1 Spojení Bratislavy s Košicemi

RegioJet už do Košic nejezdí. Vyštvali jste ho, kritizuje Sulík Fica

, , NOVÉ

Témata: , , , , ,

Soukromý železniční dopravce RegioJet z české skupiny Student Agency na konci ledna ukončí po více než dvou letech provoz svých dálkových vlaků mezi Bratislavou a Košicemi. Slovenský státní dopravce Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) totiž na stejné trase obnovil provoz vlaků kategorie InterCity (IC) a pro společnost podnikatele Radima Jančury by tak provoz linky mezi dvěma největšími slovenskými městy údajně nebyl dále ziskový. Na zrušenou linku RegioJetu už reagoval předseda strany Sloboda a Solidarita (SaS) Richard Sulík, podle kterého slovenská vláda soukromého dopravce z trati doslova vyštvala.

„Po politickém rozhodnutí opět zavést IC vlaky ZSSK, bohužel, není na trhu kvůli jízdnému zdarma v dotovaných rychlících dostatek platících cestujících na to, aby se komerční nedotované vlaky ve vnitrostátní dopravě na Slovensku dokázaly uživit,“ zdůvodnil své rozhodnutí RegioJet. Trh podle něj vzhledem ke státním zásahům nefunguje standardně.

ZSSK obnovila provoz IC vlaků, který byl v minulosti ztrátový, loni v prosinci po necelém roce od jejich zrušení. Návrat IC vlaků na 445 kilometrů dlouhou trať ze slovenské metropole do Košic prosazoval nynější šéf parlamentu a nacionalistické Slovenské národní strany Andrej Danko.

Danko před loňskými parlamentními volbami na Slovensku tvrdil, že nesnáší žluté vlaky a žluté autobusy, protože nejsou slovenské a že žluté vlaky a autobusy musejí pryč. Vlaky a autobusy žluté barvy na Slovensku provozuje právě RegioJet podnikatele Radima Jančury.

Na rozhodnutí RegioJetu stáhnout se z trasy mezi Bratislavou a Košicemi reagoval předseda SaS Richard Sulík ironickým komentářem pro server Aktuality.sk. „Vždyť kdo to kdy viděl, aby se na železnici motal nějaký soukromník, který nabídne lepší služby za nižší ceny. Ještě by se mohlo stát, že se někdo začne zabývat obrovskou přezaměstnaností ve státních železnicích a ztrátami, který z ní plynou,“ napsal Sulík.

Předseda SaS má jasno i o viníkovi celé situace. „Konkurence na slovenských kolejích je očividně strašidelná představa pro Andreje Danka, který má jinak ústa plná řečí o podpoře podnikání,“ opřel se Sulík do předsedy slovenského parlamentu, který „vyštval soukromého dopravce ze slovenských kolejí“. Svou vinu však prý nese i předseda vlády Robert Fico. „Fico dal vlaky jakože zadarmo, čímž je přeplnil a řádné cestující vytlačil do RegioJetu,“ napsal Sulík. Právě slovenský premiér společně s předsedou tamního parlamentu tak prý úspěšně drží slovenské železnice v minulém století.

Problém s jízdným zdarma

Dálkové vlaky mezi Bratislavou a Košicemi začal RegioJet na vlastní komerční riziko provozovat v prosinci roku 2014. Stalo se tak zhruba měsíc poté, co předchozí jednobarevná vláda premiéra Roberta Fica umožnila dětem, studentům a seniorům cestovat ve státem dotovaných vlacích na Slovensku zdarma. Jízda ve státem dotovaných rychlících mezi Bratislavou a Košicemi trvá déle než dálkovými vlaky RegioJetu nebo IC vlaky ZSSK, které stát naopak nedotuje.

RegioJet uvedl, že původně očekával smazání ztráty z provozu svých dálkových vlaků na zmiňované trase v letošním roce, pokud by nedošlo k návratu konkurenčních IC vlaků. Své rozhodnutí ohledně odchodu z tratě by soukromý dopravce přehodnotil v případě, že by stát částečně přispíval i na přepravu cestujících v komerčních vlakových spojích.

Slovenské ministerstvo dopravy v reakci na oznámení RegioJetu sdělilo, že je připraveno s dopravcem jednat a že je možné dospět k jiným než dopředu prostřednictvím médií ohlášeným řešením. Bližší informace úřad nezveřejnil, odmítl ale možnost zrušení bezplatného cestování ve vlacích pro vybrané skupiny obyvatel.

Většině ze zhruba stovky zaměstnanců, kteří se nyní podílejí na provozu vlaků RegioJetu na trase Bratislava-Košice, chce dopravce po ohlášeném zrušení spojů nabídnout zaměstnání v rámci své skupiny.

Soukromý dopravce také oznámil, že hodlá posílit své další aktivity na Slovensku. Plánuje další rozvoj vlakových spojů z východního Slovenska přes Ostravu do Prahy, jakož i na nové lince z Bratislavy přes Brno do české metropole. Posílit hodlá také autobusové linky na Slovensku, kde také provozuje státem dotované osobní vlaky na regionální trati z Bratislavy do Komárna.

Čtěte také: Jančura vytlačil slovenské vlaky InterCity z trati Bratislava–Košice

Jančura si s Kotlebou rozumí. Získal od něj na Slovensku licenci

, ,

Vážení diskutující,
Echo24.cz chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky urážlivé, vulgární, xenofobní, odkazy na jiné internetové stránky či takové příspěvky, které odporují obecné lidské slušnosti. Před vložením vašeho příspěvku prosím zkontrolujte, zda jste opravdu přihlášeni. V opačném případě se váš příspěvek ukáže jen na vašem monitoru, ale do diskuze se nezanese.