„Vedení VW otvírá pandořinu skřínku“. Odbory už pohrozily výstražnou stávkou
DRAMA PO ZVEŘEJNĚNÍ TRŽEB
Největší evropská automobilka Volkswagen (VW) nezažívá zrovna nejlepší časy. Podle odborářů plánuje koncern pouze v Německu uzavřít nejméně tři továrny, poprvé v historii automobilky. Přijít má také hromadné propouštění desítek tisíc zaměstnanců a snižování mezd paušálně o 10 procent.
V atmosféře, kdy odbory už několik týdnů jednají s vedením koncernu o řešení situace, ohlásila automobilka ve středu hospodářské výsledky za poslední čtvrtletí, které ukazují na meziroční pokles provozního zisku o 42 procent (na 2,86 miliardy eur). Jde o nejhorší čísla za poslední tři roky.
Podle vedení koncernu je na vině slabý výkon hlavní značky VW a příliš vysoké náklady na provoz a vývoj nových modelů. Na výsledcích se projevil také 15procentní pokles tržeb v Číně – hlavním trhu automobilky a 10procentní pokles zájmu o elektromobily.
Ve stejnou dobu, kdy společnost zveřejnila průběžné výsledky za letošek, se rozjelo další kolo jednání mezi vedením a vlivnými německými odbory IG Metall.
Zatímco VW obhajoval svá tvrdá úsporná opatření a oznámil konkrétní návrhy, odbory vyzvaly k tomu, aby se uzavření továren přinejmenším znovu projednalo. „To je předpoklad pro další jednání,“ řekl podle agentury DPA okresní odborový předák IG Metall a hlavní vyjednavač za Dolní Sasko Thorsten Gröger.
Šéfka závodní rady Volkswagenu Daniela Cavallová v pondělí přišla s tím, že podnik plánuje zavřít v Německu nejméně tři závody, zrušit desítky tisíc pracovních míst a těm, kteří si práci udrží, ponížit mzdu o 10 procent. Hlavní vyjednavač VW Arne Meiswinkel potvrdil požadavek na snížení kolektivně dohodnutých mezd o deset procent. Neposkytl ale žádné podrobnosti o možném uzavírání závodů a snižování počtu pracovních míst, informovala agentura DPA.
Ve středu odborář Gröger uvedl, že cílem probíhajících jednání je přimět vedení společnosti zahájit debaty o alternativách k uzavírání továren a hromadnému propouštění. V opačném případě hrozí odboráři přerušením rozhovorů a výstražnou stávkou. "To, co Volkswagen předkládá, by samozřejmě bylo bezostyšným saháním na peněženky zaměstnanců a nebylo by to schůdné řešení. To nejsou kontury, se kterými bychom mohli souhlasit,“ řekl.
Vedení Volkswagenu mimo jiné argumentuje tím, že německé fabriky jsou mnohem dražší než jinde, s ohledem na mzdové i provozní náklady související s cenami energií.
V celé 87leté historii automobilka zatím neuzavřela v Německu žádnou továrnu. Odboráři proto ve středu hovořili o „otevření Pandořiny skřínky“ s tím, že je na vedení Volkswagenu, aby obnovil důvěru svých zaměstnanců.
Podle odborů není v tuto chvíli v bezpečí žádný závod v Německu. Zvlášť ohrožen má být prý závod v Osnabrücku, který nedávno přišel o nadějnou zakázku od automobilky Porsche. Navíc vedení plánuje propouštění a v ohrožení jsou podle odborů desítky tisíc pracovních míst. Celá oddělení mají být uzavřena nebo přesunuta do zahraničí.