Český papež František: karlovarský kněz vede papežův falešný Twitter
'Česká společnost zhrubla'
Karlovarský farář Romuald Štěpán Rob je na kněze poměrně mladý a sociální sítě mu tak nejsou cizí. Jeho nejsledovanější příspěvky na Twitter však sdílí lidé, kteří netuší, kdo je zač. Vystupuje totiž pod jménem Papež František. Prvním papežem na Twitteru byl Benedikt XVI. v roce 2012, účet teď vede nynější papež František. Oficiální papežský Twitter má devět jazykových mutací, ale čeština mezi nimi chybí. A tak se jednačtyřicetiletý dominikánský teolog Štěpán Rob rozhodl, že papežovo poselství bude sdílet na neoficiálním účtu @cz_pontifex.
Jako „falešný papež“ i jako kněz a kazatel vnímá nejistotu, která ve společnosti panuje, a občas dokonce schytává za papeže nadávky a nenávist. Sám však říká, že kritika musí být. Nejhorší podle něj je, když je člověk vlažný a netečný. Papeže Františka obdivuje proto, že umí vyjádřit emoce a umí komunikovat v současném světě plném bloudění a nejistoty. K nepříjemné atmosféře pak podle něj přispívají i čeští státníci, říká v rozhovoru pro ECHO24.cz.
Jste nejsledovanějším českým papežem na Twitteru, máte přes 3000 sledujících. Co vás přimělo účet založit?
Na svém facebookovém profilu jsem již předtím uveřejňoval části papežových kázání a jeho reakcí a byl jsem velmi překvapený, co to všechno vyvolalo. Na Facebooku jsem už od roku 2008 a doteď je to pro mě taková sociologická sonda do společnosti. Předloni jsem si všiml, že česká verze papeže na Twitteru chybí, a tak jsem se rozhodl pro další pokus. A po roce a půl jsem překvapený, že vůbec nežijeme v ateistickém státě, protože 3060 sledujících za rok a půl je obrovské číslo.
Jak reagoval na váš nápad založit papežův český twitterový účet kardinál Duka?
Účet jsem zakládal s jeho souhlasem a vědomím. Řekl, že je to moc dobře a ať se do toho pustím. Pan kardinál to také dělá a má za to nějaké pochvaly v žebříčku kardinálů, kteří fungují na sociálních sítích. Jeho pomocníci mu spravují facebookový profil, blog a další. V té době jsem sloužil v Klášteře dominikánů Plzeň a ze začátku to byla taková zájmová činnost, teď se to proměnilo v docela velkou kazatelnu a já jsem za to jenom rád. Je dobře, že papež František umí oslovit naši společnost.
Jak na vás reagují lidé na Twitteru, nepletou si vás s opravdovým papežem?
Samozřejmě se lidé snaží kontaktovat přímo papeže Františka, tak jsou tam zajímavé věci. Jsou tam hodně pozitivní reakce, ale samozřejmě nechybí ani ty negativní. Občas narážím na velmi nevybíravé až agresivní reakce. To je však v pořádku, nejhorší totiž je, když je člověk vlažný. Když je horký nebo studený, tak to ještě jde, ale když je vlažný, tak je to nejhorší. Takže i tyto horké hlavy se počítají.
Lidem na ulici chybí úsměv, každý je uzavřen do svých vlastních problémů. Kde chybí přátelství, nastupuje nenávist a válka.
— Papež František (@cz_pontifex) 26. dubna 2016
Na co si lidé stěžují?
Je to z jejich strany nějaká snaha si zanadávat nebo ponížit někoho, kdo je zrovna po ruce a je papežem. Byl jsem překvapen, ba až šokován, když papež František zavítal na ostrov Lesbos a lidé pak negativně reagovali na jeho kázání a tweety. Byl jsem překvapený tou nenávistí, nevím, kde se to v těch lidech bere – ta hrubost, nenávist a nadávky. I to, že si papež František bere s sebou dvanáct uprchlíků, bylo nějak překrouceno. Je to zvláštní, kde se to bere, že naše společnost takto zhrubla.
Nemáte někdy nutkání se k aktuálním událostem sám vyjadřovat?
Na facebooku mám svůj osobní účet, který je takový polooficiální. Samozřejmě že mám občas potřebu se k aktuálnímu dění vyjadřovat. Myslím si, že tu hrubost podporují určité politické a státnické špičky. To si myslím, že má velký vliv na společnost. Je jedno, jestli jsem politikem, ale ve chvíli, kdy jsem státníkem, musím reprezentovat celý stát a celých deset milionů lidí. A to musí nějak vypadat.
Máte na mysli chování prezidenta Miloše Zemana?
To nechci specifikovat. Mluvím prostě o určitých státnících.
Zpátky k vašemu „papežskému“ Twitteru. Jak se rozhodujete, co tweetnete?
Především jsou to oficiální tweety papeže Františka z anglické verze jeho oficiálního účtu. Pak na českém webu Radio Vaticana sleduji každé jeho slovo a kázání. Twitter je vlastně mikroblog a ve chvíli, kdy uvidím krátkou větu, která vystihuje nesmírné bohatství, ať křesťanské nebo lidské, tak to tam přidám. Oficiální tweety nejsou tak časté, tak obohacuji českou verzi o ta kázání. Ale není to nic jiného, než přesné myšlenky papeže Františka a jeho slova.
Lidé nejsilněji reagují na uprchlíky
Co byl takový váš nejsledovanější či nejúspěšnější tweet?
