Jak se povedl film o sériových vrazích Manželé Stodolovi. Recenze Ondřeje Štindla
FILM MANŽELÉ STODOLOVI
Zlo není v české kinematografii nějak zvlášť často traktované téma. Jistě, natáčí se tu také o věcech špatných. nebo dokonce zlých, většinou je to ale zlo vyplývající z nějakých okolností, často historických nebo sociálních, bývá relativizované, takové česky malé. Málokdy se ale v tuzemském filmu objeví zlo jako jev nijak nevysvětlovaný a možná i nevysvětlitelný, navíc ve formě, která je jaksi čistá a strašná. Výjimku v tom ohledu tvoří nový film Manželé Stodolovi režiséra a scenáristy Petra Hátleho (spoluscenáristou byl Tomáš Hrubý).
Je to snímek, který vychází ze skutečné a známé kriminální kauzy, dal by se proto přiřadit k žánru true crime, který je v posledních letech velice populární, nedávné i dávné, vyřešené i nevyřešené zločiny, především vraždy, ožívají a jsou rozpitvávány v mnoha a mnoha hraných filmech, seriálech, dokumentárních sériích, podcastech…
Je možné nad těmi díly ohrnout nos jako nad nástroji uspokojování morbidní zvědavosti širokého publika a v některých případech to tak jistě je. Vyprávění o zločinu může ale být i účinný způsob, jak oživit nějakou dobu, ukázat fungování společnosti a jejích institucí, vyjevit nějakou podobu univerzálního lidského dramatu, ukázat nějaký průřez společností – vrahy i oběti, pátrače i hledané, skládat stopy a interpretovat je a nějak odpovídat i na otázku, proč se to všechno stalo, tu odpověď nacházet třeba v dávných traumatech pozdějších zabijáků nebo v (ne)fungování systému.
Nějakým podobným způsobem by se jistě dalo vyprávět i o manželích Jaroslavovi a Daně Stodolových, dvojici, která v letech 2001–2002 zavraždila ve vesnicích a malých městech osm starých lidí.
Celý text si můžete přečíst na ECHOPRIME nebo v digitální verzi časopisu. Od čtvrtka je na stáncích v prodeji i tištěné vydání Týdeníku Echo. Týdeník Echo si můžete předplatit již od 249 korun za měsíc zde.