ANO ovládlo miliardový majetek Prahy. Dosadilo si na nové odbory své lidi?
Kdo má pod palcem majetek Prahy?
Pražský magistrát ovládaný hnutím ANO připravil reorganizaci odboru, který spravuje majetek v odhadované hodnotě 300 miliard korun. V prvním kroku z jeho čela vyšachoval Radka Svobodu, který byl na magistrátu ještě v dobách Pavla Béma. Následně výběrová komise do čela prvního z nově vzniklých odborů vybrala muže, který měl blízko právě ke Svobodovi, a do čela druhého odboru člověka, u něhož panuje podezření ze spříznění s hnutím ANO.
„Reorganizace je nutná. Odbor správy a evidence majetku musí obsáhnout obrovskou agendu, a pokud to má dělat efektivně, musí být rozdělen na odbory dva,“ komentovala chystané změny před rokem primátorka Adriana Krnáčová (ANO). Magistrát si od toho sliboval větší efektivitu práce a zprůhlednění finančních toků, které umožní efektivnější využívání městského majetku a stejně tak i efektivnější vynakládání finančních prostředků.
V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.
„S účinností od 1. 1. 2017 byl zřízen odbor hospodaření s majetkem a odboru evidence majetku,“ potvrdil pro Echo24 mluvčí magistrátu Vít Hofman krok Rady hlavního města k reorganizaci původního odboru evidence, správy a využití majetku. Změnu navrhl radní Karel Grabein Procházka (ANO).
Tím, že došlo k rozdělení odboru na dva nové odbory, přišel o práci zřejmě nejvlivnější úředník na magistrátu – šéf odboru majetku Radek Svoboda. O jeho odchod přitom vedení Prahy, hlavně ANO a Trojkoalice, urputně usilovalo již od jara loňského roku.
Svoboda byl ředitelem odboru ještě za doby primátora Pavla Béma. Patřil tak k nejdéle sloužícím úředníkům magistrátu. Roky byl ale kritizovaný za to, že jeho působení na magistrátu je netransparentní a přináší městu nízké výnosy z pronájmů a celkově z majetku Prahy. Server Neovlivní.cz ho dokonce zařadil mezi deset nejvlivnějších postav hlavního města. „Jako starostka jsem věděla, že když jde o majetek, nemá cenu chodit jinam než za panem ředitelem Svobodou,“ komentovala to pro server radní Jana Plamínková.
Ještě loni na podzim, kdy byla reorganizace schválená, sice Krnáčová tvrdila, že hned v následujících dnech dojde k vypsání výběrových řízení na pozice dvou ředitelů, celá věc se ale táhla ještě celý další rok. O jmenování obou mužů rozhodla městská rada až letos, v poslední říjnový den, přičemž do funkcí byli oba dosazeni hned od 1. listopadu.
V Praze se staví zoufale málo
Dlouhodobým problém metropole přitom je, že se v ní málo staví. Přitom se má do Prahy do roku 2030 přistěhovat až 160 tisíc lidí. Podle takových odhadů by Praha potřebovala, aby se v ní ročně postavilo nejméně 5 tisíc bytů. To se však nedaří, protože třeba za rok 2016 bylo vydáno jen 1707 stavebních povolení. Podle Institutu plánování a rozvoje hl. města Prahy (IPR) za to může komplikovaná legislativa a dlouhý proces schvalování.
„Máme velmi komplikovanou legislativu v oblasti stavebnictví. Získat stavební povolení je složité kvůli velmi vysokému počtu institucí, které se ke každému záměru vyjadřují. To dělá systém velmi neefektivním,“ uvedl pro Echo24 mluvčí IPRu Marek Vácha. A právě pomalost a komplikovanost celého úřednického aparátu ve vydávání povolení vede k tomu, že Praha stagnuje, byty se nestaví, stávající se zdražují a Pražané za bydlení platí stále více peněz.