Babišova sólodebata na Primě. Jak blízko k televizi má?

Exkluzivní přístup

Babišova sólodebata na Primě. Jak blízko k televizi má?NOVÉ
Domov

Kristýna Novotná

Vicepremiér a ministr financí Andrej Babiš (ANO) v nedělním diskuzním pořadu TV Prima „Partie“ diskutoval coby jediný host sám se sebou. A svým vystoupením opět nabídl debatu, jaký je vlastně jeho vztah k této komerční televizi. Letos přitom ke stolu pouze s moderátorem pořadu zasedl už podruhé.

V loňském roce dramaturgové Partie dávali prostor jednotlivým politikům celkem běžně. V pořadu se bez oponenta objevil například i místopředseda TOP 09 Miroslav Kalousek, předseda ODS Petr Fiala, Tomio Okamura (dnes SPD), nebo ministr obrany Martin Stropnický (ANO). Letos zůstal tento výsostný přístup pouze vůči prezidentovi Miloši Zemanovi, Václavu Klausovi, premiérovi Bohuslavu Sobotkovi (ČSSD). A Andreji Babišovi.

Vedení Primy na tom nevidí nic zvláštního. „Nejde o žádnou mimořádnou událost. Pan Babiš v diskuzním pořadu vystoupil sám i v dubnu,“ řekla deníku ECHO24.CZ mluvčí FTV Prima Marie Fianová s tím, že se zřejmě jedná o iniciativu dramaturgů. Lídr hnutí ANO tak počtem solitérních výstupů předstihl i prezidenta, stejně je na tom pak se Sobotkou.

Privilegovaný přístup

Nejedná se přitom o ojedinělý případ, který naznačuje, že vztahy mezi Babišem, jeho hnutím a touto komerční televizí jsou přinejmenším nadstandardní. Množí se i indicie, které ukazují na privilegovaný přístup nejenom v politické sféře, výhody mají i jeho firmy. V hlavní zpravodajské relaci televize Zprávy se objevila zjevná reklama na časopis Téma, který patří do Babišova mediálního koncernu Mafra. Možností, že šlo o nevhodný tzv. product placement, se posléze zabývala i Rada pro rozhlasové a televizní vysílání.

Bezplatný regionální týdeník 5plus2, svého času hlásná trouba Agrofertu, zase sponzoruje primácký pořad o vaření „Prostřeno!“. Páteční vydání listu také obsahuje pravidelně přílohu o poslední odvysílané epizodě. Upoutávky na pořady televize Prima se objevují i v dalším Babišovu médiu – na Rádiu Impuls, upozornil pak server Svobodné fórum.

Živá je proto také diskuze ohledně skutečného vlastnictví Primy. Právě Svobodné fórum například na jaře informovalo o tom, že jednání Babiše s vedením Primy o koupi televize již probíhají. Šéf ANO ale spekulace o tom, že by TV Prima či její část koupil –a zároveň se třeba zbavil Rádia Impuls – vyvrací. „V mediální sféře už nic kupovat nebudu,“ prohlašoval například koncem května.

Babiš chtěl Primu od začátku

Dříve ovšem mluvil trochu jinak. Například na konci června 2013 – poté, co oznámil koupi Mafry – prohlásil, že by chtěl mít do tří let největší mediální dům v Česku. Od svého nástupu do politiky se netajil tím, že by rád své mediální portfolio, které obsahuje tištěné deníky, zpravodajské servery i rádio, rozšířil právě o komerční televizi. Zájem o Primu měl od začátku, ta ale nebyla tehdy na prodej.

Dále se mluvilo o možné koupi TV Barrandov, později i o televizi Nova. Babiš v rámci Mafry sice vlastní hudební kanál Óčko, opravdu velká televize s celoplošným dosahem mu chybí.

Další indicií mohou být peronální otázky, konkrétně personální výměna na místě obchodního ředitele Primy. Od dubna převzal řízení obchodu Ladislav Dianiška, který dříve působil na obdobné pozici v Kosteleckých uzeninách, které spadají do skupiny Agrofert.

Miliardáři už spolupracují na trhu s rozhlasovou reklamou

A jsou tu i další spojitosti. Televizi Prima vlastní polovičním podílem miliardář a podnikatel Ivan Zach a švédská mediální skupina MTG. S Ivanem Zachem přitom Babiše pojí úzká spolupráce na poli rozhlasové reklamy. Od ledna letošního roku totiž společnost Radio United Services, která patří do skupiny GES, zajišťuje Babišovu Rádiu Impuls reklamu. Pod Radio United Services současně přešla i Zachova síť rádií, kterou tvoří Kiss, Country Radio a Beat, dále Rádio 1, Spin a Signál.

Do konce loňska zmíněná rádia v prodeji reklamy řadu let zastupovala společnost Regie Radio Music ve vlastnictví mediálního koncernu Lagardère. Oba miliardáři spojením mediálního zastoupení svých rozhlasových stanic tak výrazně posílili svou pozici na českém trhu s rozhlasovou reklamou. Pod Zacha přitom přešel i prodej reklamy na hudební televizi Óčko.

Čtěte také: ‚Tak rychlé a jednoduché.‘ Konference o EET bez oponentů

Babiš se rozohnil: Evropa páchá sebevraždu

Z ANO se stala trvalka