Taxikáři obviňují Prouzu z předpojatosti a nekritičnosti kvůli Uberu
Prouza rozčílil taxikáře
Tomáš Prouza, státní tajemník pro evropské záležitosti a koordinátor digitální agendy ČR, se dostal do křížku s majitelem největší tuzemské taxislužby Jiřím Kvasničkou. Kvasnička jej kvůli jeho názoru na sdílenou dopravu obvinil ze zaujatosti a nekritického pohledu. Prouza, který vykonává funkci placenou z peněz daňových poplatníků, by přitom podle něj měl být moderátorem a hybatelem odborné diskuze.
Tomáš Prouza ve svém textu uveřejněném na serveru Lupa.cz napsal, že pražský magistrát a ministerstvo dopravy nesmyslně utahují šrouby regulace sdílených služeb v dopravě, jako je Uber, Liftago nebo Taxify, a brání tak plnému rozvoji sdílené ekonomiky. Sdílená doprava se totiž nachází v legislativním vakuu, což má podle Prouzy změnit právě probíhající novela zákona o silniční dopravě, která „se však věnuje převážně jiným aspektům tohoto zákona“.
„Tento postup je o to více nelogický, že Ministerstvo dopravy ČR rovněž slibuje další dodatečnou novelizaci, která by byla přímo zaměřena na oblast taxislužeb a více se věnovala nutnosti změny dnešních technikálií, jako je například potřeba vykonat zkoušku z místopisu či nezbytnost vlastnit taxametr, když existují mnohem modernější (a mnohem hůře manipulovatelné) varianty,“ napsal státní tajemník.
Na jeho text poměrně ostře zareagoval svým dopisem Jiří Kvasnička, majitel AAA radiotaxi. V dopise, který poslal také premiérovi, prezidentovi Hospodářské komory, Svazu průmyslu a dopravy, ministerstvu dopravy a serveru Lupa.cz, v první řadě kritizoval zaujatost Prouzy. Kvasnička si podle svých slov nejdříve myslel, že se jedná o PR text s cílem zpopularizovat služby a aplikace tzv. sdílené ekonomiky. „Jaké však bylo naše překvapení, když jsme identifikovali, že autorem článku je Vaše osoba, a to rovnou s vizitkou Vaší funkce vládního koordinátora digitální agendy,“ píše Kvasnička Prouzovi.
Kvasnička proto Prouzovi vyčítá jeho zaujatost a nekritický pohled. Podle něj by Prouza jako osoba, která vykonává funkci placenou z peněz daňových poplatníků, měl být moderátorem a hybatelem odborné diskuze. Měl byl zohledňovat „jak pozitiva, tak negativa, nedostatky a vyloženě nedořešené či neřešené souvislosti tzv. sdílené ekonomiky a tzv. alternativních taxislužeb“.
Majitel AAA radiotaxi se rovněž ohrazuje vůči Prouzově výtce, že taxislužby netuší nic o moderních technologiích. Kvasnička uvádí, že většina tzv. klasických taxislužeb poskytuje obdobné technologické inovace jako tzv. alternativní taxislužby. „S tím rozdílem, že svou činnost opírají o dodržování zákona o silniční dopravě a další právní předpisy,“ dodává.
Na závěr Kvasnička varuje, aby „digitální revolucionáři“ pod zástěrkou tzv. sdílené ekonomiky nevyždímali z daného podnikání jen to výhodné jako nízké náklady, daně a poplatky, a naopak neignorovali to, co se jim nehodí. Například pravidla pro získání koncese, doložení způsobilosti a spolehlivosti řidičů, dodržování pravidel pro registraci a technických parametrů vozidel taxislužby, placení daní či veškerá pravidla pro podnikatele v silniční dopravě.
V Praze jezdí téměř 5 tisíc vozidel taxi. Společnost Uber má mezi nimi více než tisícovku aktivních partnerských řidičů, kteří za posledních 90 dní svezli alespoň jednou nějakého klienta. Celosvětově funguje Uber ve více než 500 městech v 80 zemí. Aplikace je volně ke stažení na jakýkoli chytrý telefon. Zákazníci se tak dozví jméno řidiče, uvidí jeho fotografii, detaily o vozidle, jeho registrační značku a také, kde auto právě stojí.