Výrobce smrtících airbagů podcenil bezpečnost a teď se kaje

Hodně velký problém

Výrobce smrtících airbagů podcenil bezpečnost a teď se kajeNOVÉ 1
Ekonomika
Tomáš Pergler
Sdílet:

Co může nejvíc zkazit renomé firmě, jejíž výrobky mají zachraňovat lidské životy? Když tyto výrobky několik lidí usmrtí a více než stovku zraní. Přesně to se stalo japonské společnosti Takata, od níž pochází asi pětina airbagů v automobilech na celém světě. Nejméně osm obětí, které po příliš prudkém rozvinutí záchranných vaků létaly kovové a plastové součástky, a další svolávací vlna pro miliony aut přiměla ve čtvrtek šéfa firmy, aby se poprvé osobně omluvil.

„Omlouvám se za to, že jsem nebyl schopen komunikovat přímo už dříve a omlouvám se také za lidi, kteří zemřeli nebo byli zraněni. Je mi líto, že naše výrobky ublížily zákazníkům, přestože jsme dodavatelem bezpečnostních produktů,“ řekl prezident společnosti Šigehisa Takada na tiskové konferenci a na několik vteřin se společně s dvěma dalšími členy vedení uklonil. Už dříve se společnost omluvila prostřednictvím tiskových zpráv a inzerátů.

Veřejné gesto ale následovalo až po zveřejnění zprávy amerického Senátu, podle níž zaměstnanci firmy věděly o problémech airbagů už několik let předtím, než se objevily zprávy o prvních nehodách. Provozní kontroly kvality ve společnosti prý ukazovaly na poruchovost airbagů už v roce 2001. Takata dostala zprávu o třech nehodách zaviněných špatným nafukováním vaků na začátku roku 2007, čekala ale více než rok, než svolala první vozy k opravě. Zpráva senátního výboru pro hospodářství, vědu a dopravu, také uvádí, že firma zastavila po celém světě bezpečnostní audity, aby ušetřila.

Přibývající incidenty nakonec vedly k největší postupné svolávací akci automobilů v historii Spojených států. Národní dálniční úřad pro dopravní bezpečnost nařídil opravu odhadem 34 milionů vozů. Další tři miliony aut povolaly ve čtvrtek automobilky Toyota a Nissan. Problémy s airbagy nejvíce postihly právě Toyotu, která už stáhla dohromady téměř 11 miliónů aut. Svolávací akce se ale týkají i vozů v Evropě a evropských výrobců, majitele několika set tisíc aut musela oslovit například BMW.

Automobilka Fiat Chrysler Automobiles tento týden oznámila, že vymění dodavatele airbagu na místě řidiče u čtyř milionů stažených aut. Důvodem byly přetrvávající obavy z dusičnanu amonného jako poháněcí látky, který ve svých nafukovacích zařízeních používá Takata. Japonská společnost přesto prohlásila, že tuto látku bude dál používat. Oficiální příčina poruchovosti airbagů dosud nebyla odhalena a vedení Takaty ve čtvrtek prohlásilo, že neví, jak dlouho bude pátrání ještě trvat.

Akcie Takaty na japonské burze za posledních 12 měsíců ztratily podle agentury Bloomberg více než třetinu hodnoty. Veřejný tlak na společnost tento týden vystupňovala výzva amerického senátora Richarda Blumenthala, aby Takata založila fond pro oběti nehod podle vzoru automobilky General Motors, která takto odškodnila oběti nehod zaviněných vadným spínačem zapalování.

Sdílet:

Hlavní zprávy