Česká potravina. Jurečka chce podpořit domácí produkci
Proti globálnímu trhu
Od příštího roku se zákazníci setkají na pultech obchodů s novým označením, které má pomoci domácím výrobcům. Značku „česká potravina“ si budou moci na výrobky dát všichni ti, jejichž potraviny mají aspoň 75 procent složek z české provenience. Nové značení umožní vyhláška, kterou připravilo ministerstvo zemědělství.
Ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL) systematicky usiluje o to, aby zákazníci při nákupu sáhli po českých výrobcích. K nákupu tuzemských potravin vyzval už v létě v reakci na ruské sankce vůči Evropské unii. Přišel také s nápadem, aby domácí zboží upřednostňovaly české jídelny. Nyní svoji myšlenku vtělil do vyhlášky o způsobu označování potravin.
„Potravinu je možné dobrovolně označit slovy česká potravina, pokud výrobek byl vyroben na území ČR, provozovatelem potravinářského podniku usazeným na území ČR a nejméně 75 procent složek k jeho výrobě pochází z ČR,“ uvádí vyhláška, kterou musí ještě odsouhlasit vláda. Do praxe se má dostat příští rok společně v těsné návaznosti na novelizovaný zákon o potravinách, který bude účinný od 1. ledna 2015.
Nové označení nebude oproti svým zavedeným předchůdcům omezené kvalitou, krajem ani velikostí podniku, který danou potravinu vyrábí.
Označením „český potravina“ rozšíří ministerstvo zemědělství soubor značek, které propagují tuzemské výrobky už nyní. Od roku 2003 se čeští spotřebitelé setkávají se značkou Klasa, která anoncuje kvalitní české výrobky. O jejím udělení konkrétním produktům rozhoduje komise složená ze zástupců resortu zemědělství, dozorových orgánů nebo vysokých škol.
Od roku 2010 pak existuje projekt Regionální potravina, ve kterém ministerstvo zemědělství podporuje malé a střední podniky v jednotlivých krajích. Označené spojené s modrozeleným logem je vyhrazené pro výrobky, které jsou složené minimálně ze 70 procent z tuzemských surovin. Má zdůrazňovat vazby k danému kraji a do udělení značky tu mluví kromě ministerstva zemědělství také Agrární komora ČR a kraje.
Označení i pro výrobky Babišova Agrofertu
Nové označení nebude oproti svým zavedeným předchůdcům omezené kvalitou, krajem ani velikostí podniku, který danou potravinu vyrábí. Producenti s ním budou moci označit všechno, co má dostatečně – tedy aspoň ze 75 procent – český původ. Svoje výrobky si s ním bude moci ve velkém opentlit například Jurečkův vládní kolega a majitel holdingu Agrofert, vicepremiér Andrej Babiš (ANO).
Hned u vchodu do obchodu se mají zákazníci setkat s pěticí zemí, od kterých daných obchodních odebírá zboží v největší míře.
Vyhláška kodifikuje například i to, jak mají výrobci informovat o možném nezáměrném výskytu alergenů. Nebo to, jak mají spotřebitelů vyznačit potraviny či jejich složky, které jsou geneticky modifikovaným organismem nebo jsou z něho vyrobeny.
Kromě toho vyhláška obsahuje také vzorovou tabulku, se kterou se budou lidé nově setkávat ve všech větších prodejnách potravin. Hned u vchodu do obchodu se mají zákazníci vidět pětici zemí, od kterých daný obchodník odebírá zboží v největší míře. Jako druhý údaj tu má být pak uvedené procento tržeb z prodeje potravin od těchto dodavatelů na celkových tržbách.