Stovky jarních kilometrů. Strany čeká souboj o voliče napříč Českem
POLITIKŮM NA DOSAH
Lidé v každém kraji musí mít šanci vidět naše lídry. Osobně a nejpozději do květnových evropských voleb. Stejný recept chce na jaře vyzkoušet hned několik stran. Dnes oznámí podrobnosti o svém výjezdu ODS, příští týden přijde s detaily hnutí ANO a pozadu nechce zůstat ani TOP 09. Server ECHO24.cz přináší přehled politických turné nadcházejících týdnů.
Hnutí vicepremiéra Andreje Babiše slavilo úspěch předvolebním výjezdem už loni na podzim. Za voliči vyrazilo pod heslem Znovu s vámi opět jen několik dní po sněmovním triumfu. A přímý kontakt nechce zanedbat ani teď, když budou lidé v květnu rozhodovat o českých europoslancích.
Babiš znovu projede českými kraji
„Turné samozřejmě plánujeme, většinu zastávek v krajských městech projede i předseda Andrej Babiš,“ uvedl pro ECHO24.cz Jaromír Hasoň z tiskového oddělení ANO. Hnutí zatím počítá se zastávkami ve všech krajských městech. Specialitou by měla být středočeská kontaktní kampaň soustředěná do větších obcí.
Na celou kampaň Babišův tým počítá s náklady 18,5 milionu korun. Provozní náklady regionálních výjezdů mají být necelé dva miliony.
V krajském městě ANO plánuje vždy celodenní program, večer pak debatu s občany v místním kulturním středisku. „Kapacita je většinou do 200 lidí, kdo přijde, ten přijde, budeme zvát členy, sympatizanty, prostřednictvím plakátů a inzerátů i lidi „z ulice“,“ vypočítává Hasoň.
Kromě vicepremiéra a ministra financí by se měli v sálech objevit ministři, poslanci hnutí z daného kraje i jeho evropští kandidáti. Řeč má být o regionálních tématech se vztahem k Evropské unii a také o tom, jak může ANO být v Evropském parlamentu (EP) platné. Cíl? „Představit kandidáty do EP, program hnutí do EP a potkat se s co největším počtem lidí a vyslechnout si jejich názory,“ uvádí tiskové oddělení ANO.
Na celou kampaň Babišův tým počítá s náklady 18,5 milionu korun. Turné nemá separátní rozpočet, protože ANO nakupuje inzerci na volby i výjezd ve společném inzertním balíku. Provozní náklady regionálních výjezdů mají být necelé dva miliony.
Fiala chce voliče seznámit s novou ODS
Mezi voliče do krajských měst se na jaře chystá i ODS, která si zastávek naplánovala „minimálně 14“. „Pozvání na diskusní setkání jsou adresována jak veřejnosti, tak členům ODS. Jaký bude poměr, není samozřejmě možné dopředu odhadnout,“ uvádí mluvčí strany Jana Havelková.
„Chceme také povzbudit vlastní členy i veřejnost, že nepřestaneme hájit naše politické hodnoty i ve složitější situaci,“ věří někdejší nejsilnější vládní strana, jejíž preference se nyní pohybují okolo sedmi procent.
Do všech krajů má vyrazit šéf ODS Petr Fiala. „Pana předsedu budou na některých setkáních doprovázet kandidáti do Evropského parlamentu, místopředsedové a další představitelé strany,“ zmínila Havelková. Pro ECHO24.cz připojila, že půjde o diskusní setkání s veřejností, která má Fiala začít vždy představením změn politiky občanských demokratů a jejich směřování. Pak je na programu diskuse s lidmi „o správné politice a o aktuálních politických tématech“.
„Diskuse ve všech regionech mají za cíl nejen přilákat pozornost k politickým tématům před evropskými volbami, ale i ukázat na pravý smysl politiky,“ plánuje si ODS. „Chceme také povzbudit vlastní členy i veřejnost, že nepřestaneme hájit naše politické hodnoty i ve složitější situaci,“ věří někdejší nejsilnější vládní strana, jejíž preference se nyní pohybují okolo sedmi procent. Rozpočet ještě není schválený, náklady na regionální výjezdy by měly být podle Havelkové ale v řádu desítek tisíc korun.
„Zatím máme naplánované zhruba čtyři desítky akcí, velká část jsou celodenní akce s řadou zastávek a setkání. Ve výsledku ale bude počet výrazně vyšší, mohl by jít i přes stovku akcí,“ připojuje mluvčí TOP 09.
Politika se dělá u piva, je přesvědčená TOP 09
TOP 09 odstartuje kontaktní kampaň oficiálně tuto sobotu pod názvem Politika se dělá u piva. „Lídr kandidátky Luděk Niedermayer má v plánu postupně navštívit všechny kraje,“ avizuje mluvčí TOP 09 Martina Týblová. Společně s ním má za voliči vyrazit také stranický šéf Karel Schwarzenberg, do kampaně se mají zapojit ale všichni kandidáti do eurovoleb.
Podle Týblové ještě TOP 09 harmonogram kampaně piluje. „Zatím máme naplánované zhruba čtyři desítky akcí, velká část jsou celodenní akce s řadou zastávek a setkání. Ve výsledku ale bude počet výrazně vyšší, mohlo by jít i přes stovku akcí,“ připojuje mluvčí strany. Neznamená to ale, že na všech setkáních lidé uvidí Niedermayera se Schwarzenbergem, někde se objeví například jen kandidáti ze zadních řad.
„Místa setkání budou vycházet i z osobností našich kandidátů. Zatímco někteří upřednostňují maximálně neformální setkání formou „Na pivo s...“, dalším je bližší menší přednáškový sál. Obecně se bude jednat o místa, která vybízí k osobním rozhovorům,“ dodává Týblová. Témata mají být variabilní. „Na kandidátce máme uznávané odborníky z mnoha oblastí, proto se každý bude snažit upozornit na tu svou. Témata ale samozřejmě určují i lidé, kteří na setkání přijdou. Zeptat se mohou prakticky na cokoli,“ slibuje mluvčí.
Schwarzenbergova strana se do začátku května chce zaměřit zejména na fungování Evropského parlamentu a smysl voleb. Pak přijde už víc na řadu seznámení se stranickým programem. Předpokládané náklady mají být necelý milion korun.
Jarní kontaktní kampaň není výsadou středového hnutí nebo pravicových stran. Voliče v nejrůznějších sálech už nyní objíždí například jednička evropské kandidátky ČSSD Jan Keller.