Na oko taxikářem: aplikace pomáhají s jízdou na černo
Alternativní taxislužby
Mezi stále více lidmi v Praze i v dalších evropských metropolích roste obliba alternativních služeb pro přepravu osob. Aplikace jako Uber nebo WunderCar ale stojí na hraně zákona a ti, kteří je používají, často nesplňují stanovená právní nařízení. Magistrát se problematikou zabývá od minulého roku, kdy došlo i k prvnímu porušení zákona řidičem Uberu. Podle Asociace koncesionářů v taxislužbě by mělo být i v zájmu státu tyto služby více kontrolovat a dohlížet i na vybírání daní s tím spojené.
Stále oblíbenější aplikace firem, jako jsou WunderCar, Uber nebo např. Lyft na přepravu osob automobilem, se nejčastěji oficiálně tváří jako poskytovatelé smluvní přepravy osob. V ČR to pak také znamená, že řidič takového dopravce musí mít kopii předem objednané faktury a naopak nesmí od cestujícího za cestu dostat přímo zaplaceno.
„Omezení používání těchto aplikací by mělo v první řadě být v zájmu magistrátu i státu jako takového,“ komentoval situaci pro ECHO24.cz mluvčí Asociace koncesionářů v taxislužbě Daniel Tarljovski. „Ministr financí Andrej Babiš by si měl dohlédnout na vybírání daní, o které ho tyto řidiči okrádají. Odůvodnění, že je právní proces změn zdlouhavý, jsou jen výmluvy.“
Alternativní firmy pro transport navíc využívají i fakt, že coby smluvní dopravce mohou libovolně nakládat s částkami, které si za cestu účtují. Během nedávné stávky metra v Londýně tak např. řidiči firmy Uber zvedly taxy o 300 %.
„Magistrát i ministerstvo dopravy situaci dlouhodobě řeší,“ řekl pro ECHO24.cz mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman. „Konkrétně s Uberem řešil magistrát už i případ porušení zákona, kdy byl řidič pokutován za nedodržení podmínek přepravy.“
Pokutu 50 tisíc dostal v září řidič Uberu, který u sebe neměl smlouvu o konkrétní jízdě v době kontroly. Kontroverzní je i dodatková služba UberPOP, která pak na oko udělá profesionálního řidiče z kohokoliv s autem. Podobně jako u německého WunderCar se tak stačí registrovat a nabídnout své služby zájemcům.
Zatýkání a pokuty
„Primátorka se k věci vyjádřila ve smyslu, že takové služby mohou existovat, pokud jejich uživatelé budou dodržovat zákon o přepravě,“ dodal Vít Hofman.
Platby probíhají skrze aplikaci formou „spropitného“, čímž firmy částečně obcházejí zákon. Doplňková služba k taxikářům Uberu UberPOP už je ve Francii zakázána po protestech a následných nepokojích taxikářů ze začátku července. Došlo také k zatčení několika zástupců firmy. Kvůli nesrovnalostem ve vedení účetnictví pak v Kalifornii dostala společnost na výběr – pokutu 7,3 milionu dolarů nebo možnost podnikání ve státě zcela ukončit.
Pay $7.3m fine or lose licence, Uber told http://t.co/hcWL0GHMhe pic.twitter.com/NKvWsN5k56
— Sky News (@SkyNews)
16. Červenec 2015
Německá firma WunderCar pak nabízí pouze a jen možnost stát se na vlastní pěst řidičem za peníze nebo zákazníkem. Po registraci si v aplikaci jednoduše můžete vybrat, zda nabízíte svezení nebo ho naopak hledáte. Na mapě pak pozici vás i řidiče vidíte v online přehledu, to samé platí o zůstatku vašeho kreditu.
Právě WunderCar pak pojal svou kampaň, kterou kromě Prahy spouští v Budapešti nebo Varšavě, poměrně nezvykle. Svým registrovaným nabízí pravidelně a zdarma volné kredity na jízdy. To může znamenat 150 ale i 500 korun, může se vám tak stát, že se vozit budete skoro zadarmo.
Otázkou ale je, zda tyto dary nedává firma i proto, že si je vědoma právních problémů a snaží se tak alespoň co nejvíce rozšířit své jméno mezi lidi. Pokud totiž policejní kontrola řidiče se „zákazníkem“ odhalí a nebude mít v pořádku náležitosti, jako je smlouva o jízdě, hrozí mu pokuta v řádech desítek tisíc korun.
Postih by pravděpodobně mohl hrozit i ze strany zaměstnavatelů některých osob, které služby využívají. Známé jsou totiž i příběhy, kdy např. distributor ranního pečiva nebo tisku aplikaci zapne a rozvážením i lidí si ke své práci přivydělá. Policie má ale práci ztíženou o to, že pro tyto služby jezdí jinak obyčejná neoznačená vozidla, není tak na první pohled téměř možné takové řidiče rozpoznat.