V poslední době to byly uprchlické tweety. Lidé reagovali hodně na papežovu cestu na ostrov Lesbos. Jeho cesta byla čistě humanitární a vede se kolem toho velká společenská debata. Je ale dobře, že ta společenská, mezistátní, ba evropská debata je naředěná vstupem papeže Františka.
Jeho cesta na Lesbos byla opravdu interpretována mnoha způsoby.
Někteří lidé to různě překrucují a řeknou třeba, že šlo o zbytečné mediální gesto. Ty uprchlíky vybral los a samozřejmě je to spíš signál, co by měl dělat každý z nás nebo se o to aspoň snažit. My jich tady máme snad jen kolem stovky a je kolem toho tolik agrese a tolik strachu. Zopakoval bych to, co řekla jedna pákistánská konvertitka, která přešla z islámu na křesťanství. Řekla, že ona se ani tolik nebojí síly islámu, jako spíše slabosti křesťanských zemí, které ztratily víru, naději a lásku. Nevědí, jaká je jejich historie a kultura. A ještě vlastní kulturu a náboženství, a je jedno jestli tomu věřím nebo ne, leckdy shazují a zesměšňují. Cela Evropská unie se nepřihlásila ke svým kořenům. Ptám se tedy, kde je problém. Řekl bych, že v tomto.
Když už padla zmínka o islámu, jak ho sám vnímáte?
Já vnímám islám jako jeden z náboženských příběhů, který má své dějiny, filozofii a kulturu. A to nesmírně bohatou a hlubokou. Ale chybí mi tam ten kontext, který je v křesťanství.
O jaký kontext jde?
Alláh je arabsky Bůh a i křesťané v arabských zemích nazývají Boha Alláhem. Křesťanský kontext je, že se Alláh stal člověkem a žena je matkou Alláha. To je křesťanský kontext, který mi tam chybí.
Horlivost v náboženských otázkách ještě neznamená, že má člověk otevřené srdce Bohu.
— Papež František (@cz_pontifex) 17. dubna 2016
Proč se u nás některým křesťanským uprchlíkům nelíbilo a chtěli odjet? Má to kromě praktického i nějaké duchovní vysvětlení?
Sám si pamatuji, že když jsem odjel do zahraničí na delší pobyt, byl jsem velmi citlivý na projevy přijetí a atmosféru kolem sebe. Bohatší země se nám snažily po revoluci pomáhat a nabízely zdarma jazykové kurzy a další vzdělávání. Lidé z blízkého východu jsou normálně také zvyklí na velkou pohostinnost, velké projevy lidských emocí. Myslím, že museli velmi cítit atmosféru v naší společnosti a pak jistě častokrát uvěřili klamným slibům různých pašeráků, kteří udržují svůj byznys. Štěstí člověka ale nespočívá jen v hmotném zajištění.
Intimní mobily
Jaký je papež František ve srovnání s jeho předchůdci?
Já to vnímám v jakési kontinuitě. Jsem překvapen, jak velmi papež František posunul učení svých předchůdců ještě dál. Když papež Wojtyla mluví o Bohu, který se stal člověkem, a o lidech, kteří mají žít v lidskosti, protože stal-li se Bůh člověkem, nikdo by nás neměl předčít v lidskosti, pak papež František mluví o potřebě něhy. On dokáže v málo slovech říct mnoho, ne-li všechno. Samozřejmě papež Benedikt byl spíš plachý profesor. Papežovi Wojtylovi říkali Italové „Papa attore“, neboli Papež herec, a Ratzinger byl pro ně Papa professore. Papež František, řekl bych, sjednocuje obojí – Wojtylu i Ratzingera. Tu učenost a preciznost a zároveň velkou extrovertnost. Je to dané tím, že je z Latinské Ameriky. Je spontánní a plný emocí, to máme všichni v sobě, ale bojíme se to projevit. Jsme pak rádi, když nám to někdo ukáže. Je opravdu úžasné, že máme takového člověka jako papeže.
Knězem jste už 17 let. Vnímáte proměnu způsobu, jakým oslovujete věřící?
Křesťanský příběh mluví o Bohu, který mluví, který říká slova. Křesťanský příběh mluví o slovu, které se stalo tělem – tedy o Bohu, který se stal člověkem, jak to vidíme právě o Vánocích. Všechny prostředky, které slouží k přenosu slova k lidem, bychom měli používat. A za ta léta těch možností přibylo a jsem za to moc rád. Média jsou velké kazatelny, ze kterých je možné oslovit obrovské množství lidí a zasáhnout jim do života.
Mohou sociální sítě přilákat nové lidi ke křesťanství?
Já to neberu jako lákadlo na věřící. Samozřejmě si z toho občas dělám legraci a říkám, že jsou to přece sítě a první apoštolové měli také rybářské sítě. Ale nepoužívám sociální sítě, abych lovil ryby. Mám je proto, abych dal nějakým způsobem zaznít těm dobrotám. Tyto prostory sociálních sítí jsou často plné bloudění a deprese, tak toto jim tam chci přimíchat a dát lidem trochu dobra. Je zajímavé, že sociální sítě jsou na jednu stranu anonymní, ale na druhou stranu vlastně velmi intimní. Ono se to totiž lidem vlastně dostane až do kapes skrze mobily. A není nic intimnějšího než mobil. Když se lidem touto cestou dostanou tato slova, věřím, že to může obohatit jejich život a mohou být třeba o trochu šťastnější.