Záhadné výbuchy lodí, které kotvily v ruských přístavech. Jde o cílené útoky, tvrdí Britové
PODEZŘELÉ INCIDENTY
Britská agentura pro námořní bezpečnost Ambrey varuje před rostoucím nebezpečím pro obchodní lodě, které kotví v ruských exportních ropných terminálech. Podle dostupných informací je vysoce pravděpodobné, že se v několika posledních incidentech jednalo o cílené útoky státního aktéra, při nichž byly poškozeny nejméně čtyři tankery a jedna nákladní loď. Poškození lodí odpovídá podle Ambrey výbuchům podmořských min a je velmi pravděpodobné, že za nimi stojí některý ze zahraničních států.
Ambrey ve své analýze uvádí, že od prosince 2024 došlo k opakovaným útokům na obchodní lodě připlouvající do ruských ropných přístavů, zejména do Novorossijska a Usť-Lugy. Některé incidenty dříve potvrdily a začaly vyšetřovat například i italské či řecké úřady. Jedna loď se potopila ve Středozemním moři, další byla poškozena u tureckého Mersinu a jiná utrpěla škody u libyjského pobřeží. K jednomu z výbuchů došlo přímo v přístavu Usť-Luga, kde loď částečně klesla ke dnu.
AMBREY Threat Circular – Increased threat to merchant shipping calling Russian oil export hubs
— Ambrey (@AmbreyRM) March 7, 2025
For full analysis, and areas of concern please follow the download link at https://t.co/Ros17vjGK6#MaritimeRisk #MaritimeSecurity #RiskManagement #Shipping #Russia #Ambrey pic.twitter.com/CkF5E91suW
Janovská prokuratura zkoumá okolnosti dvou výbuchů, které poškodily u přístavu Savona v únoru tanker Seajewel. V lednu exploze poškodila také tanker Seacharm. Obě zmíněné lodě provozuje řecká společnost Thenamaris. Obě lodě přitom nedávno kotvily v ruském přístavu Novorossijsk v Černém moři a pak s nákladem přistály v tureckých přístavech. Podle celních záznamů, které cituje agentura Bloomberg, v ruském přístavu naložily ropu z Kazachstánu, čímž by neporušily unijní sankce. Další podezřelé výbuchy zasáhly nákladní loď Grace-Ferrum, když se nacházela u libyjského pobřeží. Loď dříve kotvila v ruském přístavu Usť-Luga v Baltském přístavu. Lodní asociace BIMCO v únoru uvedla, že ví o několika případech, kdy výbuchy poškodily nákladní lodě, které dříve kotvily v ruských přístavech.
Vyšetřování podle Ambrey naznačuje, že lokace výbuchů není klíčovým faktorem – útočníci pravděpodobně cílí na plavidla na základě jejich předchozího zakotvení v ruských přístavech. Poškození lodí odpovídá explozi podmořských min s opožděnými rozbuškami, přestože žádná mina dosud nebyla nalezena. Série výbuchů, jejich počet a podvodní charakter poškození však naznačují použití těchto zbraní.
Experti se domnívají, že miny byly umístěny pod hladinu v době, kdy lodě kotvily nebo se pohybovaly pomalu. Podle analýzy Ambrey je nepravděpodobné, že by miny byly umístěny v přístavech kvůli vysokému riziku odhalení. Spíše byly připevněny během plavby v místech, kde se lodě pohybovaly nízkou rychlostí. K tomu mohli útočníci využít potápěče nebo speciální podvodní dopravní prostředky. Použití mechanických či jiných typů rozbušek umožňuje explozi i s několikadenním či několikatýdenním zpožděním, což komplikuje vyšetřování incidentů.