Uber, Liftago, Hopin... Nastává soumrak klasického taxi?

Alternativní přeprava osob

Uber, Liftago, Hopin... Nastává soumrak klasického taxi?NOVÉ 2
Domov
Kristýna Novotná
Sdílet:

Mobilní aplikace Uber, která nabízí alternativu ke klasickým taxislužbám, se potýká s potížemi po celém světě. Zbrojí proti ní taxikáři, kteří ji považují za nekalou konkurenci, i úřady, které zas tuto službu obviňují z podvodných praktik. K zatím poslednímu incidentu došlo v Jakartě, kde policisté údajně zadrželi desítky řidičů coby nelegální přepravce. Oproti tomu v Česku služba už více než rok funguje bez větších problémů. A není sama.

Americký Uber, české Liftago, slovenské Hopin Taxi nebo německý WunderCar. Nově i estonská aplikace Taxify a za chvíli francouzská platforma Blablacar. S podobnými mobilními aplikacemi se v posledních dvou letech na tuzemském trhu s přepravou osob roztrhl pytel. Online služby staví na moderních technologiích, obcházejí dispečinky a umožňují spojení zákazníka přímo s řidičem. Navíc jsou výrazně levnější než klasická taxi.

UberPop? 10 Kč za kilometr…

Největší americký startup v hodnotě 40 miliard dolarů na český trh vstoupil v polovině srpna 2014. Po počátečních protestech ze strany klasických taxikářů je dnes ticho po pěšině. Aktuálně u nás fungují dvě varianty služby – UberBlack s profesionálními řidiči a levnější  UberPop, který je založený na principu spolujízdy a který umožňuje provozovat řemeslo i běžným řidičům aut.

„Odvětví taxi se nezměnilo několik desítek let. Samozřejmě, že technologie je narušením tohoto systému nejen pro odvětví jako takové, ale také pro lidi, kteří se v těchto odvětvích pohybují. Chceme regulaci a plně podporujeme moderní legislativu, která dává spotřebitele na první místo,“ řekla deníku ECHO24.cz marketingová manažerka pražského Uberu Barbora Polachová.

Pomocí aplikace se mohou zákazníci spojit přímo s registrovanými řidiči, vybrat si podle své aktuální polohy nejvhodnější vůz i cenu, za kterou jsou ochotni jet. Aplikace přitom slouží současně i jako taxametr a platební prostředek. Částka za jízdné se totiž cestujícímu strhne přímo z karty.

Nástupní sazba služby, která zatím funguje jen v Praze, činí v případě varianty UberBlack čtyřicet korun, za kilometr si řekne o 23 korun. Řidič přitom z částky za jízdné Uberu odvádí 20 procent. Kontroverzní UberPop je výrazně levnější – nástupní sazba 20 korun, 10 korun za kilometr, plus čtyři koruny za každou minutu jízdy.  

A proč kontroverzní? Tito řidiči totiž nepotřebují taxikářskou licenci. Aplikace také nekontroluje, zda mají zřízenou živnost a zda své zisky daní. Služba UberPop totiž funguje oficiálně jako zprostředkování spolujízdy. Sama firma se i prezentuje jako zprostředkovatel smluvní přepravy, nikoli jako taxislužba. 

Čtěte také: Pražským taxikářům slíbili vyšší sazbu. Blokáda zažehnána

Řidiči jezdící pod UberPop pak tedy nepodléhají často přísně nastavené legislativě tak, jako klasické taxislužby. Tato funkce je proto často předmětem kritiky taxikářů, kteří ji označují za nekalou konkurenci. Podle českých úřadů samotná aplikace není v rozporu se zákonem o silniční dopravě. Odpovědnost leží na řidičích, kteří musí dodržovat ze zákona označení vozu, mít taxametr a smlouvu o přepravě (buď v písemné či elektronické podobě).

„Partneři Uber nejsou zaměstnanci, ale nezávislí řidiči, kteří  – tak, jako bylo nedávno potvrzeno Bruselem – jsou zodpovědni za své daňové záležitosti. Řidiče informujeme o jejich povinnosti daně odvádět dle platných požadavků státu,“ uvedla Polachová z Uberu s tím, že za poslední rok pak bylo skrze službu u nás provedeno 150 tisíc jízd.

