Kurovice: Po zavedení EET musí obchod provozovat obec

Kurovice na Kroměřížsku

Kurovice: Po zavedení EET musí obchod provozovat obecNOVÉ
Ilustrační foto Foto:

FOTO: Shutterstock

1
Domov
Echo24
Sdílet:

V Kurovicích na Kroměřížsku provozuje obchod se smíšeným zbožím po nedávném zavedení elektronické evidence tržeb (EET) obec. Bývalý provozovatel nechtěl do zavedení EET investovat, obec už navíc předtím ztrátový obchod dotovala 3000 Kč měsíčně. Od 1. března ho provozuje sama, řekla ČTK starostka Kurovic Lenka Koutná.

„Vzali jsme si pod sebe vybavenou prodejnu, zatím do konce letošního roku. Nechtěli jsme nechat hlavně starší občany bez možnosti, aby si nakoupili. Ne každý z nich totiž žije s rodinou, která se jim o nákupy postará,“ uvedla Koutná. Obchod je v obci s asi 260 obyvateli otevřený dopoledne. Pokladny napojené na EET nemá, na obce se totiž EET nevztahuje.

Podle Koutné je cílem obce, aby obchod nebyl ztrátový. „Snad se to podaří, obchod má pravidelnou klientelu. Museli jsme to zkusit, základní služby musí v dědině zůstat zachované. Jakmile by se obchod jednou zavřel, těžko bychom ho znovu otevírali,“ řekla Koutná.

Podobná situace nastala v další vesnici na Kroměřížsku, v Třeběticích. Tamní obchod také neměl mnoho zákazníků. „Nájemce obchodu nechtěl investovat další peníze do zavedení EET. Od konce února tak obchod nemáme,“ řekla ČTK hospodářka obecního úřadu Ludmila Stratilová.

Obec podle ní hledá další možnosti. Nový nájemce obchodu se ale podle Stratilové zatím nepřihlásil. „Aspoň na čas to zkoušíme vyřešit pojízdnou prodejnou, jezdí sem s pečivem i s masem,“ dodala Stratilová.

Malý obchod zanikl také v krajském Zlíně, a to ve čtvrti s typickými baťovskými domky. „Je nám to moc líto, chodili jsme tam roky pro rohlíky a když nám něco chybělo. Mělo to své kouzlo. Je škoda, že zanikají takové malé obchody a zůstávají jen velké markety,“ řekl ČTK jeden ze starousedlíků.

Na EET si zvyká také majitelka obchodu s chovatelskými potřebami ve Vizovicích na Zlínsku Hana Outratová. „Někdy se to ‚seká‘, tak dvakrát nebo třikrát denně to vypadne, je to chyba komunikace se serverem. Musí se to pak poslat znovu,“ uvedla Outratová, které vadí zejména velká spotřeba papíru. „Kotouček v pokladně vydrží maximálně dva dny, dřív jsem ho měla i 14 dní. Zákazníci navíc účtenky nechtějí, všude se tady válely, tak jsem zavedla i speciální koš,“ řekla Outratová.

Větší řetězce zatím s EET výraznější problémy nemají. „Dolaďují se jen drobné detaily. V podstatě to šlape, všechno máme evidované,“ uvedla Eliška Grúňová, hlavní účetní Jednoty – spotřebního družstva, které ve Zlíně provozuje supermarket Terno a dalších 16 prodejen na Zlínsku.

Potíže nemá ani kroměřížská společnost ENAPO Obchodní, která má v ČR asi 250 vlastních prodejen a dalších zhruba 150 provozují obchodníci na sebe pod značkou firmy. Ve Zlínském kraji je těchto prodejen asi 80. „Nějaké drobné výpadky sítě se objevily, mohlo to být i výpadkem internetu. Nejednalo se ale o nic zásadního,“ řekl obchodní ředitel firmy Ivo Pešák. Žádný z obchodníků, kteří s ENAPO spolupracují, podle něj neskončil.

Čtěte také: Další dodatečná upřesnění finanční správy k EET. Nyní pro spolky

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články