Další miliardy pro České dráhy? Soukromí dopravci se bouří

Nenasytné dráhy

Další miliardy pro České dráhy? Soukromí dopravci se bouříNOVÉ 1
Domov
Kristýna Novotná
Sdílet:

Vláda přiklepla krajům miliardové dotace na financování regionální železniční dopravy. Čerpání peněz ze státní kasy přitom není podmíněno vypsáním žádné soutěže. Proti tomu protestují soukromí dopravci, podle nichž je návrh ministerstva dopravy likvidační a hrozí, že peníze od státu fakticky potečou pouze Českým dráhám (ČD) stejně, jako tomu bylo před deseti lety.

„Materiál krajům neukládá povinnost soutěžit, to znamená, že získané prostředky kraje využijí k dalšímu prodloužení nevýhodných smluv s ČD a o linky se soutěžit nebude. Soutěže přitom významně tlačí náklady dolů a kvalitu dopravních prostředků naopak nahoru,“ uvedla deníku ECHO24.cz Petra Valentová z Leo Express.

Ceny za služby dopravců by se v případě, že by kraje vypsaly výběrová řízení, přitom mohly podle Leo Express snížit až o třetinu. „To dokazují všechny doposud vypsané tendry. Například na linku Plzeň – Most jsme v soutěži podali o 30 % levnější nabídku, než kolik kraj platí v tuto chvíli za stejné služby ČD,“ dodala Valentová.

Podle šéfa resortu Dana Ťoka (ANO) jde v dokumentu předně o financování krajských železnic v letech 2020 až 2034, nikoli o to, jakým způsobem se železniční spoje zabezpečí. Možnost vypsání tendru, či přímé zadání určitému dopravci chce nechat ministr na rozhodnutí vedení kraje.

„V dálkové dopravě, kterou má ministerstvo na starost, rozhodně chceme soutěžit. Vypsali jsme soutěž na první dálkovou linku (Plzeň-Most) a počítáme s další sérií soutěží na státem dotované rychlíky. Není ale rolí ministerstva diktovat centrálně krajům jak mají zabezpečit dopravu v regionech a vybírat provozovatele,“ sdělil deníku ECHO24.cz mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

„Pokud jde o legislativní rámec, žádná povinnost soutěžit dotovanou veřejnou železniční dopravu není evropskou legislativou stanovena. Evropské právo umožňuje jak přímé zadání, tak možnost soutěže. Většina evropských států přitom využívá přímé zadání, nebo kombinuje oba modely,“ dodal mluvčí.

Vláda dokumentem Způsob řešení organizace a financování regionální železniční dopravy po roce 2019 navazuje na deset let staré tzv. železniční memorandum. Stát se v něm tehdy zavázal prostřednictvím ministerstva dopravy spolufinancovat provoz regionálních spojů.

Krajům slíbil každoroční účelovou dotaci 2,6 miliardy korun plus inflační navýšení. Zakázky na obsluhu vlakových linek se ale záhy zadaly bez výběrového řízení přímo Českým drahám, čímž se zakonzervoval stav trhu na dlouho dopředu. Soukromí dopravci se bojí, že by se to teď mohlo opakovat.

Částka poskytnutá státem by se podle návrhu ministerstva měla nyní ještě zvýšit na téměř 2,9 miliardy korun ročně. Krajům to má pokrýt předchozí výpadek způsobený tím, že se v letech 2011 až 2013 částka o inflaci nezvyšovala.

45 miliard pro České dráhy?

Celkem je ve hře podle šéfa železničního dopravce RegioJet Radima Jančury zhruba 45 miliard korun, které chce stát rozdat bez kontroly krajům. Před hlasováním ministrů se také nechal slyšet, že pokud návrh projde, měl by odstoupit ministr financí Andrej Babiš (ANO). Podle mluvčího dopravce Aleše Ondrůje výzva i nadále platí.

„Stát jako dobrý hospodář musí určit, jak mají kraje nakládat s prostředky daňových poplatníků při objednávání dotovaných regionálních spojů. Jedinou cestou jsou transparentní výběrová řízení, která prokazatelně vedou k úspoře dotací o 20-30 % a k vyšší kvalitě pro občany,“ komentoval Jančura.

„Vláda chce rozdat 45 miliard Kč – zaváže tím další vlády na 15 let – a nezajímá ji, zda budou využity efektivně. Pokud takové rozhodnutí projde, vyzývám ministra financí, aby odstoupil. Proč bychom měli platit daně v zemi, kde se vláda chová neuctivě k daňovým poplatníkům,“ dodal podnikatel.

Původní návrh ministerstva dopravy zmiňoval tři varianty. Nejúspornější počítala s tím, že stát bude dotovat každé tři koruny vynaložené kraji jednou korunou ze státního rozpočtu. Naopak nejštědřejší počítal s tím, že stát doplatí polovinu peněz vynaložených kraji. Na definitivní podobě se ministerstvo v minulém týdnu dohodlo s předsedou vlády Bohuslavem Sobotkou a zástupci krajů.

Mezi kraji v současnosti panuje výrazný rozdíl ve výši udělené dotace – největší podíl státních peněz k vlastním financím dostal podle údajů ministerstva z roku 2014 Královéhradecký kraj. Ke svým 367 milionům korun od ministerstva dopravy dostal více než 270 milionů korun.

Zatímco poměr státních dotací k vlastním vynaloženým penězům v Královéhradeckém kraji dosáhl více než 41 procent, v nejslabším Karlovarském kraji to byla pětina vynaložených peněz. Příspěvky pro jednotlivé kraje by se podle nové koncepce měly sjednotit – dotace od státu na regionální spoje by měly pokrýt třetinu celkových nákladů.

Čtěte také: Jančurovy žluté autobusy zablokují Berlín a Brusel

Bratislava-Vídeň za 8 minut? Ultrarychlá dráha Hyperloop míří na Slovensko

Vlak projel bez strojvedoucího čtyři stanice

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články