Agrofert útočí na řetězce. Zasáhl ale sám sebe

Test kvality potravin

Agrofert útočí na řetězce. Zasáhl ale sám sebeKOMENTÁŘ 1
Komentáře
Petr Holub
Sdílet:

Internetové noviny iDnes minulý týden informovaly, že „se do Česka dostávají potraviny v nižší kvalitě, než jakou mají v Rakousku a Německu. Týká se to zejména privátních značek obchodních řetězců.“ Na této informaci je nejdůležitější, že ji přinesly noviny z mediální divize Agrofertu, největšího výrobce tuzemských potravin.

Proto jsme na náměstích nemrzli

Stěžovat si na nízkou kvalitu potravin, která je mnohem horší než u západních sousedů, patří k současnému folklóru. Běžné jsou i nářky, že za všechno mohou řetězce, které za více peněz nabízejí chudým Čechům nižší kvalitu než bohatým Němcům. Není divu, také řetězce jsou německé. Takový obraz světa, respektive jeho potravinářské sféry, je tím, co nás snad nejvíc trápí od dob listopadového převratu. Tak za nastolení takových poměrů jsme určitě nemrzli na náměstích a nezvonili klíči.

Článek z iDnesu, který exkluzivně spolupracuje se spotřebitelským sdružením dTest, tedy jen opakuje obvyklý stereotyp. Možná proto výsledky průzkumu nekriticky převzala i další tuzemská média. Důkazy pro jeho tvrzení by ovšem uměl najít běžný návštěvník pohraničních supermarketů během půlhodiny. Sdružení dTest prostě zjistilo, že značkové potraviny velkých firem typu Nestlé jsou stejné, i když je člověk koupí v Německu, Rakousku nebo u nás. Jiné to je u privátních značek, které používají řetězce Kaufland a Billa. Tam je často kvalita zboží prodávaného v Česku nižší, týká se to třeba toastového chleba, párků, limonád a podobně. Vyrábí se z horších surovin a ještě se při přípravě častěji používají dochucovadla a jiné chemické látky. Faktem je ovšem i to, že rozdíly jde vyčíst z obalu. Pro dTest jsou tato zjištění vážná. Prostě by se neměly ve stejném obalu prodávat různé potraviny.

Podnikový zpravodaj v akci

Informace z iDnes stojí za to pročíst pozorně podle pravidla: „Nic není takové, jak vypadá na první pohled“. Pro druhý pohled je klíčová otázka, proč se informační bulletin Agrofertu zaměřil na privátní značky řetězců. Řetězce jsou hlavním odběratelem produkce koncernu a každého tedy logicky napadne, že Agrofert chce zahraniční obchodníky přitlačit k tomu, aby víc odebírali jeho produkci. Je přece známo, že výrobky Babišova koncernu měly potíže při prodeji pod privátní značkou Pikok, kterou používá řetězec Lidl, protože se v nich nacházely kusy kovu. Je dost pravděpodobné, že se výrobky Kosteleckých uzenin či kombinátů v Krahulčí a Kroměříži od té doby pod značkou Pikok neprodávají, s výjimkou levných tvrdých salámů.

Pozoruhodný je fakt, že při průzkumu privátních značek zůstal Lidl stranou, i když je jejich protagonistou. Právě v Lidlu dávají privátní značky jednoznačně najevo, že se potraviny vyrábějí pod stejnou normou v Česku, Německu i ve Francii. Kdyby dTest našel nějaké rozdíly, nepochybně by o nich informoval. Zřejmě nenašel. Tak se soustředil na značky K-Classic v Kauflandu a Clever v Bille, které však nejsou klasickými privátními značkami, spíše jen upozorňují na výhodné nákupy v dané zemi. Řetězcům se dá vyčítat leccos, ale v případě značek K-Classic a Clever dělají to, co po nich chtějí tuzemští politici a potravináři. Vybírají z nabídky převážně českých potravin, které se vyrábějí z důvodu úspor v nižší kvalitě. Požadovat po nich stejnou kvalitu jako v Německu fakticky znamená, že voláme po posílení importu, který válcuje tuzemský trh i bez těchto pomýlených výzev.

Další test v Agrofertu?

Analytici dTestu a deník iDnes neinformovali o kvalitě výrobků z Agrofertu, které se prodávají pod firemními značkami Kauflandu a Billy. Přitom se podle publikovaného testu dá předpokládat, že by ve srovnání se svými rakouskými nebo německými protějšky také dopadly špatně. Třeba máslo pro Billu vyrábí Mlékárna Hlinsko ze stáje Agrofertu a předem je možné říci, že by ve srovnání s rakouským máslem Billa neobstálo. Neuvádí třeba regionální původ mléka a nezaručuje, že se krávy krmí pouze trávou nebo senem a že nemusí konzumovat siláž.

Lze tedy doporučit další díl průzkumu, který by přinesl informace o tom, jaké potraviny dodávají řetězcům Agrofert i další velké české koncerny, a srovnal je s cizinou. Byla by to cennější informace než prosté konstatování, že se za hranicemi dá nakupovat lépe.

Další zajímavé články si přečtěte v aktuálním vydání Týdeníku Echo

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články