Středověké roadmovie Křižáček. Ubral jsem v hraní, říká Roden

soutěží ve varech

Středověké roadmovie Křižáček. Ubral jsem v hraní, říká RodenNOVÉ
Herec Karel Roden Foto:

FOTO: Oficiální stránky Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech (http://www.kviff.com)

10
Panorama
Echo24
Sdílet:

Klíčem při natáčení středověké roadmovie Křižáček nebyl pro autora nekonvenčních snímků Václava Kadrnku naturalismus. Řekl to na setkání s novináři před světovou premiérou tohoto výrazově i v dialozích úsporného projektu v soutěži karlovarského festivalu. Šest let po úspěšném debutu Osmdesát dopisů nabídl stylisticky neméně vyhraněnou volnou adaptaci epické básně Jaroslava Vrchlického Svojanovský Křižáček.

Kadrnka, kterého kritici v roce 2012 vyhlásili Objevem roku, na tomto projektu pracoval čtyři roky. Do hlavních rolí obsadil Karla Rodena a Aleše Bílíka. Snímek, který natočil v koprodukci s partnery na Slovensku a v Itálii, bude mít premiéru 2. srpna. Na Slovensku pak v září.

Foto:

Z filmu Křižáček. Karel Roden

Foto: Mimesis Film

„Neměl jsem tendenci přidávat si ve slovech. I v hraní jsem se snažil ještě ubrat,“ řekl Roden ke své roli. Kadrnka předlohu objevil při rešerších na svůj další projekt. „Zaujala mě, že tématem je otcovství, zároveň je to cesta za ztraceným synem, kterého otec nemůže dohnat, stále se opožďuje. Navíc je ta báseň i o samotě. Právě tento moment mi přišel pro film velice zajímavý, snažil jsem se tuto emoci a pocit dostat na plátno spíš filmovým jazykem než dialogy,“ vysvětlil Kadrnka. Od začátku věděl, že film bude pracovat s tajemstvím a že jeho závěr bude nejasný.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Líbilo se mu, že tato málo známá kniha začíná z perspektivy malého chlapce. Brzy ho diváci ztratí z očí a báseň přebírá perspektivu otce. „Je psaná bohatým jazykem, obsahuje hodně dialogů, což jsme museli v přípravných pracích omezit,“ dodal. Podle něj je vždy třeba revitalizovat předlohu, když dostává novou formu. Nestačí ji jen okopírovat, ale objevit v ní nové hodnoty, zasadit do nových kontextů. Proto pro snímek zvolil „zastaralý“ formát 3:4. Statičnost záběrů, minimální pohyb kamery, zmrazené obrazy, to vše si o úzký formát říkalo.

Foto:

Z filmu Křižáček. Karel Roden

Foto: Mimesis Film

Malý Jeník, jediný potomek rytíře Bořka (Karel Roden), se jednoho dne obléká do dětského brnění a utíká z domova v touze dosáhnout Svaté země. Samota, klopýtání přes kořeny a překonání strachu ze tmy se samy o sobě stávají vzrušujícím zážitkem. Směr cesty ale nezná, brzy se ztrácí a s ním i dětský element vyprávění. Zoufalý otec se pak vydává po stopách zmizelého synka. Všude přichází pozdě a zastihne vždy jen svědky tvrdící, že chlapce viděli.

Čtěte také: Ve Varech se utká o hlavní cenu i nový film s Rodenem

Pokud se prý v Křižáčkovi najdou nějaká spojení se současnými společenskými nebo politickými tématy, pak je to proto, že se podařilo dotknout se archetypálních a nadčasových témat, podotkl filmař.

Čtěte také:Filmy, ceny, večírky. Festival ve Varech je za polovinou

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články