Chystaná vysokorychlostní trať v Praze z Vršovic do Běchovic povede převážně pod zemí
VYSOKORYCHLOSTNÍ TRAŤ
Vysokorychlostní trať z pražských Vršovic do Běchovic povede převážně pod zemí v krátkých tunelech a zářezech. Rozhodla o tom centrální komise ministerstva dopravy, řešení je kompromisem požadavků Správy železnic (SŽ), pražského magistrátu a dotčených městských částí. V tiskové zprávě o tom informovala mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.
„Celý úsek je součástí širší strategie rozvoje dopravní infrastruktury, která posílí propojení Prahy s regiony a uvolní kapacitu příměstských tratí,“ uvedl ředitel Stavební správy vysokorychlostních tratí SŽ Jakub Bazgier. Díky nové trati se podle něj zlepší pravidelnost železniční dopravy a kapacita příměstských tratí.
Dalším krokem Správy železnic bude zpracování podrobné technické dokumentace a dokumentace EIA k posouzení vlivu stavby úseku mezi Běchovicemi a Vršovicemi na životní prostředí, řekla ČTK Eberl Friebová.
Centrální komise @min_dopravy schválila vedení vysokorychlostní tratě mezi pražskými Vršovicemi a Běchovicemi. ✅
— Jakub Bazgier VRT (@JakubBazgierSZ) March 4, 2025
Vlaky pojedou převážně pod povrchem kombinací krátkých tunelů a otevřených zářezů. Díky tomu bude provoz tišší, trať šetrně zapadne do okolí a zároveň uvolní… pic.twitter.com/aEGTqBdVgi
Pro trasu mezi Rabakovskou ulicí a Malým Hájem se rozhodovalo mezi tunelovou, podpovrchovou a nadzemní variantou. Vítězná podpovrchová varianta má podle SŽ vyvážený poměr mezi technickou realizovatelností, finanční náročností a minimalizací dopadů na okolní zástavbu.
Obyvatelé dotčených městských částí se mohli k projektu vyjadřovat v on-line pocitové mapě nebo na veřejných jednáních. Správa železnic podle Eberl Friebové jednala také ve zastupiteli městských části a odborníky. Na zohlednění připomínek městských částí a města do návrhu trasy dohlížela pracovní skupina zřízena Správou železnic.