Nejlepší hry roku 2014. Mario Kart, Titanfall a další

vyložené hity chybí

Nejlepší hry roku 2014. Mario Kart, Titanfall a dalšíTOP HRY
The Last of Us Remastered Foto: Foto: YouTube
1
Panorama
  • Jan Hrdlička
Sdílet:

Letošní rok k nám prozatím byl co do počtu velkých herních hitů relativně skoupý. S ohledem na rok předešlý, který na scénu uvedl hráči i kritikou opěvované tituly The Last of Us, Grand Theft Auto V nebo Bioshock: Infinite, můžeme až na výjimky o letošku mluvit jako o přechodném ročníku mezi hráčsky atraktivnějšími lety 2013 a 2015. Přesto do dnešního dne vyšlo několik vesměs kladně přijatých her.

Pojďme si říci, které z nich si zaslouží vaši pozornost.

The Last of Us Remastered

Původní The Last of Us na platformě PlayStation 3 posbíralo na stovky ocenění pro nejlepší videohru roku 2013 i uplynulé konzolové generace. Ve své nejnovější reinkarnaci pro konzoli PS4 a s aktualizovaným názvem nabízí mnoho novinek s výrazně pozitivním dopadem na hráčův zážitek. Snahy autorů ze studia Naughty Dog jsou patrné především v radikálně vylepšené vizuální stránce. Potenciál prodat grafický pokrok napříč generacemi má taktéž implementovaný Photo režim umožňující hru za běhu pozastavit a v jednoduchém editoru vytvořit působivou momentku. Dále jsme se dočkali eventuality zapnout komentáře tvůrců. Remastered edice rovněž od základu počítá s přítomností dodatku Left Behind, který rozšiřuje základní hru v rámci kampaně pro jednoho hráče.

The Last of Us je akční adventura z pohledu třetí osoby, jejíž děj je zasazen do alternativního postapokalyptického prostředí Spojených států. Na práh kolapsu světovou velmoc přivedly volně šiřitelné spory houby Cordyceps. Jejím přičiněním se značná část populace přeměnila na houbovité zombie. Premisa, kterou před hráčem The Last of Us předestírá, neoperuje se stojícími vládními strukturami ani pevně stanovenou společenskou hierarchií. Namísto toho jsou jednotlivé skupinky přeživších nuceny konat podle svého nejlepšího uvážení, aby v nehostinném světě obstály. Nejedná se však o příběh v globálním měřítku, nýbrž o skutečně intimní kapitolu ze životů pašeráka Joela a jeho čtrnáctileté společnice Ellie, svedených nenadálým sledem událostí do dobrodružství, kde se emocionálně vyspělý příběh mísí v dokonalé symbióze se syrovou přímočarou akcí a mechanikami vybroušenými k dokonalosti a dává vzniknout patrně nejintenzivnější jízdě posledních let.  

Výrobce: Naughty Dog
Žánr: akční adventura, survival horor
Platformy: PlayStation 4
Průměrné hodnocení (podle metacritic.com): 95/100

Mario Kart 8

Italský instalatér Mario má za sebou coby nejpopulárnější postava videoherní historie uctivou řádku dosud vydaných titulů. Typickým příkladem stálice „mariovského“ nebe je pak série Mario Kart.

Mario Kart 8 důsledně dbá na odkaz svých předchůdců, jejichž síla byla vždy v čistokrevné zábavě. V jádru se jedná o arkádové závody, v nichž hráč krouží po rozličných tratích barevného univerza Mushroom Kingdom. Ač nemůžeme hru vinou její stylizace označit jakou věrnou simulaci, zachovává si překvapivou hloubku automobilového zápolení. V nejnovějším pokračování zažívá návrat většina fungujících prvků z minulosti jako například proměnlivé prostředí, staří známí závodníci a tratě nebo bonusy poskytující hráči určitou výhodu. Vedle toho pro nás autoři připravili nějaké to oživení léty prověřené klasiky v podobě nových elementů. Nejviditelněji se projevují na samotných okruzích. Nyní se lze v určitých fázích závodu přisát i s celým strojem na zeď anebo strop. Mimoto si fanoušci v nabídce všimnou rozrostlé nabídky hratelných charakterů a okruhů.

Hra jako taková strádá chudou paletou herních módů, její podstata ale leží někde jinde. Disponuje slušným množstvím zajímavého obsahu, perfektně vybalancovanou hratelností, povedeným multiplayerem, líbivým HD grafickým kabátkem a neskutečnou porcí čiré zábavy. A to v dnešní komerční době není samozřejmost.

Výrobce: Nintendo EAD
Žánr: závodní
Platformy: Nintendo Wii U
Průměrné hodnocení (podle metacritic.com): 88/100

Titanfall

Pod Titanfall se podepsalo více jmen herního průmyslu. Hlavní hybnou sílu nicméně ztělesňuje duo autorů slavných stříleček Call of Duty. Jason West a Vince Zampella stáli u zrodu kultovního dílu Modern Warfare. Ten zásadním způsobem definoval standarty FPS žánru na léta dopředu. V roce 2010 opustili oba pánové v ostře monitorované kauze po neshodách s vydavatelem domov u developera Infinity Ward a své zkušenosti z vývoje přenesli pod hlavičku nově vzniklého studia Respawn Entertainment k produkci Titanfallu. Obzvlášť proto ale věděli, že se musí vytasit s něčím zcela novým. Výsledný produkt je natolik svěží a průkopnický, že ho lze označit za milník v evoluci válečných akcí z pohledu první osoby. Svou zásluhu na tom nese zejména asymetrická spojitost pilotů a titánů, kteří tvoří páteř konceptu. Díky tryskovému batohu jsou piloti, jak se zde vojákům říká, vybaveni nevídaným pohybovým repertoárem. Po uplynutí určitého časového úseku si navíc mohou přivolat vlastního robotického titána – odtud název – vklouznout do něj a pohybovat se po herní mapě společně s ostatními.

