Obří pokuta za metro se nesníží. Nepomohl ani lobbista

Pokuta pro metro

Obří pokuta za metro se nesníží. Nepomohl ani lobbistaNOVÉ 1
Domov
Petr Holub
Sdílet:

Čtrnáct dnů před otevřením nové trasy metra z Dejvic do Motola je jisté, že se stavba nezbaví neslavného superlativu. S definitivní platností byla potvrzena nejvyšší pokuta v dějinách evropských dotací, která zřejmě dosáhne dvou miliard korun.

Na pokutu, kterou pražský Dopravní podnik dostal od ministerstva dopravy, upozornil deník Echo24.cz už před týdnem. Dopravní podnik reagoval na svých webových stránkách zprávou, ve které „odmítá lživá tvrzení v souvislosti s financováním metra“, neupřesnil však, v čem lež spočívá. Mezitím všechny pokusy o snížení korekce definitivně odmítl nejen ministr dopravy Dan Ťok, ale také auditní orgán ministerstva financí, který vede náměstek Lukáš Wagenknecht.

Tři a půl tisíce za hodinu

Podle zjištění deníku Echo24.cz se Dopravní podnik pokusil pokutu snížit s pomocí lobbisty Daniela Mayera. Dopraváci uzavřeli loni v říjnu s jeho firmou EUFC smlouvu za 1,4 milionu, hodinová sazba dosahovala tři a půl tisíce korun, tedy úrovně, kterou si účtují elitní advokátní kanceláře. Mayer měl podle smlouvy poskytnout poradenské služby tak, „aby pokud možno došlo ke snížení korekce uložené ze strany ministerstva dopravy“. V první řadě měl jednat se správními orgány České republiky a Evropské unie.

Mayer má s vyřizováním eurodotací zkušenosti. O spolupráci s chemickou továrnou Lovochemie Andreje Babiše svědčí článek z podnikového časopisu Lovochemik, který popisuje, jak místní inženýři Mayerovi zpočátku nevěřili: „Pořád slyšíme o různých lobbistech a zprostředkujících firmách, zkrátka o někom, kdo sedí na penězovodu a kdo se z něho přiživuje.“ Pak ale pochopili, že je potřeba někdo, kdo se dotacemi profesionálně zabývá a kdo je schopen udělat přesně, co úřady požadují. Právě pro jednání o metru měl Mayer dobré předpoklady. Pokutu udělilo ministerstvo dopravy, o opakování kontroly a snížení pokuty mohli požádat jejich kolegové z financí. Poradkyní ministra financí Babiše pro eurodotace je přitom Mayerova manželka Jana. O její blízkosti k ministrovi svědčí i to, že mu už před sedmi lety zařídila padesátimilionovou dotaci na luxusní rekreační komplex Čapí hnízdo.

Ani tak Mayer neuspěl. V březnu skutečně proběhlo na financích jednání, kde se pokoušel přesvědčit experty Auditního orgánu o provedení nové kontroly, auditoři však odmítli do případu jakkoli zasahovat a nechali všechno na Ťokově ministerstvu. „Paní Mayerová se jednání neúčastnila a ani to není v její kompetenci,“ vyloučil účast Babišovy poradkyně mluvčí Radek Ležatka. Podobně skončila Mayerova návštěva na dopravě. „Vedení ministerstva rozhodlo, že ke snížení korekce nedojde,“ uvedl mluvčí Tomáš Neřold. K verdiktu přispělo i písemné doporučení od kolegů z financí.

Primátorka se diví

Dopravnímu podniku může angažování lobbisty naopak způsobit další potíže. Pražští radní hodnotí jeho postup s rozpaky. Náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek upozorňuje, že městský podnik uzavřel smlouvu s lobbistou ještě za minulého vedení radnice. „Ale nejedná se o lobbing, jde o podporu při jednáních s ministerstvy,“ prohlásil. Primátorka Adriana Krnáčová se chystá smlouvu zkontrolovat. „Před nedávnem jsem odeslala řediteli Dopravního podniku dopis, v němž požaduji seznam spolupracujících externích společností a rovněž to, jakým způsobem byly vybírány,“ vysvětlila další postup primátorka.

Pokutu ve výši pětadvaceti procent ceny metra dostal Dopravní podnik za manipulaci s veřejnými soutěžemi v letech 2009 a 2010. To přímo neznamená, že se dotace zkrátí o pět miliard, tedy o čtvrtinu všech nákladů ze stavby za 20 miliard. Korekcí bude postižena jen částka, na kterou městská firma předloží faktury. Maximálně může požádat o dotaci 8,5 miliardy, ministerští experti však nepředpokládají, že se podaří shromáždit bezchybné faktury v dostatečném finančním objemu.

Podle ideálního, ovšem těžko splnitelného scénáře předloží pražští dopraváci faktury za deset miliard. Pak budou mít nárok na dotaci ve výši 85 procent, tedy 8,5 miliardy. Pokuta by pak překročila dvě miliardy a dotace šest miliard. Když budou k dispozici faktury v nižším finančním objemu, dostane Praha menší pokutu i dotaci.

Čtete také: Metro: rekordní pokuta 2 miliardy hrozí za podvody při soutěži

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články