V řadě evropských zemí zavedení levnější služby Uberu vedlo až k násilným protestům, současně firma narazila na regulaci trhu s přepravními službami. Úřady v Německu aplikaci zakázaly jako podvodnou službu, ve Francii pak nesmí fungovat varianta UberPop. S problémy se ale americká společnost potýká i v dalších státech, například v Indii nebo Číně.

K poslednímu incidentu došlo podle agentury Reuters v Jakartě, kde místní policisté minulý týden zatkli zhruba třicet řidičů pracujících pro Uber coby nelegální přepravce. Firma to ale v pondělí vyvrátila s tím, že došlo k nedorozumění a že policie poskytla mylné informace. 

Uber vznikl v roce 2009 v San Francisku a v posledních letech obrovsky expanduje, jeho služby už fungují ve více než 330 městech v 60 zemích po celém světe. Jenom v Číně operuje asi ve dvou desítkách městech a příští rok plánuje vstoupit do další stovky. Tržní hodnota Uberu dosáhla ke konci roku 2014 40 miliard dolarů a v novém kole financování se může dostat na 50 miliard dolarů.

S Liftagem v průměru za 21 korun

Mnohem úspěšnější přepravní online službou se u nás ale stala aplikace Liftago, která za měsíc provede více než 10 tisíc jízd. Po vzoru Uberu původem český startup rozjeli na konci roku 2012 Ondřej Krátký, Juraj Atlas a Martin Hausenblas. Oproti Uberu se alternativní taxislužba ale liší tím, že využívá pouze licencované, už zavedené taxikáře a spolupracuje i s dispečinkem například Halo Taxi.

Cena za kilometr se pohybuje u Liftaga v rozmezí od 14 do 28 korun (maximum určené v Praze vyhláškou), v průměru však okolo 21 korun. Cenu si stanovuje sám přepravce na základě momentální poptávky. V Praze má služba registrovaných více než 400 řidičů.

Liftago bylo přitom za svou krátkou existenci ověnčeno mnoha cenami. Loni získalo titul Start-up roku 2014, Nejnadějnější firma 2014, v kategorii E-commerce inspirace obdrželo Křišťálovou Lupu, první místo na EU-Startups v Mnichově. Ještě v lednu loňského roku přitom začínalo na 100 zakázkách měsíčně. Kromě Prahy služba běží i v Brně, kde začala fungovat letos na jaře.

WunderCar jezdí i zadarmo

Trochu jiný koncept představuje německá aplikace WunderCar. Jde o spolujízdy, kdy platba není povinná. Aplikace napojená na platební kartu sama navrhne cenu za jízdu, kterou lze dle libosti snížit či zvýšit. Zaplacená částka se považuje za spropitné, z něhož jde dvacet procent firmě.

Stejně jako zákazník hodnotí řidiče, u této služby se hodnotí i zákazník. Může se tedy stát, že po několika jízdách bez placení daného „klienta“ už nikdo nebude chtít svézt. Aplikace cílí především na mladé lidi, kteří chtějí jezdit co nejlevněji a přitom rádi poznávají nové lidi. Jezdí se bez licence.

Hopin Taxi za 20 Kč

Další konkurenci pro tradiční dispečink představuje slovenská aplikace Hopin Taxi, která na český trh vstoupila na jaře. Zprostředkovatel přepravy zákazníkovi umožňuje vybrat si opět podle ceny, hodnocení nebo aktuální polohy. V Praze začínala s dvěma stovkami řidičů, plánuje službu rozjet i v dalších velkých městech. Cena za kilometr se pohybuje zhruba do 20 Kč.

Nejnovější Taxify sveze za 13 korun

V polovině prázdnin na český trh vstoupila estonská služba Taxify, která proklamovala, že bude jezdit pouze za 13 korun za kilometr. Funguje obdobně jako její zdejší konkurence. Pomocí služby – podobně jako u Liftaga či Hopinu – si lze najít nejbližší licencované taxíky, kteří využívají místo dispečinku právě aplikaci. Podobnost s Uberem zas tkví v elektronické platbě a vlastním nastavení ceny.

Čtěte také:​ Kontroly taxikářů? Namátkově, v noci a s úředníkem

Na oko taxikářem: aplikace pomáhají s jízdou na černo

Londýn kolabuje. Metro nejezdí, taxikáři zvýšili ceny třikrát

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články