ALS, nevyléčitelné onemocnění, kterému podlehl Gross
Onemocněním trpí i fyzik Hawking
Nevyléčitelná choroba, jíž podle informací médií podlehl někdejší český premiér Stanislav Gross, je známa pod názvem amyotrofická laterální skleróza (ALS). Způsobuje degeneraci a ztrátu buněk centrální nervové soustavy, které ovládají vůlí ovlivnitelné svalové pohyby. Stejnou nemocí trpí také Stephen Hawking.
Říká se jí též Lou Gehrigova choroba či nemoc motoneuronu. Mozek není schopen ovládat většinu svalů a pacient je paralyzován, při zachování psychických a mentálních schopností. Příznaky počínající choroby jsou svalová slabost, zvláště v rukou a nohou, a postižení řeči, polykání a dýchání.
Onemocnění získalo pojmenování po slavném baseballovém hráči týmu New York Yankees, Lou Gehrigovi, u něhož byla ALS diagnostikována v roce 1939.
Čtěte také: Zemřel expremiér Stanislav Gross
Nemocí, která se nejčastěji objevuje u lidí ve věku mezi 40 až 70 lety, podle vědců trpí šest ze 100 000 lidí, ročně se na tento počet osob zjistí dva nové případy. ALS postihla například slavného britského astrofyzika a matematika Stephena Hawkinga nebo amerického kytarového virtuosa Jasona Beckera. Podle spekulací médií touto nemocí v současnosti trpí také plzeňský fotbalista Marián Čišovský.
Nemoc, na niž není lék, obvykle vede během dvou až pěti let k úmrtí pacienta. Čeští vědci zjistili, že příznivý účinek na průběh tohoto neurodegenerativního onemocnění mohou mít kmenové buňky kostní dřeně. Podle publikovaných výsledků zpomalilo podání lidských kmenových buněk kostní dřeně do mozkomíšního moku v páteřním kanálku u laboratorních zvířat ubývání svalstva a zvýšilo počet přežívajících motorických neuronů, jež inervují kosterní sval.
Loni v červenci zahájila organizace na podporu nemocných ALS Association celosvětovou kampaň nazvanou Ice Bucket Challenge, která se stala hitem komunitních sítí a zapojili se do ní stovky známých osobností. Každý, kdo byl vyzván, měl 24 hodin na to, aby si na hlavu vylil kbelík s ledovou vodou a poslal na konto asociace deset dolarů; pokud se polít nechtěl, poslal 100 dolarů. Multiplikační efekt pak zajišťoval kampani fakt, že po jejím absolvování musel člověk k témuž vyzvat další tři lidi. Za měsíc se podařilo vybrat 100 milionů dolarů (přes dvě miliardy Kč).