Pojištění odpovědnosti je stále důležitější součástí pojištění majetku
„Pojišťovny své produkty neustále upravují a doplňují o nové služby, mění se i legislativa. Zároveň klienti častěji modernizují své domácnosti nebo nemovitosti. Proto se vyplatí pojištění pravidelně aktualizovat“, říká Ing. Tomáš Reitermann z Úseku pojištění majetku a odpovědnosti v pojišťovně Kooperativa.
Na co si dát při pojišťování nemovitosti nebo domácnosti pozor, aby byl klient v případě nějaké škody dostatečně kryt?
Lidé poměrně často nevědí, co a proti jakým rizikům mají pojištěno. Jsou pak nepříjemně zaskočeni, když jim pojišťovna oznámí, že pojistné plnění nemůže vyplatit. Pokud si klient něčím není jist, měl by to hned ověřit u pojišťovacího poradce, který s ním smlouvu sjednává. Obrátit se na něj klient může i v průběhu trvání smlouvy, alespoň si znovu připomene její podstatné detaily. Klienti mnohdy spoléhají na letité smlouvy, které jsou již neaktuální. Například se zvýšila hodnota jejich majetku a oni nenavýšili pojistnou částku nebo se současná nabídka vztahuje i na nová rizika, jejichž pojištění nemají ve své smlouvě zahrnuto. Proto doporučujeme alespoň jednou za dva roky pojistnou smlouvu prověřit a aktualizovat.
Co nového pojišťovny klientům nabízejí?
Pojišťovny v posledních letech přišly s řadou podstatných vylepšení, která klientům přinášejí citelně vyšší komfort služeb. Kooperativa například rozšířila pojištění občanů o asistenční služby k pojištění majetku obdobně, jako je známe u pojištění motorových vozidel. Jsou určeny pro případ vzniku nouzové situace, například náhlé havárie, poruchy či potřeby zpřístupnit byt. Klientovi v takovém případě zajistíme služby řemeslníků, jako je elektrikář, instalatér, plynař, topenář, sklenář nebo zámečník. V ceně asistenčního zásahu je zahrnut i materiál nezbytný k odstranění nouzové situace. Pro letošní rok jsme připravili nové připojištění právní ochrany ve spotřebitelských vztazích, které je možné uzavřít v rámci pojištění domácnosti. Připojištění zahrnuje telefonické právní poradenství a úhradu nákladů například na služby právního zástupce, soudní poplatky nebo znalecké posudky, a to až do výše 200 000 Kč. Jedná se o případy ochrany v právních vztazích, ve kterých klient vystupuje jako spotřebitel a jejichž předmětem je movitá nebo nemovitá hmotná věc nebo služba. Pojištění tedy klient může využít například ve sporu souvisejícím s reklamací vadného zboží nebo vadně provedených služeb, včetně stavebních prací v rámci rekonstrukce apod.
Co když vytopím sousedy, srazím někoho při jízdě na kole či lyžích nebo způsobím jinou škodu?
K tomu je určeno pojištění odpovědnosti v běžném občanském životě. Z něj se hradí nejrůznější újmy, které by pojištěný neúmyslně způsobil kdekoli na území České republiky a dokonce i v případě cest po Evropě. Takže nejen v přímé souvislosti s provozem domácnosti, ale například při nakupování nechtěným rozbitím vystaveného zboží, nebo při návštěvě na majetku hostitele, při rekreačním sportu a podobně. Proto lze jen doporučit si současně s pojištění majetku uzavřít také pojištění odpovědnosti za újmu, jehož význam výrazně vzrostl v souvislosti s platností nového občanského zákoníku. V této souvislosti nabízíme i zvýšené limity plnění - až 15 milionů Kč.
Mění se nějak struktura pojistných událostí, setkali jste se s nějakými novými trendy v pojištění domácnosti či nemovitosti?
Fenoménem posledních let jsou především živelní kalamity, které opakovaně postihují území našeho státu a ohrožují prakticky veškerý majetek. Kvalita pojištění majetku proti katastrofickým rizikům (povodeň, záplava, vichřice, sesuv) je tedy jedním z nejdůležitějších indikátorů, kterými by se měl klient při výběru pojišťovny a produktu řídit. Časté jsou také krádeže z rozestavěných domů. Řešíme nejen krádeže stavebního materiálu, ale velmi často i již zabudovaného zařízení, jako jsou například kotle, radiátory či kuchyňské linky, včetně zabudovaných spotřebičů. Proto lidem doporučujeme kvalitní pojištění i pro rozestavěné domy, které je v produktech Kooperativy významně cenově zvýhodněno.