Alfou a omegou titulu je online kompetitivní hra vícečlenných týmů. Titanfall širší veřejnosti rovněž představil tzv. multiplayerovou kampaň, kdy se celý příběh o roztržce mezi frakcemi IMC a Militia v kulisách blízké budoucnosti odvíjí na pozadí regulérních síťových přestřelek. Kritika však tento nápad neocenila a dokonce jej prohlásila za jeden z nejhorších způsobů vypravování na poli vysokorozpočtových her. Velikost Titanfallu a důvod, proč se po něm naopak vyplatí sáhnout, spočívá v jeho absolutní odladěnosti. Žádná jiná hra po dlouhou dobu nenabídla natolik intuitivní ovládání, které by parkurový běh povyšovalo na zcela novou úroveň. Díky neobvyklé mobilitě pilotů stoupá herní tempo do frenetických výšin, zvyšuje se vertikálnost a v důsledku této skutečnosti Titanfall po hráči vyžaduje strategická rozhodnutí ve zcela novém rozměru.

Výrobce: Respawn Entertainment
Žánr: FPS (akční střílečka z pohledu první osoby)
Platformy: PC, Xbox 360, Xbox One
Průměrné hodnocení (podle metacritic.com): 86/100

South Park: The Stick of Truth

Oblíbení hrdinové z kontroverzního městečka South Park si svůj televizní debut odbyli již v roce 1997. S příchodem března se svého vydání pod taktovkou autorů seriálové předlohy Treye Parkera a Matta Stonea dočkal i videoherní přívěsek z dílen amerických Obsidian Entertainment. South Park: The Stick of Truth připomíná asi dvanáctihodinový přídavek klasických animovaných eskapád v kontextu RPG mechanik ne nepodobných těm z ostatních her žánru. Zápletka sleduje dění okolo jednoho chlapce, v jehož kůži jsme vrženi do epicentra veškerého dění – sousedství South Park, kde se dvě znesvářené strany města přetahují o mocnou relikvii.

Navzdory všem úlitbám, jimiž si značka cestou na herní platformy prošla, se stále nacházíme v South Parku. Výše načrtnutá válka proto ve skutečnosti zahrnuje spory dětí a elfů, ona mýtická relikvie je obyčejný klacík, dialogy ve hře jsou napěchovány oplzlými vtipy a popkulturními narážkami. Jak je jejich zvykem, tvůrci se prostřednictvím velmi agresivního humoru neostýchají komentovat společenská, politická nebo například náboženská témata, která jsou ve většině moderních států přísné tabu. Hratelnost The Stick of Truth není převratně originální, nicméně umně dávkuje možnosti, jež taktický soubojový systém hry nabízí přesně tak, aby vás nezahltila přílišným množstvím údajů a souběžně s tím neustále bavila. Gejzír nápadů a obsahu v městečku South Park je tak pádným, byť určitě ne jediným argumentem pro koupi jednoho z nejvtipnějších titulů posledních let.

Výrobce: Obsidian Entertainment
Žánr: RPG
Platformy: PC, PlayStation 3, Xbox 360
Průměrné hodnocení (podle metacritic.com): 85/100

Dark Souls II

Od vydání unikátního Demon´s Souls uplynulo už pět let. Byl to ale až jeho duchovní nástupce Dark Souls následovaný Dark Souls II, který proslul svou vysokou obtížností. Jak je ale vůbec možné, že titul, jenž sebemenší chybu trestá smrtí, figuruje ve výběru nejlepších her roku? Předně proto, že na druhé straně vašemu duševnímu strádání ve formě permanentního umírání stojí zážitek, který ve vás zanechá kus sebe sama.

V základu je Dark Souls II akčním RPG z otevřeného světa. Znalci série vědí, že velká důležitost se zde přikládá jeho důsledné exploraci, boji a vývoji postavy. Je třeba si říci, že Dark Souls II není o frustraci ze stovek nezdařilých pokusů. Je nekompromisní, ale zřetelně stanoveným způsobem. Jen zřídkakdy budete mít pocit, že za vaší záhubou stojí zlomyslnost tvůrců, naopak budete vždy přesně vědět, že si za ni můžete vy sami. Jakmile ale proniknete do tajů dílčích složek titulu, začne se vám dařit systematicky jím procházet a oceníte i bezpočet brilantních inovací, které Souls hry světu daly. Neustálé obživování protivníků v lokacích. Duše z padlých nepřátel jako hlavní komodita, kterou u speciálních ohňů vyměňujete za vyšší úrovně. Jedinečný asynchronní multiplayer. Dark Souls II vás nevede za ruku a značnou část příběhové linie i jejích reálií odhalujete hlavně v náznacích kolem vás. Jde ale o nádhernou ukázku komplexní struktury navzájem provázaných mechanismů a výjimečně silnou zkušenost. A proto byste ho neměli minout.

Výrobce: FromSoftware
Žánr: akční RPG
Platformy: PC, PlayStation 3, Xbox 360
Průměrné hodnocení (podle metacritic.com): 91/100

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz