Ford Galaxy 2.0 Duratorq TDCi: Rodinná záležitost

FORD

Ford Galaxy 2.0 Duratorq TDCi: Rodinná záležitostAUTO TEST 6
Auto

Jan Blažek

Nabídka velkých rodinných vozů je o poznání chudší než mezi kompaktními MPV. Jednou ze značek, která je v tomto segmentu zastoupena, je i Ford, a to hned dvojicí sourozeneckých modelů S-Max a Galaxy, jež se letos představily v nové generaci.

Model Ford Galaxy letos slaví 20 let. Původně byl od roku 1995 vyráběn v rámci úzké spolupráce s modely VW Sharan a Seat Alhambra, přičemž tento blízký svazek skončil až v roce 2006, kdy se na trhu objevila zcela nová generace Fordu Galaxy, a to rovnou společně se sportovněji střiženým Fordem S-Max. Od té doby to ti dva spolu táhnou úspěšně dál.

Nová generace, která se na českém trhu objevila v roce 2015, přináší spoustu změn, jež si doba žádá. Já jsem testoval Ford Galaxy s turbodieselem 2,0 litru o výkonu 180 koní a s manuální převodovkou, který byl vybavený plejádou bezpečnostních a technologických prvků.

Ticho jako v obýváku

Jedna oblast mne na Galaxy zaujala ještě dříve, než jsem se pustil do studování ovládání palubních systémů. Auto totiž při jízdě vykazuje velmi nízkou hlučnost, což je u vozu s velkým otevřeným vnitřním prostorem o to obdivuhodnější. Galaxy je tiché jak ve městě, tak mimo něj a i při vysokých dálničních rychlostech je uvnitř velmi příjemná akustika.

Jistý podvozek

Galaxy a S-Max mi byly vždy blízké svými jízdními vlastnostmi, a tak jsem samozřejmě s příchodem nové generace nečekal jejich zhoršení, naopak další posun k lepšímu. Moje srdce sice bije více pro S-Max, ale i Galaxy je v oblasti jízdní stability velmi dobré. Sice svými tvary a vysokou stavbou karoserie přímo nevybízí k nějakému dovádění v zatáčkách, ale pokud na něj dojde, můžete se na podvozek bez problémů spolehnout. Kromě toho je vůz velmi klidný a stabilní i při rychlejší jízdě po dálnici, čímž přispívá k pohodě řidiče, který nemusí auto „honit“ v jízdním pruhu.

Berte raději silnější motory

Velkoprostorové auto této kategorie si s benzinovým motorem kupuje jen málokdo, většinu prodejů logicky tvoří turbodiesely. Nároky na něj jsou ze strany řidičů poměrně vysoké, i takto rozměrné (délka 4848 mm) a těžké (pohotovostní hmotnost 1756 kg) auto musí vykazovat slušnou dynamiku. To, že dostát takovému závazku, a to ještě s přihlédnutím ke spotřebě a emisní normě EURO6, není jednoduché, dokazuje i dvoulitrový čtyřválec 2.0 Duratorq TDCi. Ten je v nabídce hned ve čtyřech výkonových verzích (120 k, 150 k, 180 k a 210 k), přičemž já jsem měl pod kapotou druhý nejvýkonnější, který se, světe div se, dostal s emisemi CO2 s hodnotou 129 g/km přesně pod žádaný limit. Motor má tedy papírově výkonu dostatek, jeho točivý moment s 400 Nm také nevypadá poddimenzovaný. Jen právě s ohledem na spotřebu a emise je šestistupňová převodovka příliš dlouhá a motoru zbytečně ubírá na elánu. Je to cítit hlavně na pětku a šestku při dálničním tempu, kdy by pružné zrychlení mohlo být lepší. Když se motor rozjede, bez problémů drží rychlost, a to i kolem 180 km/h (zkoušeno v Německu na cestě do Drážďan).

Technologie na výši

Současná doba přímo vyžaduje, aby v autech byly k dispozici všemožné technologické vychytávky a asistenty. Ty základní bezpečnostní jsou ve standardu, přičemž výchozí výbava Titanium jich také pár zahrnuje – např. rozpoznávání dopravních značek či varování před opuštěním jízdního pruhu. Další systémy jsou k dispozici za příplatek většinou jako součást obsáhlejších paketů. Testovaný vůz měl paket Technology 2, jenž zahrnuje také předkolizní brzdění, hlídání mrtvého úhlu či u takto velkého auta velmi užitečné varování před projíždějícími auty při couvání z parkovacího místa. Při detailnějším zkoumání ceníku mi u Fordu Galaxy nechybělo nic z aktuálních trendů, naopak je jeho nabídka velmi pestrá. Samozřejmě si pak podle možností, potřeb a gusta musíte připravit patřičnou sumu na dovybavení.

Variabilita na stisk tlačítka

Velkoprostorové auto si pochopitelně kupujete hlavně kvůli přepravní kapacitě a variabilitě. Ve výbavě Titanium má Galaxy také systém Easy Fold, díky němuž probíhá sklápění jednotlivých sedadel ve druhé řadě stiskem tlačítka, ve třetí řadě je můžete elektricky sklopit i vyklopit. Možná to zní jako zbytečná rozmařilost, ale vzhledem k hlubokému kufru, do kterého byste se jinak museli docela krkolomně nahýbat, to naopak představuje velmi užitečný prvek. Zavazadlový prostor jako takový je skutečně obrovský s možností různých konfigurací. Při sedmimístném obsazení má objem 300 litrů (po roletku), při pětimístném pak při naložení po střechu až 1301 litrů. Při sklopení všech sedadel ve druhé a třetí řadě se z Galaxy stává auto, které v případě potřeby takřka nahradí menší dodávku. Zkrátka z nedostatku prostoru u Galaxy mít strach opravdu nemusíte.

Adaptivní LED světlomety Ford

Namísto běžných halogenových světel využívají světlomety Ford úspornou technologii LED diod, která zajišťuje i mnohem lepší osvícení vozovky a okolí. Systém funguje v jednom z osmi režimů a reaguje na okolní prostředí, směr i rychlost jízdy. Tvar světelného kuželu a intenzita světla se mění například podle toho, zda jedete ve městě, po okresce nebo třeba v mlze.

Plusy:

Jízdní vlastnosti a především nízká hladina vnitřního hluku, mimořádná prostornost a variabilita, bohatá výbava, četné asistenční systémy

Minusy:

Delší převody manuální převodovky a z nich vyplývající omezenější elasticita, přehlednost karoserie, komplikovanější ovládání dílčích funkcí

Verdikt:

Ford Galaxy je rodinným autem, které má mé jasné doporučení. Ve všech zásadních kritériích cílové skupiny nabízí dobrou protihodnotu, vyzdvihuji hlavně příjemný cestovní komfort a jisté jízdní vlastnosti i při vyšších rychlostech. Prostornost a variabilita je rovněž maximální a skoro si nedovedu představit situaci, kdy by Galaxy svým uživatelům z hlediska transportní kapacity nestačilo (samozřejmě kromě plně sedmimístného obsazení). Turbodiesel s výkonem 180 koní byl pro auto akorát, přičemž jsem čekal o něco lepší dynamiku a pružné zrychlení. To je ovšem daň za udržení spotřeby v rozumných mezích.