A co Škodovka? Jak vzorná dcera doplatí na matčin pád
Skandál ukázal na meze naftových motorů
Ohrozí emisní skandál Volkswagenu jeho českou dceru? Logická otázka, která vyvstává s očekávanými tvrdými dopady na největší evropskou automobilka, nemá jednoduchou odpověď. Zatím to vypadá, že Škoda může přežít bez větší úhony. Přestože i do jejích motorů se montoval odhalený „vylepšovák“.
Škoda Auto sice patří stoprocentně německému gigantu a v jejím představenstvu převažují vyslanci z dolnosaského Wolfsburgu, obchodně však funguje téměř jako samostatná jednotka. To jí dává krom jiného výhodu, že se k problémům své matky nemusí v komunikaci přehnaně hlásit.
Mladoboleslavská společnost pochopitelně z přítomnosti ve skupině hodně těží – nejen po manažerské stránce, ale hlavně úsporami ve výzkumu a vývoji, tedy přebíráním novinek, které vyvinula centrála). Příkladem budiž takzvaná modulární platforma MQB, která umožňuje užívání jednotných a zároveň flexibilních modulů pro různé typy vozů v rámci koncernu.
Jako plus se dá chápat také fakt, že Škodovka má ve srovnání s Volkswagenem excelentní hospodářské výsledky. Nejde jen o vysoké zisky (za loňský rok sedm miliard korun). Neméně důležité je, že dokáže své investice bohatě vykrýt provozními toky hotovosti, což je v obecně málo výnosném automobilovém světě celkem ojedinělé (nesplňuje to ani Volkswagen). Výsledky Škodovky byly až natolik příznivé, že se letos začalo hovořit o možném „přiškrcení“.
K tomu po vypuknutí aféry kolem manipulací výfukových zplodin nejspíš nedojde. Volkswagen, který už ohlásil, že kvůli skandálu počítá letos s mnohem horšími výsledky, než původně předpokládal, bude počítat doslova každý cent. Jeho vedení v úterý oznámilo, že dává stranou 6,5 miliardy eur na úhradu škod, do nichž se počítají i očekávané pokuty od amerického vládního úřadu EPA. Pesimistická varianta ale hovoří o násobně vyšších výdajích.
Dividendy ze Škodovky a dalších výnosných částí koncernu pak mohou posloužit jako záplata na matčiny rány. Odprodej části koncernu patrně nepřichází v úvahu, žádná automobilka se dnes nechce vzdát tržního podílu.
Škoda se také nemusí bát, že by na ni kvůli podvodům s emisemi zanevřeli spotřebitelé. Zpráva, že mateřská automobilka fixlovala a montovala do vozů zařízení na redukci vypouštěných zplodin během kontrol, automobilový zákazník nevnímá jako technické selhání. Němci sice spekulují, že skandál poškodí celkové vnímání exkluzivního „Made in Germany“, o kladný vztah Čechů ke škodovkám i k VW starost mít nemusejí. Tuzemští kutilové, kteří nejsou zdaleka ekologicky uvědomělí jako Němci nebo severské národy, možná spíš oceňují, že se výrobce snažil pomocí dosud přesně nepopsané vychytávky vyzrát nad regulátorem.
Čtěte také: Skandál ve Volkswagenu. Kolik ho bude stát podvod s emisemi?
S čím se musí počítat, jsou přísnější kontroly emisí. Ty dosavadní se ukazují jako příliš „děravé“, minimálně na zachycení hladin oxidů dusíku při skutečném provozu. Obecně vzroste tlak na naftové motory, což bude horší problém pro Evropu, protože v USA má jasnou převahu benzin. Nedotkne se to však jenom Volkswagenu, ale také dalších značek, které na diesel houfně sázejí, například francouzského Peugeotu.
Je možné, že skandál ukázal na meze naftových motorů, jejichž modernizace je ve srovnání s benzinovými o poznání nákladnější. Nároky na ekologickou šetrnost přitom dál porostou – stačí připomenout postupně zpřísňované emisní normy EURO, uplatňované podle pravidla: čím starší technologie, tím více zaplatíš na dani či mýtném. Jedním z důsledků může být rychlejší rozšíření vozidel s hybridním, nebo zcela alternativním pohonem.