zavedená tisková agentura QHA, která poskytovala zprávy v krymské tatarštině, dvakrát selhala v pokusech o získání licence. Po třetí už nežádala. 

Soukromá stanice ATR, kterou vlastní tatarský podnikatel Lenur Isljamov, vysílala v tatarštině, ukrajinštině a ruštině. Byla součástí mediálního holdingu, kam patřil i dětský televizní kanál Lale a rozhlasové stanice Meydan-FN a Liděr-FM. Žádná z nich registraci nedostala, a všechny tak musely své fungování v noci na dnešek ukončit. 

Zhruba čtvrtmilionová tatarská menšina si od loňské anexe ukrajinského Krymu opakovaně stěžuje na národnostní a náboženský útlak. Dva hlavní vůdci krymských Tatarů Mustafa Džemilev a Refat Čubarov byli z poloostrova fakticky vyhoštěni, proti protestním akcím Tatarů ruská policie tvrdě zasahuje. 

Podle ruských úřadů se Isljamov dopustil chyb v žádosti o registraci záměrně, aby vyvolal politický skandál. Krymskotatarská média a zahraniční organizace hájící práva tatarské menšiny na Krymutrvají na tom, že krok ruských úřadů je součástí represívní kampaně, kterou chce Moskva umlčet odpůrce ruské anexe. 

Nezávislá televize, založená v roce 2005, se obává svého zavření od násilného připojení Krymského poloostrova k Rusku loni v březnu. O registraci žádala ruské správní orgány čtyřikrát, pokaždé neúspěšně. Povolení k dalšímu fungování dostaly z tatarských médií jen noviny Yeni Dünya. 

Čtěte také: Krymští Tataři uneseni. Jeden umučen, druhý bojuje o život

'Bratr je v márnici.' Krymští Tataři od března záhadně mizí

,

Vážení čtenáři,
internetový deník Echo24 se rozhodl změnit podobu čtenářských diskuzí pod texty, které na našich stránkách publikujeme. Diskuzí se nově mohou účastnit pouze ti čtenáři, kteří jsou přihlášení a kteří mají zaplacený nějaký typ předplatného. To si můžete pořídit již od 149 korun měsíčně zde.

K tomuto kroku jsme se rozhodli kvůli neúměrně velkému počtu diskutujících, kteří nerespektovali pravidla slušné diskuze, napadali ostatní diskutéry a podobně. Navíc používali i různé anonymizéry, které jim umožňovaly se do diskuze vrátit i poté, co jim redakce jejich účet zablokovala.

Kvůli malému počtu členů redakce nebylo v našich silách neustále procházet všechny diskuze a mazat urážlivé či jinak nevhodné příspěvky. Slušní diskutující jsou nadále na našich stránkách vítáni.