Kolony brzdí plánované rozšíření D1 na šest pruhů. Přednost mají dostat mosty

REKONSTRUKCE DÁLNICE D1

Kolony brzdí plánované rozšíření D1 na šest pruhů. Přednost mají dostat mosty
Rekonstrukce mostní konstrukce v úseku Brno centrum – Brno jih. Foto: Ředitelství silnic a dálnic
1
Domov
Sdílet:

Plánované rozšiřování dálnice D1 v okolí Brna na šest pruhů začne nejspíš později, než se očekávalo. Mohou za to především komplikace způsobené výraznými dopravními zácpami kvůli probíhajícím pracím na úseku mezi 194. a 196. kilometrem. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) proto zvažuje úpravu strategie dalších prací, přičemž prioritou by se měly stát rekonstrukce mostů.

Generální ředitel ŘSD Radek Mátl v reakci na článek Hospodářských novin uvedl, že přípravy na rozšíření D1 mezi Kývalkou a Holubicemi pokračují. Současně však zdůraznil nutnost optimalizace postupu prací s cílem minimalizovat negativní dopady na dopravu. „ŘSD nadále pokračuje v přípravě rozšíření D1 mezi Kývalkou a Holubicemi vč. zahájení realizace MÚK Brno - jih ve 2025. Ale zabýváme se tech. možnostmi a optimalizací postupů při realizaci pro minimalizaci negativních dopadů do provozu,“ uvedl Mátl na sociální síti X.

Jedním z navrhovaných řešení je podle něj přednostní rekonstrukce mostů, kterých je na daném úseku přibližně patnáct. Tyto stavební objekty představují významnou překážku při rozšiřování dálnice, což se projevilo i v aktuálně rekonstruovaném úseku. Mátl navrhuje, aby se mosty opravily přednostně s menšími dopravními omezeními, což by následně umožnilo rychlejší rozšíření vozovky.

„Mosty jsou největší brzdou, což se ukázalo i na současné stavbě. Ty bychom dělali v předstihu s menšími omezeními, poté bychom mohli dělat v rychlém sledu vozovku. Hledáme i další technické možnosti, jak zmenšit kolony, které při takových stavbách budou vždy,“ řekl ČT24 Mátl.

Dalším z navrhovaných technických řešení jsou například širší jízdní pruhy v dopravním omezení 2 plus 2, což by mělo přispět k plynulejšímu provozu a snížení kolon. „Protože se ukázalo, že když byly širší jízdní pruhy, tak to začalo fungovat lépe a kolony byly menší,“ dodal pro Novinky minulý týden Mátl. Další možností je podle něj i práce s odbočovacími pruhy.

Přestože se objevily informace o možném odkladu dalších etap rozšiřování D1 až do dokončení dálnice D35, ministr dopravy Martin Kupka tyto spekulace odmítl a potvrdil pokračování příprav podle původního harmonogramu. „V žádném případě necouváme a rozhodně nic neodsouváme. Třeba pro plánovanou přestavbu křížení dálnic D1 a D2 hledáme řešení i s dopravci, aby tam ta zátěž byla co nejmenší,“ řekl Kupka. Podle ministra se dál plánují i další etapy rozšíření, v souvislosti s tím také upozornil na pokrok ve výstavbě D35, která by měla ulevit přetížené D1.

Dálnice D1 je nejstarší a nejdelší dálnicí v České republice, spojující hlavní město Prahu s Brnem a dále pokračující na východ země směrem k Ostravě a hranicím se Slovenskem. Její výstavba začala už v roce 1939, přičemž první úsek byl dokončen v roce 1971 mezi Prahou a Mirošovicemi. Celková délka dálnice D1 přesahuje 370 kilometrů, což z ní činí páteřní dopravní tepnu spojující Čechy s Moravou a z Brna dělá jednu z největších křižovatek střední Evropy.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články