Západ prohrává. Do médií jde ruská a čínská propaganda

Západ prohrává. Do médií jde ruská a čínská propagandaNOVÉ
Vladimir Putin v červenci 2013 na návštěvě v RT. Setkání s vedením stanice a korespondenty. Foto: Foto: oficiální stránky ruského prezidentského úřadu
Domov

Peníze Kremlu a Pekingu

Vladimír Ševela

V době, kdy západní média razantně osekávají rozpočty, pumpují Moskva i Peking miliardy dolarů do globálních televizních kanálů a tiskových agentur vlastněným státem.

„Tato média mají často velmi atraktivní formu, ale nedůvěryhodný obsah,“ upozorňuje na nástup televizí jako Russia Today nebo CCTV Christopher Walker z americké organizace National Endowment for Democracy (NED), který vystoupil na pražské konferenci Forum 2000.

Ruská státní televize RT vysílá v několika jazykových mutacích pro 600 milionů diváků na celém světě. Lze ji naladit ve třech milionech hotelových pokojů. Její rozpočet dvojnásobně převyšuje balík peněz, který dostává BBC, a na rozdíl od škrtů v britské veřejnoprávní televizi posílá Kreml na účty RT rok od roku víc. Letos je to v přepočtu zhruba 6 miliard korun, tedy desetinásobek toho, co ruský kanál získal v roce 2005.

Zatímco západní tiskové agentury, deníky i televize z finančních důvodů ruší své pobočky a posty korespondentů po celém světě, stále víc kanceláří tam otevírá právě RT či ruské státní agentury jako Rossija Segodňa či TASS. Ofenzívu začala i čínská státní média jako televize CCTV vysílající v angličtině, arabštině, španělštině a dalších jazycích a státní tisková agentura Xinhua (Sin-chua, Nová Čína).

„V zemích subsaharské Afriky a Latinské Americe se počet poboček západních agentur ztenčil téměř na nulu. Všude tam nyní otevírají kanceláře CCTV a Nová Čína, které uzavřely exkluzivní smlouvy s africkými agenturami,“ říká Christopher Walker z NED, který se zabývá žurnalistikou v postkomunistickém a rozvojovém světě.

Taxikáři začali Putina chápat

Západní investigativní novinařina kvůli úsporám pomalu opouští mediální scénu, naproti tomu jsou na Východě k dispozici téměř nekonečné prostředky na šíření polopravd a manipulací, upozornil expert. Připomněl i nepříliš optimistickou situaci ve středovýchodní Evropě, kde dochází k výměně majitelů médií ve prospěch místních oligarchů.

Čtěte také: Šéf Penty: Nákupem médií posouváme zemi k Německu

Koupit Mafru byla chyba, přiznal Babiš, ale prodat ji nechce

„V čínské státní televizi nenarazíte na diskusi o Tchaj-wanu, Tibetu či událostech z Náměstí nebeského klidu, podobně jako v RT se například ve zpravodajství o Ukrajině razí jediná linie: že tam vše ovládají fašisti a banderovci,“ uvedl Walker.

Podle něj se ani západní média nevyhnou politickým tlakům, ale díky redakčnímu systému zaměřenému na ověřování informací a zpochybňování verzí přicházejících z mocenských center, se od státních médií z ne zcela demokratických zemí zásadně liší.

Expanze Putinových médií pokračuje. Při své červencové návštěvě v Argentině dohodl ruský prezident s místní vládou, že RT vstoupí ve své španělské verzi jako první zahraniční kanál na tamní trh. Čtyřicetiprocentní navýšení rozpočtu RT je zdůvodněno tím, že ruská státní televize, která už má po celém světě 2500 zaměstnanců a spolupracovníků (100 z toho přímo ve Washingtonu), připravuje také vysílání v němčině a francouzštině.

„Jezdím teď hodně po světě a osmdesát procent taxikářů mi řeklo, že se občas dívají na RT a začali Putina docela chápat,“ řekl jeden z účastníků diskuse na konferenci Forum 2000, která následovala po Walkerově vystoupení. Ukazuje se, že investované miliardy se vyplatí.