8 Subaru XV

Subaru XV: Dobře zkombinujte

AUTOTEST

Témata:

Subaru XV se prodává již šest let a brzy se dočká nástupce. Ale přesto tento crossover nedávno prošel lehkým omlazením, takže není úplně od věci vyzkoušet, jak na konci svého životního cyklu funguje a co nabízí.

Vzpomínám, že když jsem před lety Subaru XV poprvé testoval, byl jsem celkem nadšený z odvážných tvarů, kterými se jen mírně lišilo od předcházejícího konceptu. Vypadalo dravě, ale přitom vyváženě. A to se nezměnilo.

V současné době potěší zejména novou maskou chladiče a světly (denní svícení stále simulují mlhovky), novým designem kol či změněnými zpětnými zrcátky. Tím to víceméně končí.

Moderním směrem

Interiér s koženými sedadly (verze Executive) také doznal jistých změn k lepšímu – první si všímám většího displeje info a multimediálního systému, hned poté celkově lepších materiálů. V oblasti konektivity jde Subaru stále svou cestou a ovládání je spíše svéhlavé a stále tak trochu oldschoolové. Tak nějak to patří k věci. Na druhou stranu je nutné pochválit řadu různých moderních funkcí. Kožené čalounění je měkké, ale tvar sedadel nenabízí boční oporu těla, takže v prudších zatáčkách se spíš zapírám nohama a držím volantu.

Každé Subaru je tak trochu specifické a XV není výjimkou. Plastová tlačítka všemožných ovladačů se nezměnila už dlouhá léta, ale vlastně to nevadí, protože svou funkci plní. A o tu jde hlavně. Ostatně všechny estetické výstřelky tvůrci vypotřebovali na vnější design, takže celkem konvenční vnitřek nikoho nepřekvapí. Fakt, že prostor pro zadní cestující či zavazadla je taktéž průměrný (ale funkční) pouze potvrzuje tuto tezi.

Subaru si dlouhodobě spojujeme s pohonem všech kol, to je zřejmé jako světlo ve dne. Současné modely často využívají různé druhy pohonu. Verze s manuálními pěti- a šestistupňovými převodovkami mají stálý pohon Symmetrical AWD s centrálním diferenciálem a viskózní spojkou, zatímco modely s bezestupňovou převodovkou Lineartronic používají ke stálé čtyřkolce systém aktivního rozdělování točivého momentu. Běžně je 60:40, ale mění se v reálném čase dle podmínek. V praxi se čtyřkolce nedá nic vytknout, funguje naprosto nerušivě, a i když jsem projížděl relativně slušným terénem, nikdy jsem nezaznamenal jakýkoliv náznak nejistoty. Příjemná byla také citelně tužší karoserie s výrazně menšími náklony než v minulosti.

Stejně pozitivní je dojem z podvozku vozu. I přes použití větších disků kol se nestává, že by během jízdy přes nerovnosti posádku něco rušilo – právě naopak, podvozek i přes použití tvrdších silentbloků krásně zpracovává výmoly a nebojím se ho nazvat skutečně komfortním. Řízení u této třídy aut většinou nenabízí přehnaně informací od kol a XV to jen potvrzuje. Má příjemně nastavený posilovač a je rychlé, ale jinak slouží pouze ke změně směru a k akčnější jízdě po klikatých okreskách rozhodně nevybízí.

Zajímavé a efektní

Samostatnou kapitolou, která ve mně probouzí rozporuplné pocity, je pohonné ústrojí testovaného vozu, respektive atmosférický boxer a převodovka Lineatronic. Obojí je v současné době plnohodnotnou součástí portfolia značky. U motorů se tomu nedivím, bručivý projev boxerů mám rád, i když nejsou přefouknuté jako u STi. Ale Lineatronic? Musím uznat, že Subaru svůj systém vyladilo tak, že funguje nerušivě a hladce, ovšem jízdní pocit je velmi podivný. Na chybějící rychlosti a postupné vytáčení si ještě jakž takž zvyknu, ale celkový dojem činí z jízdy bezpohlavní zážitek. Sešlápnete, motor se rozječí, uberete, ztichne. A navíc mi připadá, že převodovka bere 150koňovému motoru sílu. Dynamicky bylo testované XV podprůměrné (0-100 km/h za 10,7 s) a to tak, že jsem si občas rozmyslel i předjíždění kamionu. S maximální rychlostí 187 km/h asi problém nemám, ale pružné zrychlení je skutečně na zamyšlenou. A navíc při spotřebě, která se během testu v různých podmínkách nikdy nedostala pod 9 l/100 km. Trochu pomáhá ruční řazení a přednastavené rychlostní stupně, ale jinak je dynamika stejně slabší než považuji za důstojné.

Subaru XV je celkově relativně zajímavé, efektní auto. Ale opatrněji bych vybíral kombinaci výbavy a pohonného ústrojí. Pravdou je, že v současné době se žádná vyloženě silnější verze nenabízí, ale když už XV, tak bych skočil po plochém turbodieselu s manuálem ve verzi Comfort. Oželte kožený interiér a pár zbytečností a dostanete se na stejnou cenu, jako v případě testované verze – tedy 749 000 Kč. Věřím, že to bude úplně jiné auto s klasičtějším projevem.

Přepracované XV nezapomnělo ani na stále oblíbenější systémy konektivity. Uprostřed palubní desky tak najdeme dotekový displej se systémem Subaru Starlink, který zajišťuje přístup k internetovým rádiím, aplikacím a dalšímu obsahu. Například funkce telefonu lze ovládat buď dotekově, ovladači na multifunkčním volantu nebo hlasovými příkazy. Základní výbavu tvoří zdířka AUX, na přání lze vůz vybavit vstupem USB. Nechybí ani Bluetooth nebo zadní couvací kamera.

Plusy:

Komfortní podvozek, čtyřkolka, přehled o karoserii

Minusy:

Slabší dynamika, převodovka Lineartronic, plochá sedadla

Verdikt:

Subaru jde svou cestou odlišnosti. Využívá pouze ploché motory, různé čtyřkolky a v neposlední řadě tlačí bezestupňové převodovky. První dvě specifika ke značce patří zcela samozřejmě, tou poslední si tak jistý nejsem. Určitě si vyzkoušejte i verzi s manuální převodovkou, abyste měli možnost porovnání. Já bych si Lineatronic rozmyslel. Jinak je XV obecně pohodlné auto, které zvládne kdejaké překážky, ale na silnici radost z řízení nenabídne.

Vážení diskutující,
Echo24.cz chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky urážlivé, vulgární, xenofobní, odkazy na jiné internetové stránky či takové příspěvky, které odporují obecné lidské slušnosti. Před vložením vašeho příspěvku prosím zkontrolujte, zda jste opravdu přihlášeni. V opačném případě se váš příspěvek ukáže jen na vašem monitoru, ale do diskuze se nezanese.