Vzduchem přes Vltavu. Praha chce propojit Dejvice se zoo lanovkou

Doprava do ZOO

Vzduchem přes Vltavu. Praha chce propojit Dejvice se zoo lanovkouAKTUALIZOVÁNO
Návrh podnikatele Martina Rebstöcka. Jak by podle něj mohla lanovka vypadat. Foto:

Foto: Martin Rebstöck

2
Domov

Nová atrakce pro turisty, nebo služba obyvatelům Prahy? O lanovce, která by měla zlepšit dopravu do pražské zoologické zahrady, se mluvilo v minulosti již několikrát. Podnikatel Martin Rebstöck nabízí v architektonické soutěži 30 tisíc korun pro toho, kdo přijde s realizovatelným návrhem. Magistrát ve spolupráci se společností Ropid však už ohledně lanovky nechal vypracovat studii a podle náměstka primátorky Petra Dolínka (ČSSD) Praha o lanové dráze opravdu uvažuje.

Nyní se do zoo dá dostat po zemi a po vodě, v budoucnu se však návštěvníci možná dostanou do zahrady i vzduchem. Podnikatel Martin Rebstöck navrhuje, aby lanovka vedla po dvou linkách od Nádraží Holešovice a z dejvické Podbaby k zoo, odkud by pak pokračovala k botanické zahradě. Mělo by se jednat o visutou lanovku, která ulehčí nynější dopravě do zoo, kam nyní dojedou jen auta a autobusy, které dlouhodobě trápí obyvatele Troji. Jen loni navštívilo pražskou zoo více než milion lidí. 

Rebstöck proto vypsal vlastní architektonickou soutěž, kam mají zájemci své návrhy poslat do konce září. Ty pak posoudí odborná porota a mezi tří vítězné návrhy se má rozdělit 30 tisíc korun. Podnikatel sám již navrhl amatérskou podobu lanovky i její trasu.

Čtěte také: Gorily čeká stěhování. Pražská zoo narazila na odpor radnice

Šéf pražské zoo Miroslav Bobek již dříve mluvil o možné tramvajové dopravě do zahrady. Podle Rebstöcka je však provoz lanovky levnější a ekologicky šetrnější. „Visuté lanovky mají bezesporu mnoho výhod. První z nich je, že je výrazně levnější je postavit než tramvajovou linku či dokonce metro. Dalším argumentem je, že je lze postavit během 6-8 měsíců, a to bez dramatických zásahů do přírody. Třetím argumentem je fakt, že jsou levnější na provoz a údržbu. Pokud by se stavěla tramvajová trat’, muselo by se v této lokalitě směrem k zoo navíc počítat s povodněmi a protiipovodňovými opatřeními, což by celou stavbu tramvajové linky značně prodražilo,“ upřesnil pro Echo24 Rebstöck.

Jím navržená lanová dráha by přitom vedla přes Stromovku a další přírodní území v Praze, což se nelíbí některým ochráncům přírody. „Ano, tyto obavy chápu, ale lanovka je ekologický způsob dopravy a dokonce velice tichý. Pokud ve Stromovce padne nějaký strom, budeme iniciovat vysazení nového stromu o kus dál,“ řekl pro Echo24 Rebstöck. Podnikatel nicméně nehodlá lanovku vybudovat ani provozovat, o to by se podle něj mělo postarat město. Lanovkou by se pak jelo za běžné jízdné v rámci Pražské integrované dopravy.

Magistrát na lanovce dávno pracuje

Rebstöckova iniciativa však přichází v době, kdy pražský magistrát již podnikl vlastní kroky směrem k výstavbě lanovky. Ropid loni na podzim zadal studii, která má ukázat, zda se lanovka Praze technologicky, finančně i dopravně vyplatí. „Je to v běhu, jasno bude do konce roku,“ řekl radní pro dopravu Petr Dolínek pro Echo24.

Podle magistrátu by případná lanovka měla vést od dejvické Podbaby přes řeku k zoologické zahradě, odkud by se případně dala prodloužit až do Bohnic. Lanovka by se pak stala součástí MHD v Praze. Dolínek rovněž potvrdil, že by lanová dráha byla levnějším řešením dopravní situace v Troji než tramvaje.

„Lanovky jsou dopravou budoucnosti,“ řekl pro Echo24 a zmínil například lanovku, která se chystá v Berlíně. Je však zatím nutné počkat na výsledky studie, podle Dolínka se například musí vyřešit, jak by lanovka překlenula Vltavu. Podle radního se již pracuje na konkrétních návrzích kabinek a vizualizaci projektu. Iniciativu podnikatele Rebstöcka tak považuje spíše za zbytečnou. „Jsem ale velmi rád, že se občané zajímají o to, co se děje kolem nich,“ dodal Dolínek pro Echo24.

Plánů na vybudování lanovky v hlavním městě bylo v minulosti hned několik. Jedním z nich byl například v roce 2008 nápad na stavbu lanové dráhy od smíchovského lihovaru přes řeku na Pankráckou pláň. Radnice Prahy 5 rovněž uvažovala o lanovce překlenující Prokopské údolí z Nových Butovic na Barrandov. Praha 7 zase plánovala lanovku z Holešovic k zoo. Žádná z nich nebyla postavena.

Čtěte také: V jihlavské zoo malí školáci ubili a ukopali plameňáka