Seznam vás všechny sežere, nás ale ne

Seznam vás všechny sežere, nás ale ne
Komentáře

Dalibor Balšínek

Příběh společnosti Seznam.cz zakladatele Iva Lukačoviče a jeho spolupracovníků je jedním z nejúspěšnějších a nejzajímavějších, který tato země po pádu komunistického režimu zažila. Bez privatizace. Bez státní podpory. Bez politických konexí. Bez jakýchkoliv skandálů. Seznam už dlouho není jen technologickou firmou, významné příjmy získává jako producent obsahu a je zcela jednoznačně mediální společností ve vydavatelském slova smyslu. Děsí všechny vydavatele v zemi, jen ze svých obsahových serverů, jako jsou Novinky.cz, Super.cz či Stream, získává odhadem až 1,4 miliardy korun. Pro srovnání, druhý největší auditovaný hráč na českém internetu – mimo kategorii jsou Facebook a společnost Google, o jejichž reálných příjmech, které získávají v Česku, se mnoho neví ­–, společnost Mafra Andreje Babiše, získá asi 350 milionů korun, a to ze všech internetových aktivit, v nichž jsou zahrnuty iDnes.cz a všechy jeho oborové servery nebo Lidovky.cz. To je čtyřikrát méně. A dovedete si představit, co asi zůstane na Economii s Centrem, Aktuálně.cz či iHNed.cz nebo na společnost CNC včele s Blesk.cz a jeho velkým motoristickým serverem Auto.cz. Obzvláště letos ti všichni sledují Seznam se zaťatými zuby, protože jako dominantní internetový provozovatel jediný inzertně roste, zatímco ostatní stagnují nebo padají. Seznam shrábne všechno, ostatní v principu jen paběrkují.

Postavení Seznamu na trhu je dominantní a drtivé. Nemá obdoby v žádné jiné evropské zemi, v žádném jiném demokratickém státě neexistuje tak silný hráč, který navíc vede vyrovnanou partii s globálním Googlem, jenž většinu trhů ovládá. Obdivuhodná je na Seznamu jeho stabilita a trvalý růst. Před šesti sedmi lety mu mnozí prorokovali, že už svého vrcholu dosáhl, že ho čeká jen pozvolný pokles příjmů a pokoření Googlem.

Seznam v těchto dnech slaví 20 let existence a narozeniny jsou to velkolepé. Před několika dny oznámil své výsledky za rok 2015: ve srovnání s předchozím rokem obratově vzrostl o devět procent na 3,4 miliardy korun a hospodaření uzavřel se ziskem 1,25 miliardy. Samozřejmě pro mediální trh, který je také trhem pluralitních informací, to dobře není, protože tento stav komplikuje existenci ostatním internetovým médiím, zvláště těm velkým a středním. Malá totiž můžou najít alternativní způsoby financování a vědí, že s příjmy z reklamy se nikdy neuživí. Seznam ale svého postavení nijak nezneužívá a potvrzuje základní pravidlo internetu – jednička bere zdaleka nejvíc, dvojka žije, ostatní přežívají nebo svůj provoz dotují. Seznam je velké téma, a proto ho máme na titulní straně vydání, které právě držíte v ruce.

Další zajímavé články najdete v Týdeníku Echo.