Miliardy z mýta v ohrožení. Jsme před nárazem do zdi, kritizuje Chovanec Ťoka

Tvrdá kritika ministra Ťoka

Miliardy z mýta v ohrožení. Jsme před nárazem do zdi, kritizuje Chovanec ŤokaNOVÉ
Ministr dopravy Dan Ťok Foto: Foto: Jan Zatorsky
2
Domov
Kristýna Novotná
Sdílet:

Kdo bude od příštího roku vybírat na českých silnicích mýto, není dosud jasné. Původní plán ministra dopravy Dana Ťoka (ANO) zadat zakázku za šest miliard korun na přímo dosavadnímu výběrčímu, společnosti Kapsch, se nelíbí sociální demokracii. Svolala kvůli tomu na čtvrtek koaliční radu. Roční příjem z mýta do stání kasy činí 10 miliard korun, i malý výpadek by mohl způsobit velké škody.

„Jsme těsně před pomyslným nárazem do zdi. V minulosti sám Andrej Babiš prohlašoval, že tato smlouva byla jednou z podezřelých zakázek, teď jsme svědky toho, že jeho nominant z ministerstva dopravy se snaží právně vadný materiál protlačit na vládě silou,“ komentoval situaci kolem mýta ministr vnitra Milan Chovanec (ČSSD).

Na přípravu výběrového řízení na nového provozovatele mýtného systému měli ministři za ANO podle Chovance dva a půl roku. Přitom hned tři vládní komise považují plán ministra Ťoka prodloužit smlouvu s firmou Kapsch bez výběrového řízení za nezákonné, dodal Chovanec. Koaliční ČSSD nyní bude chtít vědět, zda má ministerstvo dopravy připravenou záložní variantu. Jednou z nich by mohl být návrat k papírovým kuponům.

Ministr Ťok se proti vyjádření Chovance ohradil. „Mýto je ryze odborná záležitost, která by se měla řešit odborným způsobem. Vnímám to jako hledání předvolebního tématu, ministr Chovanec se k tomu nikdy předtím nevyjádřil. Děláme jen to, k čemu nás zavázala vláda. Zdělili jsme zbabraný rámec mýta, nemůžeme postupovat jinak, než postupujeme,“ uvedl v pondělí Ťok. Má prý k dispozici několik posudků právních kanceláří i analýzy technického rázu, podle kterých prý jeho resort postupuje správně.

O tom, že by Kapsch měl dostat miliardovou zakázku na tříletou správu mýtného systému bez výběrového řízení panují pochybnosti v koalici i mezi částí odborníků. Nedoporučila to mimo jiné pracovní skupina pro transparentní veřejné zakázky. Podle rady k tomu není zákonný důvod, zpoždění způsobilo ministerstvo dopravy samo.

Stát může přijít o 10 miliard

Zpoždění ve výběru pokračovatele způsobily podle ministerstva dopravy už špatně uzavřené smlouvy před deseti lety, kvůli kterým nyní nemá resort právo poskytnout zájemcům o mýtnou zakázku před vypršením smlouvy s Kapschem řadu důležitých dat, bez kterých není možné provoz mýtného systému řádně vysoutěžit.

Přestože pracovní skupina nedoporučila vládě ministerský návrh ke schválení, podle dřívějšího vyjádření Ťoka není pravděpodobné, že by kabinet řízení s Kapschem skutečně zastavil. To by totiž znamenalo, že se od příštího roku nebude vybírat na českých silnicích mýtné. Kromě zhruba desetimiliardového výpadku by pak hrozilo, že silnice zaplaví kamiony z celé Evropy, jejichž majitelé nezpoplatněnou trasu rádi využijí, dodal.

Desetiletá smlouva na správu mýtného systému vyprší na konci letošního roku. Snahu najít nového provozovatele prostřednictvím otevřené soutěže ministerstvo vzdalo na konci loňského roku s tím, že řádný tendr již není možné stihnout.

Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 70 miliard korun, přičemž za loňský rok to bylo 9,7 miliardy Kč.

Čtěte také: Další slepá ulička ministra Ťoka. Mýto bez soutěže není možné

Slovenský Skytoll prodal českou dceru skupině J&T

Německo rozšíří výběr mýta, pro kamiony zpoplatní i silnice 1. třídy

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články