Oligarchizace k demokracii patří, řekl Bělohradský v Babišově institutu

Filozofova obrana Babiše

Oligarchizace k demokracii patří, řekl Bělohradský v Babišově institutuNOVÉ
Filozof Václav Bělohradský a šéf Babišova institutu a redaktor jeho novin Jan Macháček, kdysi disident. Foto: Foto: Facebook Institutu pro politiku a společnost
2
Domov
Echo24
Sdílet:

Filozof Václav Bělohradský se zastal šéfa ANO Andreje Babiše a jeho role v politice a společnosti. Učinil tak během přednášky, kterou pořádal think tank hnutí ANO Institut pro politiku a společnost, informuje deník E15. Podle Bělohradského je „každá fungující demokracie v nějaké formě oligarchickou, přičemž ji nakonec ohrožují hlavně ti, kdo tuto skutečnost chtějí popřít a zneuznat.“ Filozof, který strávil dlouho dobu v Itálii, také uvedl, že vstup Berlusconiho do politiky zemi prospěl, protože otřásl zabetonovaným systémem politiky a médií. A v narážce na Babiše dodal, že „podobnou roli může sehrát podnikatel i v Česku“.

Nadvládu malé skupin lidí označil Bělohradský jako nedílnou součást demokracie. „Funguje v ní napětí mezi poptávkou po efektivitě a reprezentativnosti. Platí železný zákon oligarchie: efektivita vyžaduje organizaci, organizace vyžaduje oligarchii,“ uvedl v rámci přednášky. Jako největší ohrožení demokracie definoval jako „zneuznání této její vertikální dimenze“, informuje E15.

Oligarchie přitom může mít podle Bělohradského i pozitivní vliv, jako příklad uvedl italského mediálního magnáta Silvia Berlusconiho. „Ve skutečnosti jeho vstup do politiky zemi prospěl. Hlavně není pravda, že by ohrozil televizi, on ji osvobodil z vlivu tří státních kanálů a donutil ji řídit se jinými než politickými kritérii. Přispěl také k příklonu k většinovému volebnímu systému, který znamenal velký přínos,“ vysvětlil Bělohradský, podle kterého může osobnost přicházející z „v vnějšku“ napomoci k rozbíjení zabetonovaných struktur, a to i v Česku.

Podle deníku E15 se Bělohradský vyjádřil také k politické mobilizaci v Česku, která podle něj staví na vypjatém étosu morálky, což vede k ještě větší polarizaci společnosti. „Toto štěpení se odvíjí od toho, jak vůbec vznikla představa české státnosti; národní obrození bylo morální mobilizací. Diskurz morálky vidíme v různých obměnách i dnes, kdy politická pnutí nabývají v Česku podoby boje dobra se zlem, který je vyhrocený již ze své definice,“ řekl Bělohradský.

Čtěte také: Zapomeňte na Panamu. Špinavé peníze perte doma

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články