Benzinky, fízlujte své zákazníky
KOMENTÁŘ
KOMENTÁŘ
PROTEST BEZPEČNOSTNÍCH SBORŮ
Policisté, hasiči a příslušníci dalších bezpečnostních sborů ve čtvrtek před budovou ministerstva vnitra na Letné protestovali za vyšší platy a zlepšení personá ...
Poslední dva roky nám dávají tvrdou lekci, že nic není nemožné. Že to, co jsme považovali za tvrdou dystopii, která se může odehrát jen v komunistické Číně, se stane realitou v Evropě. Představa, že do restaurace, hotelu nebo letadla se bude moci vstoupit jen se speciálním covidovým pasem prokazujícím očkování působila jako z jiného světa. Pak se stala novou normou. Je to teprve pár týdnů, co v drtivé většině Evropy tato zdravotnická diktatura skončila.
A jak pandemie přinesla do té doby nepředstavitelné zdravotní pasy, přichází s prudkým zdražováním všeho elektřinou počínaje nová kontrola identity při nákupu tak základních věcí, jako je benzin.
Éra prudkého zdražování přinesla to, čeho se všichni, kdo věří, že prosperitu přináší svobodný trh a obchod, nejvíc obávali. Státní zásahy do ekonomiky. Nový socialismus. Politici jsou všude pod tlakem, aby lidem prudce rostoucí ceny kompenzovali. Speciálními dávkami nebo fixováním cen. U globálně obchodovaných komodit, jako je ropa, je to složité. Výrobci benzinu a nafty nemůžou nižší ceny dotovat ze svého. Tak jim to státy doplácejí z peněz daňových poplatníků. Přímo z rozpočtu.
Přeborníkem ve státních zásazích je v Evropě maďarský premiér Viktor Orbán. Kromě fixovaných cen elektřiny nabídl Maďarům i zastropování cen benzinu a nafty na čerpacích stanicích. Těžko říct, proč se o Viktoru Orbánovi píše jako o pravicovém nebo konzervativním premiérovi. Tohle je čistě levicový a socialistický zásah. Jako celá ekonomická strategie Orbánova kabinetu se silnou rolí státu v ekonomice a silnější regulací mnoha branží než kdekoliv jinde v Evropě.
Maďaři tak tankují litr benzinu za 30 korun za litr. Čtyřicet procent pod tržní cenou, kterou musí Orbán prodejcům doplácet z rozpočtu. A protože regulovaný benzin je v Maďarsku o polovinu levnější než v okolních zemích, rozjela se přirozeně tankovací turistika.
Na ni Orbán reagoval novou regulací. Za zvýhodněnou cenu mohou tankovat jen Maďaři. Cizinci musejí platit běžnou tržní cenu, což je v Maďarsku zhruba 44 korun za litr.
Přirozeně dochází ke zcela bizarním situacím, kdy pumpaři neví, komu mohou za kolik prodávat. Neví, ke kterému autu patří ten, kdo přišel ke kase za benzin zaplatit. Šéf Orbánova úřadu vlády Antal Rogán říká, že pumpař má kontrolovat, jestli je technický průkaz k autu maďarský, nebo zahraniční. Pumpaři si stěžují, že nejsou policisté, a nemají chuť ani právo řidiče lustrovat. Maďarské zákony skutečně nedovolují, aby se řidič musel legitimovat prodejci benzinu.
Ukazuje to ve vyhrocené podobě, k jakým zvrácenostem vede vysoká inflace, která sužuje Evropu. Politici prostě cítí potřebu jednat, aby neztratili podporu lidí. A tak sahají k tak destruktivním krokům jako Viktor Orbán.
Ještě před časem zněly historky ze sedmdesátých let, kdy ropné šoky vedly na Západě k rekordní inflaci a nedostatku benzinu, jako dystopie, která se už nemůže opakovat. Politici tehdy spotřebu regulovali tím, že jeden den mohla tankovat jen auta s lichými čísly na poznávacích značkách a druhý den se sudými.
Dnes se v Maďarsku na benzince lustrují doklady. To ukazuje, jak destruktivní jsou éry prudkého zdražování a jaká nesou pro politiky pokušení nebezpečných zásahů. Na Orbánově příkladu je vidět, proč je nejvyšší prioritou dostat co nejrychleji růst cen pod kontrolu. Velkým společenským rozvratům zpravidla předcházely velké inflace.