Řidiče v Německu čeká cenový šok. Nová pravidla pro emisní povolenky prodraží paliva až o 10 Kč na litr

EMISNÍ POVOLENKY

Řidiče v Německu čeká cenový šok. Nová pravidla pro emisní povolenky prodraží paliva až o 10 Kč na litr
Změna systému emisních povolenek vyvolala obavy zejména mezi řidiči dojíždějícími za prací. Foto: Shutterstock
1
Svět
Sdílet:

Řidiče v Německu čeká zřejmě v příštích letech výrazné zdražení pohonných hmot. Spolkový sněm minulý týden schválil reformu systému emisních povolenek, která od roku 2027 zavádí nový způsob stanovování ceny za emise oxidu uhličitého, tedy CO₂. Podle odhadů může změna vést ke zvýšení cen benzínu a nafty až o desítky eurocentů za litr, píše deník Bild.

Reforma, kterou podpořily vládní strany SPD a Zelení spolu s opoziční CDU, mění dosavadní systém pevně stanovených národních cen za emise oxidu uhličitého. Nově budou ceny povolenek určovány na celoevropské burze, což přinese nejistotu ohledně budoucího vývoje nákladů na pohonné hmoty.

Očekávaný růst cen

Podle odborníků se ceny pohonných hmot do roku 2026 výrazně nezmění. „Národní cena CO₂ bude v roce 2025 činit 55 eur za tunu a v roce 2026 maximálně 65 eur,“ uvedl Stefan Gerwens, vedoucí dopravního oddělení německého autoklubu ADAC. „Od roku 2027 však tento pevně stanovený cenový strop padne a cenu bude určovat evropský trh.“

To by podle ADAC mohlo vést k prudkému zdražení. „Od roku 2027 musíme počítat s tím, že se podíl ceny za CO₂ ve výsledné ceně paliva minimálně zdvojnásobí – což znamená zvýšení o 35 až 38 centů na litr,“ upozornil Gerwens. To znamená v přepočtu až o 10 korun.

Vývoj po roce 2027 je však nejistý. „Existují odhady, podle kterých by mohl evropský poplatek do roku 2030 zvýšit cenu paliva o 20 centů, ale i o více než euro,“ dodal odborník. „Že by vzrostl o celé jedno euro na litr, to však považujeme za nepravděpodobné – alespoň ne v krátkodobém horizontu.“

Požadavky na zmírnění dopadů

Změna systému emisních povolenek vyvolala obavy zejména mezi řidiči dojíždějícími za prací. ADAC proto požaduje kompenzační opatření. „Aby pendleři nebyli nadměrně zatíženi, požadujeme trvalé zvýšení cestovní daňové úlevy,“ uvedl Gerwens.

Dále se organizace zasazuje o zavedení tzv. klimatického příspěvku pro nízkopříjmové domácnosti. „Bez kompenzací pro dojíždějící a občany s nízkými příjmy bude tato reforma jen těžko akceptovatelná. Lidé, kteří jsou na auto odkázáni, by mohli být značně postiženi. Proto se zasazujeme o zavedení klimatického příspěvku,“ vysvětlil Gerwens.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články