Jančura tvrdě válčí se slovenskými politiky

Boj o lukrativní byznys

Jančura tvrdě válčí se slovenskými politikyNOVÉ 1
Ekonomika
Tomáš Pergler
Sdílet:

Podnikatel Radim Jančura se znovu pustil do slovenských politiků, a to hned na několika frontách. Obvinil vládu premiéra Roberta Fica z nadržování státním dráhám a pohrozil, že stáhne vlaky RegioJet z trati Bratislava-Košice. Současně bojuje proti šéfům samospráv ve dvou krajích, kteří nesouhlasí s udělením licencí pro jeho autobusové linky. Podobně jako v Česku sází na kampaň proti údajné zkorumpovanosti politiků a výzvy přes média.

„Pokud ministr dopravy Počiatek během několika dnů nevyřeší provoz ztrátových vlaků IC ZSSK, je RegioJet připraven v prosinci odejít z linky Bratislava-Košice,“ pohrozila Jančurova společnost minulý týden v tiskové zprávě. Podnikatel namítá, že státní společnost ZSSK má příjmy pouze z dotovaných spojů a z nich nelegálně dotuje ztrátové expresní vlaky Inter City. „Je to nezákonné a striktně to zakazuje evropská i slovenská legislativa,“ zdůraznil.

Jančurovy výtky proti cenovému dumpingu ZSSK kontrastují s faktem, že jeho vlaky nabízejí levnější jízdné. Ceny RegioJetu ve směru Bratislava Košice začínají od 9 eur, se státními drahami se dá jet nejméně za 12,90 eur. Majitel skupiny Student Agency ale neskrývá, že v jádru mu nejvíc vadí Ficův cenový populismus. Slovenští studenti a důchodci jezdí od loňska ve vlacích zadarmo. Úleva se týká i rychlíků, ovšem ne těch expresních. „Vlaky IC ZSSK byly ztrátové ještě před příchodem RegioJetu na trasu Bratislava – Košice. Navíc po zavedení tzv. jízdného zdarma pro vybrané sociální skupiny v dotovaných vlacích ZSSK rychlík, odešla řada cestujících právě do těchto vlaků využít cestování zdarma,“ uvedl pro ECHO24.cz mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

ZSSK nařčení z křížových dotací tvrdě odmítlo. „RegioJet demagogicky a nepravdivě uvádí různé teorie o podnákladových cenách v IC vlacích ZSSK. Pokud pan majitel RegioJetu zjistil, že ztrátu, kterou vyrábí svými IC vlaky, respektive špatnou podnikatelskou strategií, neunese a zastaví komerční žluté vlaky, je to jeho podnikatelské rozhodnutí,“ reagovaly slovenské dráhy.

Faktem je, že i Jančura ročně získává od slovenské vlády miliony eur, od roku 2011 totiž provozuje dotovanou trať Bratislava-Komárno. Zdůrazňuje však, že dotace je striktně vázaná na tuto trať. Brzy se RegioJet bude moci utkat o ještě lukrativnější dotovanou železniční linku Bratislava-Zvolen-Banská Bystrica. Slovenské ministerstvo dopravy vydalo koncem září předběžné oznámení o tendru.

Státní dráhy těží z toho, že získala bývalého vrcholného manažera RegioJetu Marka Bičana, který Jančurovi rozjížděl železniční byznys na Slovensku. Expert, který je v současnosti u ZSSK manažerem IC a EC vlaků, zná slabiny svého bývalého zaměstnavatele. Na svém facebookovém profilu například 9. října zveřejnil korodující podvozky vlaků RegioJetu s komentářem: „Do zrezivění při 160 km/h, vážení cestující.“ Téma bezpečnosti v Jančurových vlacích se na Slovensku diskutovalo už letos v březnu, kdy jeden ze strojvůdců RegioJetu téměř zavinil srážku vlaků u Bytče, když nedbal na návěstidlo se zákazem, zničil výhybku a dostal se na kolej, na níž jel v protisměru vlak ZSSK. Soupravy nakonec zastavily necelých 200 metrů od sebe.

Jančura také vede dlouhodobý spor s představiteli Bratislavského a Nitranského kraje kvůli licencím na autobusovou linku Bratislava-Banská Bystrica. Frekventovaný spoj v minulosti zprovoznil jen díky souhlasu banskobystrického župana, extrémního nacionalisty Mariána Kotleby. Proti žlutým autobusům vystoupil i krajský prokurátor v Nitře, který podal protest s odkazem na to, že Jančura ve skutečnosti provozuje na zmíněné trati více linek a měl by zažádat o několik licencí. Za českého podnikatele se však postavilo ministerstvo dopravy (tedy ten resort, na který Jančura tlačí kvůli vlakům). RegioJet reagoval vyhlášením, že vyhrál další kolo boje proti korupci v krajích.

Už v lednu spustila společnost kvůli sporům o autobusové licence na Slovensku billboardovou kampaň. „Vítejte v kraji korupce a klientelismu,“ hlásal slogan, pod nímž Jančura upozornil na jména dotčených regionálních politiků a vyzýval, aby mu lidé mailem nahlásili osobní zkušenost s klientelismem. V Česku je Jančura členem správní rady Nadačního fondu proti korupci, založeného burzovním podnikatelem Karlem Janečkem.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články