,Vyřešte Uber, jinak to vezmeme do vlastních rukou,‘ vyhrožují taxikáři

Taxikáři apelují na Sobotku

,Vyřešte Uber, jinak to vezmeme do vlastních rukou,‘ vyhrožují taxikářiNOVÉ 2
Domov

Taxikáři, kteří v minulých týdnech troubili pod okny pražského magistrátu, neustávají v boji proti populární službě Uber, která nabízí spolujízdu za mnohem výhodnější ceny. Zaslali otevřený dopis premiérovi Bohuslavu Sobotkovi (ČSSD), kterého žádají o nápravu a změnu zákonů. Podle předsedy Asociace koncesionářů v taxislužbě Daniela Tarljovského taxikářům klesly tržby až o 40 procent, od té doby, co Uber vstoupil na trh. Když vláda situaci nezmění, budou prý nuceni „vzít spravedlnost do vlastních rukou“.

Asociace koncesionářů v taxislužbě poslala ve středu Sobotkovi otevřený dopis, ve kterém viní jeho vládu z nečinnosti při řešení problematiky sdílené ekonomiky. Podle taxikářů společnost Uber, která skrze aplikaci nabízí výhodnou spolujízdu, porušuje zákony České republiky. „Situace na trhu osobní dopravy s vozidly s obsaditelností do 9 míst včetně řidiče – taxislužba – je nadále neúnosná a kritická,“ uvedli taxikáři v prohlášení. Předseda asociace Daniel Tarljovski řekl serveru Echo24, že taxikářům za poslední tři roky, co je Uber na českém trhu, klesly příjmy až o 40 procent. 

Taxikáři vyzvali vládu, aby okamžitě proti řidičům Uberu zasáhla. „V opačném případě, vzhledem k neúnosné situaci budeme nucení skutečně vzít spravedlnost do svých rukou a učinit patřičné kroky k nápravě bez ohledu na rámec zákona, tak jak nám dává příklad americká společnost Uber,“ vyhrožují. Co konkrétně chtějí případně „nad rámec zákona“ dělat, však Tarljovski odmítl uvést. Sobotku žádají o schůzku, kde mu chtějí situaci vysvětlit.

„Sobotka a jeho vláda již dávno měla změnit zákon č.111/1994 Sb. – silniční zákon, kterým se řídí taxislužba,“ řekl pro Echo24 Tarljovski, který si stěžuje na to, že Sobotka nedodržel slib, že v silničním zákoně „upraví činnost zprostředkovatelů taxislužby tak, aby bylo možno zadávat zakázky pouze legálním dopravcům dodržující právní rámec v oblasti taxislužby“. Podle Tarljovského zmíněný paragraf nechal odstranit bývalý ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD). Politici tím podle šéfa asociace podporují nelegální podnikatele.

Magistrát na straně taxikářů

Na straně taxikářů stojí i magistráty Prahy a Brna, které již společně vyzvaly ministerstva dopravy a průmyslu a obchodu, aby iniciovala změnu silničního zákona. „Z našeho pohledu se nejedná o sdílenou ekonomiku. Jedná se o porušování zákona o silniční dopravě. Je třeba, aby se změnila legislativa. Domluvili se, že společně s primátorem Brna Petrem Vokřálem (ANO) vyzveme ministerstva ke společnému jednání, abychom tuto situaci zlepšili,“ řekla primátorka Prahy Adriana Krnáčová (ANO).

„Skutečná spolujízda (sdílená přeprava) vychází z podmínky, že řidič přepravu na dotyčné trase a v daném čase potřebuje uskutečnit bez ohledu na to, zda se k němu přidají další cestující, a přepravu neuskutečňuje za účelem dosažení zisku, příspěvek dalšího cestujícího se pouze podílí na nákladech přepravy.“ – Tomáš Neřold, mluvčí ministerstva dopravy

Podle ministerstva dopravy je opravdu podnikání společnosti Uber na hraně zákona, protože fakticky nejde o spolujízdu. „Pokud jde o pojetí režimu spolujízdy, Uber prezentuje přepravy zprostředkované aplikací Uber jako sdílenou přepravu, a proto se domnívá, že při těchto přepravách není třeba dodržovat právní předpisy upravující provozování taxislužby. Z podmínek fungování aplikace Uber a z praktických poznatků ministerstva je však zřejmé, že služby poskytované pomocí této aplikace znaky spolujízdy nenaplňují,“ řekl serveru Echo24 mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. „V případě aplikace Uber trasu a čas přepravy určuje výhradně cestující s tím, že by se řidič bez poptávky na dotyčné trase a v daném čase sám nepohyboval,“ vysvětluje Neřold, proč podle něj nejde v případě Uberu o spolujízdu.

Čtěte také: Taxikáři obviňují Prouzu z předpojatosti a nekritičnosti kvůli Uberu

Poslanci nyní chystají novelu silničního zákona, kam se podle Neřolda diskutuje o vložení nového pravidla. „V Poslanecké sněmovně bude u novely zákona o silniční dopravě pravděpodobně nejvíce diskutováno možné vložení pravidla, že zprostředkovatel může cestujícímu zprostředkovat přepravu naplňující znaky taxislužby pouze s dopravcem s živnostenským oprávněním a s řidičem s oprávněním řidiče taxislužby. Z pohledu ministerstva se jedná o logický požadavek, který by měl přispět k zajištění rovných podmínek na trhu taxislužby,“ uvedl Neřold pro Echo24. 

Nestávkuješ? Končíš

Taxikáři na protest proti Uberu před dvěma týdny stávkovali a společně troubili pod okny pražského magistrátu. Že ne všichni taxikáři s podobným jednáním souhlasí, však dokazuje případ pražského taxikáře, na který upozornil deník Blesk.

Zaměstnanec společnosti AAA Radiotaxi, kterou vlastní Jiří Kvasnička, se rozhodl stávky neúčastnit, protože s ní nesouhlasil a navíc měl jinou práci. Pak se však nestačil divit, že mu přestaly chodit zakázky. Na dotaz mu dispečerka odpověděla, že to má za trest, protože nestávkoval. „Vy jste se včera neúčastnil té jízdy. Pokud jste se neúčastnil té jízdy, tak v tuto chvíli se sice přihlásíte do aplikace, ale nebudou vám chodit objednávky a ani předobjednávky,“ řekla mu podle Blesku dispečerka. Řidič okamžitě podal výpověď. Majitel taxislužby Kvasnička podivný přístup k zaměstnancům odmítl komentovat.

Čtěte také: Firma Uber spustila službu UberPOP v Brně, je levnější než taxi