Film s Bartoškou jako vábnička na voliče ANO. Producenti jsou proti
DALŠÍ KRITIKA KANDIDÁTA DO SENÁTU
Před pár dny musel kandidát do Senátu za ANO v Pardubicích Jaroslav Menšík nechat odstranit obří billboard, protože neměl všechna potřebná povolení. Teď už se rýsuje další možný problém, který jeho předvolební kampaň provází. V rámci ní totiž Menšík promítal film Teorie tygra, podle producentů k tomu ale neměl povolení. Menšík problému nerozumí, za promítání totiž zaplatil. Stejně tak jakékoliv pochybení odmítá společnost, která pro něj promítání pořádala.
„Zaznamenal jsem diskuzi na Facebooku, ale nechápu to. Objednali jsme si v hnutí ANO promítání a mám to vyfakturované,“ uvedl serveru Echo24.cz Menšík. Na sociální síti na možný problém upozornil novinář David Macháček. Sám Menšík to ale považuje za lživou kampaň, a proto také na Facebooku uveřejnil vystavenou fakturu.
Promítání se ale nelíbí producentům filmu společnosti Logline Production. „My máme uzavřenou exkluzivní smlouvu o distribuci filmu. Pan kandidát má zřejmě uzavřenou smlouvu, že ho může promítat. Naše společnost si ale vymínila právo, že nechceme, aby byl film promítán v rámci předvolební kampaně bez předchozího souhlasu,“ uvedl serveru Echo24.cz hlavní produkční společnosti Petr Erben.
Zaplacená faktura
Na vystavené faktuře, kterou Menšík sdílel, figuruje na jedné straně distributor filmu CinemArt a na druhé Mobilní kino Cinema Time. Právě Cinema Time pro Menšíka promítání zajišťovala. Za celkem čtyři promítání zaplatila společnost 12 tisíc korun. Podle CinemArt tím ale nevzniklo právo promítat film v rámci předvolební kampaně.
„CinemArt dal v tomto případě souhlas s projekcí pro veřejnost na základě standardní objednávky kina k veřejné projekci filmu za standardních finančních podmínek. Žádné informace o spojení s politickou kampaní jsme od kina neobdrželi,“ uvedl serveru Echo24.cz tiskový mluvčí CinemArt Petr Slavík. K promítání filmu pro politické účely by byl společnosti CinemArt skutečně třeba souhlas producenta.
Podle Jana Motyčky ze společnosti Cinema Time je ale vše v pořádku. „Za jedenáct let, co se v tomto pohybuji, jsme promítali 600 filmů, za které jsme zaplatili cca 3 miliony. Takže vím, že z naší strany je vše v pořádku. Já s producenty nikdy nekomunikuji, jedině s distributorem a tomu jsme za promítání zaplatili. Distributor se navíc nikdy neptá, komu to promítáte a zda je to třeba pod záštitou automobilky nebo nemocnice,“ uvedl pro server Echo24.cz Motyčka.
Problém by podle něj byl, kdyby na plakátu, na který k promítání lákali, byla fotografie Jiřího Bartošky, který ve filmu ztvárnil hlavní postavu, nebo pokud by byly v rámci kampaně použity ukázky z filmu. „Stejně tak jsem před lety organizoval například promítání Markéty Lazarové pro TOP 09,“ dodal.
Zdá se, že nejvíce vadí, že by si distributora nebo producenta mohl někdo spojovat s politickou propagací. „Samotná projekce filmu neznamená, že film, jeho tvůrci nebo CinemArt podporují daný politický subjekt,“ uvedl Slavík. „Neznamená to, že máme něco proti hnutí ANO. My prostě z principu nechceme, aby byl ten film s politikou spojován. Film má bavit, nemá propagovat hnutí nebo stranu,“ dodal Erben.
Nechtěné spojení s kandidátem
Právě to vidí jako zásadní problém odborník na autorské právo Ivo Telec. „Pokud jde o volební kampaň, tak už se nejedná o klasické promítání, protože do toho vstupuje pověst těch dotčených lidí. Režisér, producent nebo třeba i herec se například veřejně vyjádří proti nějaké straně a pak najednou jeho film promítají na předvolební akci jejího kandidáta. On sám pak může být nevěrohodným, že se proti něčemu veřejně staví, ale za promítání pak bere peníze,“ uvedl serveru Echo24.cz Telec.
V takovém případě tu platí určité omezení promítání, podobně se podle něj nesmějí použít filmy pro reklamní účely nebo v pornografii. „Ten pořadatel by měl vědět, že se v případě takovéto ‚seance‘ může promítání někoho dotknout. Protože se nejedná o standardní promítání. Vybrali tento film, protože je atraktivní, nový a naláká lidi,“ dodal Telec a jako analogický případ uvedl promítání filmů na akcích tzv. šmejdů, kteří prodávali starým lidem například nádobí.
Aby mohl ale posoudit tento konkrétní případ, musel by vidět uzavřené smlouvy. „Pokud se jednalo o standardní objednávku, mělo by jít tedy o standardní promítání, což politická kampaň není. Ale nemohu tento konkrétní případ soudit,“ dodal.
Proti promítání filmu v rámci politické kampaně se na Facebooku vymezil i režisér snímku Radek Bajgar. „Tady pán objíždí Pardubicko s naším filmem, což je od něj hezké, ale rozhodně to neznamená, že by tvůrci filmu jeho kandidaturu jakkoli podporovali. Pána neznám, strana spíš podezřelá. Jediný, kdo film v rámci své kampaně promítá s mým souhlasem, je Jan Holásek (nezávislý) – ozval se mi, sešli jsme se, věci probrali,“ napsal Bajgar.
Krajské vedení hnutí ANO zatím kritiku neřeší. „Z mého pohledu už je to tak trochu hon na pana Menšíka. Pro mě je důležité, že existuje smlouva a že společnost Cinema Time, která tu projekci zajišťovala, říká, že má povolení a že tu není žádné omezení,“ uvedl serveru Echo24.cz předseda krajské buňky hnutí ANO Jan Řehounek. „Bohužel ta smlouva je tajná, nikdo mi ji neukázal a neviděli ji ani novináři, se kterými jsem hovořil. A dokud neuvidím tu smlouvu, tak mohu těžko hodnotit, zda je tu problém,“ dodal a připustil, že jak kritika kvůli obřímu billboardu, tak nyní kritika ohledně promítání filmu dopadá na hnutí ANO negativně.
Pardubická buňka totiž před pár dny řešila obří billboard, který si nechal Menšík umístit na Masarykově náměstí v Pardubicích. Neměl k němu totiž veškerá potřebná povolení, a proto musel být reklamní poutač odstraněn. Menšík byl přesvědčen, že je vše v pořádku, jak už dříve potvrdil serveru Echo24.cz, umístění billboardu za něj totiž zařizovala mediální společnost.