Český autobazar AAA Auto dostal v Polsku pokutu 408 milionů, uváděl zavádějící ceny
POKUTA PRODEJCI
Prodejce ojetých vozů AAA Auto dostal v Polsku pokutu přes 72 milionů zlotých (408 milionů Kč). Úřad pro hospodářskou soutěž a ochranu spotřebitele (UOKiK) firmu potrestal za způsob, jakým informovala o cenách, napsal web Business Insider. AAA Auto má základnu v České republice, odkud firma expandovala do dalších zemí regionu střední Evropy. Skupina Aures Holdings, pod kterou AAA patří, ČTK sdělila, že se závěry úřadu zásadně nesouhlasí a proti pokutě se odvolá.
AAA Auto v Polsku vystavuje své vozy v autosalonech. Představuje je také na svých internetových stránkách a v servisu Otomoto, podle úřadu je v zemi jedním z lídrů trhu. Antimonopolní úřad uvedl, že obdržel četné stížnosti na nesrovnalosti související s prodejní politikou společnosti a na nesrovnalosti ve smlouvách se zákazníky.
"Zákazníci, kteří měli zájem o nákup vozidla a prohlédli si nabídku na webových stránkách Autocentrum nebo Otomoto, byli ponecháni v domnění, že uvedená částka určuje cenu samotného vozidla. Společnost je však neinformovala o tom, že cena v inzerátu se skládá z ceny vozu a z doplňkového produktu - pojištění Carlife Gwarancja," zdůvodnil své rozhodnutí úřad.
Spotřebitelé mají být podle antimonopolního úřadu řádně informováni o konečné ceně vozu a o tom, z čeho se skládá, už když si čtou nabídku. Při podpisu smlouvy pak podle něj nesmějí být překvapeni dodatečnými poplatky a nuceni k nákupu dalších produktů nebo služeb.
"Ve styku se zákazníky jsme vždy postupovali naprosto dle platné legislativy. Výsledky měření NPS i vysoké hodnocení v recenzích na vyhledávači Google jasně ukazují, že jsou s námi naši klienti velmi spokojeni. Za celou dobu našeho téměř desetiletého působení v Polsku jsme nikdy nebyli úřadem sankcionováni ani jsme od něj neobdrželi žádné upozornění. V průběhu šetření jsme s úřadem maximálně spolupracovali a v požadovaných lhůtách jsme podávali všechna požadovaná vysvětlení. Pokutu i její výši proto považujeme za naprosto neospravedlnitelnou a v zákonné lhůtě se proti ní odvoláme. Jsme si absolutně jisti, že nezávislý soud nám dá za pravdu," uvedla společnost Aures ve stanovisku zaslaném ČTK.
Polský úřad nasadil do terénu fiktivní zájemce o nákup auta, kteří situaci zmapovali. Díky jejich zjištěním se potvrdilo, že zákazníci AAA Auto si museli dokoupit pojištění a zaplatit skoro 1400 zlotých (přes 7900 Kč) za takzvaný zákaznický servis, o kterém předtím nevěděli, uvedl prezident UOKiK Tomasz Chróstny.
Skupina Aures Holdings, která provozuje síť autocenter AAA Auto, Mototechna, Auto Diskont a Driverama, loni zvýšila prodej o deset procent na rekordních 98.134 ojetých vozů. V České republice skupina poprvé prodala přes 50.000 vozů. Rekordy padly i na Slovensku a v Polsku.